Chiptuning "Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Estrema"
570 pk Massimo tuning.
In het voorjaar van 2020 hebben wij de Massimo tuning ontwikkeld voor de Giulia Q. Qua maximaal haalbaar vermogen gingen wij niet verder dan zo’n 570 pk t.o.v. 510 standaard en een koppel van iets over de 720 Nm, t.o.v. de 640 Nm standaard gemeten op een vermogensbank. Kortom, 60 pk en 80 Nm meer. Waar wij ook veel “winst” mee behaalden was een sterk verbeterde driveabilty van de Giulia Q. Standaard kan men dit vergelijken met een rodeopaard. Wild, snel maar lastig controleerbaar. Het venijn zat ‘m in een veel te agressieve gaspedaalreactie. Door dit te beteugelen is het hoge koppel en vermogen veel beter te doseren. Samen met het elimineren van diverse andere nare karaktereigenschappen werd de Q een rasecht renpaard. Zeer snel en met volle controle over de kracht. Onze tuning bleek uniek gezien het feit dat deze inmiddels over de hele wereld door Quadrifoglio rijders hoog gewaardeerd wordt.
Drukpieken en boost drops.
De 570 pk van de Massimo tuning was natuurlijk niet zomaar uit de lucht gegrepen. Daar zat een reden achter. Uiteraard hebben we gekeken of er meer in het vat zat. Dat was er wel maar we liepen tegen een vervelend bijverschijnsel aan. Wanneer men een vol gas run maakt, is het inderdaad mogelijk meer vermogen te genereren door de turbodruk hoger af te stellen. Op een vermogensbank gaat dat prima, maar op de weg niet altijd. Het probleem ontstaat wanneer er bij vol gas wordt overgeschakeld naar een volgende versnelling. Bij een automaat uitvoering gaat de motor “rev matching” toepassen. De toeren in de volgende versnelling moeten natuurlijk iets lager worden. Dat doet het systeem door de gasklep ietsjes dicht te sturen met als gevolg een drukpiek vóór de gasklep. Wanneer deze drukpiek te hoog wordt, grijpt het systeem in door de turbodruk van de motor fors te verlagen. Gevolg, een vermogensafname van zo’n 100 pk in de volgende versnelling. Er wordt echter géén fout gegenereerd. Wat opmerkelijk is, want er is zeker sprake van een soort noodloop. Uiteraard hebben we er destijds heel veel tijd gestoken in het achterhalen wat hier de exacte oorzaak was van deze boostdrops. Tot onze grote frustratie is dat toen niet gelukt.
Met zo’n 570 pk waren de drukpieken van een dusdanig niveau dat dit fenomeen in principe niet optrad.
Maar toch……
Eind 2023 begon het echter weer te kriebelen. Voor het eerst was er een Duitse tuner die hetzelfde verhaal vertelde. Hij was de eerste con-collega die onze bevinding deelde. Menig andere bekende tuner herkende het fenomeen niet. Al vaker werden wij benaderd door Q-rijders die de Q elders hadden laten tunen. Ze hadden last van “boostdrops” na opschakelen. Eén van hen gebruikte onze Performance Logger. De LOG-files bevestigde het verhaal. We hebben een aantal van deze klanten mogen helpen met onze 570 pk tuning. Uiteindelijk werd de Q sneller dan met de 600+ pk tuning omdat deze nu zonder “boostdrops” blijft doorrijden.
We hebben de handdoek weer uit ring gehaald en op zoek gegaan naar de adder. Zoals zo vaak is de oplossing achteraf altijd makkelijker dan vooraf gedacht. Je moet het alleen nog maar even weten te vinden.
Door stap voor stap de turbodruk op te voeren en tegelijkertijd de Performance Logger LOG files nauwkeurig te bestuderen hebben wij de oorzaak gevonden en de adder onder het gras uit gesleurd. Dit maakte de weg vrij voor meer vermogen. Maar het doel van 600 pk was niet zo makkelijk binnen bereik.
Volgens de boekjes levert de Q -motor z’n 510 pk bij 6500 toeren. Maar wat opvalt is dat na 6500 het vermogen ietsjes inzakt en er daarna, bij 6800-7000 toeren, toch nog een extra piekje volgt. Vaak net iets hoger dan 510 pk. Dit geeft aan dat er meer in het vat zit. De toerenbegrenzer zit standaard rond 7350 toeren. Ook dat is bijzonder. 850 toeren later dan het toerental van max vermogen. Normaal gesproken liggen die twee toerentallen dichter bij elkaar.
F154 Ferrari V8.
De Quadrifoglio motor stamt af van de F154 3.8 V8 van de Ferrari California en 488. Motoren die hun topvermogen leveren bij resp. 7500 en 8000 toeren. Niet bij 6500 zoals de Q-motor.
Met kleine stappen zijn we de toeren gaan verhogen. Kijken hoe de turbodruk zich houdt in verhouding tot de aansturing van de Wastegate (boost actuator). Een turbo mag namelijk nooit op 100% (gesloten wastegate) van z’n kunnen functioneren. Maar nog belangrijker is de ontsteking. De ingestelde waarde moet vastgehouden kunnen worden anders ontstaat er volgens onze filosofie te veel stress. Minimaal RON98 is het enige wat de Q dan krijgt toegediend. Het resultaat? Ons doel van 590 tot 600 pk werd bereikt rondom 7500 RPM. De toerenbegrenzing is vastgezet op 7800 toeren.
800 Nm koppel
Maar we zochten niet alleen naar meer vermogen. Wat extra koppel zou ook mooi zijn. Om dit voor elkaar te krijgen moesten we een speciale aanpassing in de software maken. Normaal gesproken doen we een dergelijk aanpassing niet graag omdat er dan een zogenaamde circulaire tabel moet worden aangepast. Dat zijn twee tabellen waarvan de uitkomst van de één moet kunnen worden ingevuld in de andere met dezelfde uitkomst als resultaat. Als dit niet goed verloopt krijgt men na verloop van tijd hele rare verschijnselen in het motorgedrag. Dit moet dus met verstand en beleid gedaan worden. Het koppel kon zo stijgen tot 780 tot 800 Nm rondom 4200 toeren.
Estrema versnellingsbak tuning
Maar er was nog een hindernis die tegelijkertijd moest worden genomen. De 8-trap ZF automatische versnellingsbak. Sinds begin 2023 kunnen we die naar onze hand zetten. Standaard schakelt deze bij ongeveer 7100 toeren naar de volgende versnelling, mits deze in automaat wordt gereden. In manueel schakelt deze in Dynamic of Race niet vanzelf op. Omdat de motor op 7800 toeren begrenst zou deze de absolute begrenzer van de bak bereiken bij 7600 toeren. Die begrenzer hakt er helaas hard in. Noodloop en een herstart is nodig om ‘m weer bij z’n positieve te krijgen. Iets wat ten aller tijde voorkomen moet worden.
De grote vraag is hoeveel toeren de ZF mag maken. Uit rondvraag onder specialisten blijkt dit 8000 toeren te zijn. Wij zetten de absolute begrenzer daarom op 7900 RPM. Maar wees niet bang. In alle standen van de bak (automaat en manueel) schakelt de bak nu bij max 7600 toeren naar het volgende verzet. In de lagere versnellingen gebeurt het eerder omdat de motor altijd even door toert tijdens het opschakelen. Anders zou alsnog die 7900 bereikt kunnen worden.
Kortom, de Estrema motortuning MOET altijd in combinatie gaan met onze Estrema versnellingsbak tuning voor de Quadrifoglio. Tenzij u in het bezit bent van een handgeschakelde uitvoering.
Geen vermogensbank maar de Performance Logger.
We noemden al even onze Performance Logger. In de tijd dat we de Estrema versie hebben ontwikkeld is de Performance Logger ook flink door ontwikkeld. Het voordeel is namelijk dat we de signalen van beide cilinderbanken (er zijn twee ECU’s) tegelijk kunnen meten. We hebben diverse parameters toegevoegd die belangrijk waren om het enorme vermogen te monitoren. Daarbij hebben we zelfs de bepaling van het koppel en vermogen veel exacter kunnen maken.
Deze berekening bestaat uit 3 delen.
1) het rolweerstand vermogen = vermogen om een bepaalde snelheid te rijden
2) het acceleratievermogen = massa versnellen
3) het inertie vermogen = draaiende massa op gang brengen. Wat zich uit in een equivalente massa die per versnelling als correctie geldt op het accelererende vermogen.
Link naar de Performance Logger SD
In theorie zou de motor in iedere versnelling vrijwel hetzelfde vermogen aan de krukas moeten laten zien. De Performance Logger laat dit nu inderdaad zien. Dit is voor ons het bewijs dat onze berekeningen kloppen en dat we geen vermogensbank nodig hebben. Een vermogensbank kent namelijk een groot nadeel. De temperaturen van de inlaatlucht en motor(olie) zijn maar lastig onder controle te houden. Op de weg gaat dat veel beter.
Bij de Estrema tuning hebben we de A-stand het standaard koppel en vermogen gegeven. De Performance Logger laat deze waarden vrijwel exact zien. N, D en Race geven het getunde koppel en vermogen. Alles moet daarvoor wel lekker door gewarmd zijn. Motor-, versnellingsbak- en ook de differentieelolie. Niet te hoge buitentemperatuur, niet te hoge lucht vochtigheid. Mooi vlak asfalt, uitlaatkleppen open.
Op Quadrifolgio’s voorzien van GPF/OPF filters kan het topvermogen iets lager uitvallen.
Resultaten
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Estrema motor tuning
€ 990 ,- -
Upgrade vanaf Massimo tuning
€ 350 ,- -
Estrema versnellingsbak tuning
€ 690 ,- -
Upgrade vanaf stage 3 versnellingsbak tuning
€ 250 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Estrema". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo Giulia ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.