Chiptuning "Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm Veloce 210 pk Euro 6B"
Een aantal maanden na de introductie van de “normale” Giulia diesels werd de Veloce voorgesteld. Een “extra” krachtige 2.2 JTDm met standaard 4-wielaandrijving. We schrijven expres extra tussen aanhalingstekens want wat ons betreft is er niets extra’s aan.
De 210 pk versie is namelijk HET vermogen waarvoor de 2.2 ontwikkeld is. De andere 136/150 en 180 pk zijn allemaal fabrieksmatige downgrades van de 210 versie. Het past ook allemaal beter in het tunings verhaal. Een 180 pk diesel waar ruim 60 pk bij te tunen is niet gebruikelijk. Een 210 pk waar 30 pk bij te tunen is wel.
Toch zijn er een paar kleine verschillen tussen de 210 pk versie en de minder potentere afstammelingen. De 210 pk is voorzien van dezelfde turbo maar heeft als extra een toerentalsensor op de turbo. Dit is voor het eerst en betekende voor ons extra onderzoek/ontwikkeling. Het toerental van de turbo wordt softwarematig begrenst om schade door overbelasting te voorkomen. Zodra het toerental te hoog oploopt (ruim 200.000 toeren/min) wordt de turbodruk iets verlaagd. Een uitstekende manier om de turbo tegen overtoeren beschermen. We ondervinden hier geen hinder van met de tuning. Dat wil zeggen dat we de grens ingesteld door de fabriek niet hoeven op te rekken. Uiteraard hebben we wel even gekeken hoe zo’n ingreep eruit ziet zodat we wel herkennen hoe het beeld eruit ziet wanneer de grens wel wordt overschreden.
Men zou in de veronderstelling kunnen raken dat een 210 pk qua vermogen verder te tunen zou zijn dan bijvoorbeeld een 180 pk versie. Deze krijgen we tot een goede 240 pk. Helaas blijkt niets minder waar te zijn. Een Veloce wil zonder bepaalde grenzen te overschrijden ook niet meer dan 240 pk geven. De reden? De uitlaatgastemperatuur!
Naarmate een dieselmotor langer vol gas belast wordt, waarbij het toerental zich in de hogere regionen bevindt, zal de uitlaatgastemperatuur steeds verder oplopen. De softwarematig ingestelde uitlaatgastemperatuur grens bepaald het uiteindelijke vermogen. Wij hebben de grens mbt uitlaatgastemperatuur ingesteld op basis van onze ervaring en expertise. Een hogere grens kan leiden tot turboschade.
Wanneer de motor toch gedwongen wordt meer vermogen af te geven zal dat alleen in lagere versnellingen kunnen. Met name de 1e t/m 5e versnelling zal kortstondig een hoger vermogen kunnen worden afgeven. Vanaf de 6e versnelling zal het vermogen, onder druk van de ingestelde uitlaatgastemperatuurgrens, terug geregeld worden. Maar juist vanaf de 6e versnelling gaat het vermogen tellen, omdat de snelheid dan dusdanig hoog is dat vermogen echt gewenst is. De 240 pk wordt gehaald, hoger vermogen niet.
Wat wel mogelijk is, is meer koppel. We zijn iets verder gegaan dan de 520 Nm van de minder potentere versies. Bij de Veloce gaan we voor 540 Nm.
Net als bij de andere versies is de gaspedaalreacties verbeterd. Rustiger bij wegrijden (met name in D) en wat directer verderop in de slag van het gaspedaal. De A-stand laten we ongemoeid.
Start/stop strategie.
Met ingang van maart 2019 schakelen we bij een Massimo tuning het start/stop systeem bij de JTDm’s uit.
Optioneel: ZF8HP versnellingsbak tuning
Vanaf februari 2023 zijn we ook in staat de versnellingsbak aan onze wensen aan te passen. Kortom, ZF8HP versnellingsbak tuning.
Wij concentreren ons op schakelmomenten in alle DNA standen en het elimineren van onhebbelijkheden. Alles gericht op meer beleving en meer rijplezier.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Massimo: Start/stop uitschakeling
- Motortemperatuurafhankelijke koppelbeperking bij te koude en te warme motor
- Aangepaste uitlaatgastemperatuurbegrenzing
- Aangepaste gaspedaalreactie in N-en D-stand
- Aangepaste Swirl klep bediening
- Interessant artikel over software ontwikkeling Giulia
- Type injectiesysteem: Bosch EDC17C69
- Optioneel: Race mode
- Optioneel: Remote start
- Optioneel: SGW bridge
- Optioneel: ZF8HP versnellingsbak tuning
Kwaliteit
Squadra Tuning is specialist in het softwarematig tunen van Alfa Romeo’s. Door onze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Ook bij de Giulia Veloce laten wij dit weer goed zien. Waar anderen tuners zeggen meer vermogen te realiseren, weten wij dat dit technisch echt niet haalbaar is. In het artikel boven aan de pagina leggen wij uit waarom dit niet kan.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 490 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 590 ,-
Ervaringen
M. Dijkstra
Ruim 20.000 km na het bezoek aan Squadra Tuning, hierbij mijn ervaring sinds mijn AR Giulia veloce 2.2 JTD gechiptuned is. De Giulia heeft nu 41.000 km op de teller staan. Sinds jan 2017 in bezit.
1. stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil (2)
2. oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een grote verbetering (4)
3. oppakgedrag bij lage toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4)
4. doortrekken in hoge toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4)
5. brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil (3) NB: vroeger reed ik 90% in de N-stand met een verbruik van 6.1 l/100 km. Nu rijd ik 90% in de D-stand met een verbruik van 6.1 l/100 km, waarbij de laatste maand het verbruik gemiddeld is gedaald naar 5.9 l/100 km. Auto wordt voor 80% op de snelweg gebruikt.
6. algehele beoordeling: Ik ervaar een grote verbetering (4). Super blij mee dat ik dit gedaan heb! Het rijplezier, wat al groot was, is verder toegenomen. Mijn dealer heeft na de tuning een testrit gemaakt en was tevens zeer positief.
Over enkele jaren zie je me terug!