Chiptuning "Alfa Romeo Giulia Adaptieve demping (CDCM) voor niet-Q versies"
Race Mode en/of verlagingsveren in combinatie met adaptieve demping.
Race Mode en/of verlagingsveren in combinatie met adaptieve demping op niet-Q versies gaat niet goed samen. Bij Race Mode wordt de demping karakteristiek in Race Mode erg onaangenaam. De demping aan de voorkant wordt heel slap en de achterkant heel stug. Goed beschouwd gewoon gevaarlijk.
Maar adaptieve demping in combinatie met de meeste verlagingsveren gaat ook niet goed. De demping past totaal niet meer bij het veer karakter. Met als gevolg een heel eng weggedrag op hobbelige wegen en slechte demping bij het nemen van verkeersdrempels.
Voor beide fenomenen hebben een oplossing.
CDCM upgrade voor Race Mode.
De adaptieve dempers geven een verschillende schokdemper karakteristiek in de diverse standen van de DNA knop. Hierbij is het gedrag in A en N gelijk. Zacht, comfortabel, gemoedelijk, soms zelfs bijna zwevend op de snelweg maar toch net wat stugger bij kortere oneffenheden. Dynamic zet de demping wat harder en zorgt daardoor voor een actievere rij beleving.
Een populaire aanpassing bij de Giulia is het activeren van de Race modus. De DNA knop krijgt dan een vierde stand erbij: “Race”. Bij het activeren van de Race modus wordt aan alle systemen in de auto “vertelt” dat er een extra stand is voor de DNA knop. Ieder systeem kan daar wel of geheel niet op reageren. Dat hangt ervan af of het belangrijk is voor het functioneren maar vooral ook of de software van het bewuste systeem is voorbereid voor de nieuwe stand. De regeleenheid voor de adaptieve demping (CDCM genaamd) is dat NIET. Met de A, N en D stand kan deze prima omgaan. Maar in de Race stand snapt ie het niet meer. Met als gevolg dat de voorste dempers erg slap worden en de achterste dempers juist heel stug. Iets wat totaal niet past bij elkaar en wat zelfs zeer ongewenst is wanneer men in Race Mode rijdt.
CDCM upgrade voor verlaagde auto's.
Adaptieve demping in combinatie met de meeste verlagingsveren gaat ook niet goed. De demping past totaal niet meer bij het veer karakter. Met als gevolg een heel eng weggedrag op hobbelige wegen en slechte demping bij het nemen van verkeersdrempels.
De oplossing.
De oplossing voor dit probleem is de CDCM regeleenheid van een Q of GTA-versie monteren. Deze modellen zijn namelijk standaard voorzien van Race mode en zet de dempers in Race nog een tandje strakker dan in Dynamic.
Er zijn 2 CDCM types in omloop.
De eerste bouwjaren tot in de loop van 2018 hadden het C-type CDCM. Deze krijgen de Quadrifoglio spec. upgrade.
Daarna stapte men over op het D-type CDCM. Deze krijgen GTA spec software.
Een CDCM regeleenheid kost nieuw ongeveer 850.— Euro. Het probleem is alleen dat men de regeleenheid leeg krijgt aangeleverd. Zonder software dus. Deze software wordt pas geladen zodra de regeleenheid in de auto gemonteerd wordt waarvoor hij bedoeld is. Dat kan alleen een dealer uitvoeren. Aan de hand van het chassisnummer wordt dat gematched. Kortom, lastig, moeilijk en prijzig.
Met motorcomputers kunnen wij als chiptuner alle kanten op. Iedere regeleenheid heeft z’n eigen microprocessor en daar maakt men keurig communicatie protocollen voor. Maar een CDCM regeleenheid is hele andere koek. Kent wel een flink potente microprocessor maar er bestaat geen communicatie protocol voor welke in de handel verkrijgbaar is. Kortom, tijd voor pionierswerk.
Met de 2.0T motor tuning waren wij in 2017 de concurrentie al maanden voor omdat wij zelf onze communicatie protocol hadden ontwikkeld. Onder andere die kennis hebben wij nu ook toe kunnen passen op de CDCM regeleenheid. Samen met de hulp van een CAN netwerk scanner/logger zijn we nu in staat de CDCM op te waarderen naar Q of GTA specificaties.
Voor buitenlandse klanten maken wij gebruik van een ruilsysteem met borgsom. Welke terug betaald wordt zodra de oude regeleenheid in goede orde door ons is ontvangen. Na montage van de ge-upgrade CDCM moet een zogenaamde “PROXI uitlijning” plaats vinden om de regeleenheid bekend te maken aan de auto waarin hij is gemonteerd.
Letop: bovenstaand verhaal geldt voor de regeleenheden:
onderdeelnummer 50534054 BC.0141670.C
onderdeelnummer 50555625 BC.0141670.D
Via internet (Ebay) worden regeleenheden aangeboden met onderdeelnummer 50534054 BC.0141670.B Dit zijn voor produktie regeleenheden die niet goed werken in een productie auto. Deze regeleenheden kunnen wij ook NIET herprogrammeren.
Resultaten
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning CDCM C-type Q-specs
€ 350 ,- -
Squadra Chiptuning CDCM D-type GTAm specs
€ 350 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo Giulia Adaptieve demping (CDCM) voor niet-Q versies". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo Giulia ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.