Chiptuning "Alfa Romeo Giulietta 1.4 T-jet 105/120 pk Euro 5"
De Giulietta. Een type naam stammend uit eind jaren 60. Het model uit die tijd zou qua klasse redelijk vergeleken kunnen worden met de huidige Giulietta; een middenklasser. Als je het nu zou moeten vergelijken kan men de Giulietta zien als een halve trede hoger dan een 147 en een halve trede lager dan een Alfa 156. Maar een volle trede tov de Alfa 159. Best of both world.
De 1.4 16v T-jet motor is alweer een oude bekende voor ons. Eerlijk gezegd vragen we ons af waarom men deze motor nog in de Giulietta aanbied terwijl men kan beschikken over 135 pk MultiAir motor uit de MiTo, welke zelfs een gunstiger milieu label heeft. Het antwoord is onder andere dat men deze versie in Italië met standaard LPG levert. Dat zou niet mogelijk zijn op een MultiAir motor.
Anderzijds is de T-jet motor zeker niet ondergeschikt aan de MultiAir motor. Sterker nog de T-jet motor, zoals deze is afgesteld in de Giulietta, levert betere prestaties ten opzichte van de MultiAir motor uit de MiTo. “Hoe kan dat nu?” zal u zeggen. Vanaf de eerste T-jet motor zijn we er al achter gekomen dat men wat voorzichtig is met de opgave ten opzichte van het werkelijk geleverde. Men beloofd 206 Nm en 120 pk voor de T-jet maar de T-jet levert 225 Nm en 132 pk. De MultiAir beloofd 206 Nm en 135 pk en levert 212 Nm en 135 pk. Zie de inzet voor de koppel en vermogensgrafieken. Echter de MultiAir motor heeft meer potentie voor wat betreft chiptuning. De koppelwinst is grappig genoeg vrijwel identiek. Het vermogen echter geheel niet. Het verschil? De nokkenassen.
Dit brengt ons gelijk op het volgende “probleem”. Omdat de T-jet motor van huis uit al zo ruim in z’n vermogen zit blijft er voor ons maar weinig over. De bottleneck is namelijk het nokkenasprofiel. Dit wisten we al van andere 120 pk T-jet motoren. Het speelt ook bij de Giulietta. Daarom houdt het bij een goede 142 pk helemaal op en is de vermogenskromme als het ware afgetopt. Vanaf 4000 toeren is nauwelijks nog sprake van een vermogensstijging. Men kan de turbodruk op dat moment best nog verhogen. Maar er komt geen enkele pk meer bij. Dat is dus zinloos en hebben we ook niet verder dan nodig gedaan. De lucht wordt simpelweg toch niet meer in de motor toegelaten. Wanneer men verder wenst te gaan in vermogen moeten de nokkenassen vervangen worden voor wat enthousiastere exemplaren.
Maar goed, wat betekent dit concreet voor de Giulietta 120 pk T-jet. Gelukkig wel een grote koppelwinst van maar liefst maximaal 60 Nm bij 3000 toeren en helaas een betrekkelijk kleine topvermogenswinst van zo’n 10 pk. Standaard zit er geen verschil qua koppel of vermogen tussen de Normal- en de Dynamic-stand.van de DNA knop. Met betrekking tot het motormanagement is slechts de gaspedaalreactie anders. De gaspedaalreactie in de N- en D-stand vonden wij zelf zo prettig dat verbetering in onze ogen niet nodig was. Die hebben we dus gelaten voor wat het is, gewoon goed. De N-stand hebben wij echter iets minder koppel en minder vermogen gegeven. Goed beschouwd de echte standaard waarden van zo’n 210 Nm en 120 pk.
Daarnaast hebben we ook veel aandacht besteed aan een juist uitlaatgasmengsel. Zonder uitzondering zijn de T-jet motoren namelijk exorbitant rijk afgesteld bij volgas. Dat is echt niet nodig. De N-stand is daardoor een echte “spaar” of ECO stand geworden. Wanneer het minder koppel/vermogen niet wenselijk is kan het natuurlijk bij het oude gelaten worden. De “spaar”stand is dus een (gratis) optie, geen verplichting!
Voor met name de Italiaanse markt is de Giulietta ook leverbaar met 105 pk. Deze is echter ook gewoon leverbaar buiten Italië. De 105 pk is een softwarematig gedowndtunde 120 pk. Het verhaal zoals hierboven beschreven en de grafieken hieronder zijn dus ook van toepassing voor de 1.4 T-Jet 105 pk.
Resultaten
- Ontwikkeld voor gebruik van RON95 brandstof (RON98 aanbevolen).
- Optie: N-stand als "eco" stand
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Stationair toerental aangepast
- Technisch verhaal over de T-Jet tuning
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ME7.9.10
- Type EPROM: Interne Flash EEprom
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 480 ,-
Ervaringen
Bart Jan Garretsen
“Mijn Giulietta T-jet is derde Alfa die door Stephan onder handen is genomen. De winst zit m vooral in het koppel, en dat is bij normaal dagelijks gebruik bijzonder goed te merken, een grote verbetering. Als je meer wil, zal hardwarematig het één en ander aangepast moeten worden. Misschien komt dat nog een keer. De TJet is constructief beresterk en kan meer vermogen goed verdragen. Maar voor nu ben ik meer dan tevreden met de huidige chiptuning.”
1: Stationair eigenschappen: ik ervaar geen verschil
2: Oppakgedrag bij wegrijden, ik ervaar een zeer groot verschil (in Dynamic)
3: Oppakgedrag bij lage toeren: ik ervaar een zeer groot verschil. De aanzienlijke koppelwinst (in Dynamic) is heerlijk.
4: Doortrekken in hogere toeren. Ik ervaar een klein verschil. De kleine turbo is zoals bekend snel buiten adem.
5: Het brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil: In Dynamic niet minder zuinig. Op het moment een keurige 7,2 op 100 km. Ervoor was het 7,4. De T-Jet is nu eenmaal geen zuinigheidswonder.
6: Algemene beoordeling: ik ervaar een groot verschil. gewoon doen, hij rijdt zoveel fijner.
Jeroen Reijmers
De Alfa heeft in zijn sportstand aanzienlijke verbetering. Ook de gaspedaal reactie is een stuk beter geworden.
Service is goed te noemen dit is reeds mijn derde Alfa die bij Stephan is getuned. Elke keer wanneer je de sleutel omdraaid is de verandering te voelen.
Stationair eigenschappen: ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij wegrijden: ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: ik ervaar een groot verschil (4)
Het doortrekken in hogere toeren: ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Het brandstofverbruik: ik ervaar een klein verschil (3)
Algehele beoordeling: ik ervaar een groot verschil (4)
Tonny de Waal
Hierbij mijn mening over de tuning die jullie voor mij gedaan hebben:
Stationair eigenschappen: ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: ik ervaar een klein verschil (3)
Het doortrekken in hogere toeren: ik ervaar een groot verschil (4)
Het brandstofverbruik: ik ervaar geen verschil (2)
Algehele beoordeling: ik ervaar een groot verschil (4)
Toelichting: lang getwijfeld of ik de auto zou laten tunen, maar ben blij dat ik het gedaan heb. Is het geld waard. Ook blij dat ik naar jullie als Alfa specialist ben gegaan, komt betrouwbaar over en lijkt me stukken beter dan 1 of andere powerbox te kopen. Positief was dat jullie de tijd namen en ook de gasrespons hebben aangepast. Ik vond normaal altijd al iets te lauw (heb de auto nu 2 jaar) en dynamic juist weer te veel een aan / uit karakter hebben. Na aanpassing in de software en een proefritje rijdt dit wat mij betreft nu een stuk beter. Kortom, ik ben tevreden.
Jack Peters, e-mail: jac.peters@home.nl
Waarom (als privérijder) een 1.4 MA kopen die € 3.000,= duurder is als je voor € 470,= minimaal hetzelfde kunt krijgen bij een 1.4 T-jet!
Op dinsdag 19 oktober was ik de eerste die zijn (of eigenlijk de Giulietta van mijn vrouw) 1.4 T-jet bij Squadra liet chiptunen. Goede en eerlijke voorlichting. Begint al bij de website die vertrouwd en overzichtelijk overkomt. Na deze bestudeerd te hebben weet je al zeker dat het goed zit, zelfs zonder Stephan gesproken te hebben. Uitgebreide en duidelijke informatie. Dat zie je bij andere tuners wel anders. Of het ontbreekt aan info (behalve de prijslijst) of de pagina zit er iets te gelikt uit. Daarna wat googelen en je leest alleen maar positieve reacties en berichten. Conclusie: als je je Alfa wil laten chiptunen is er maar één bedrijf die er echt veel verstand van heeft en dat is Squadra. Nu schijnt er nog ergens een Alfa Tuner te zijn, maar zoals ik al eerder op een forum schreef: “Waarom genoegen nemen met een leerling als je de meester kunt krijgen”. Stephan neemt rustig de tijd om e.e.a. goed uit te leggen zodat zelfs een niet-techneut zoals ik het snapt. Vervolgens update installeren, daadwerkelijk chiptuning-programma laten lopen en tenslotte testrijden met Stephan naast mij met zijn laptop op zijn schoot.
Nu een kleine 2.000 km verder kan ik alleen maar concluderen dat het elke euro waard is. Vooral het koppel is enorm. Vanuit lage toeren pakt hij direct op. Een verschil van dag en nacht. Acceleratie van 0 naar 100 voelt ook iets sneller aan maar heb ik niet gemeten. Eigenlijk maakt het de nieuwe TCT versnellingsbak overbodig want je kunt hem in feite (bijna) altijd in de 6e versnelling laten staan. Tussen 100 en 160 km is hij ook duidelijk sneller. Op navigatie heb ik een topsnelheid gezien van 201 km/u voordat ik in de ankers moest voor een Duits Golfje wat plotseling naar links ging. Had het gevoel dat er nog iets over was.
Verbruik is verbeterd van 1 op 11 naar 1 op 11.5. Ik weet niet of dit aan de tuning te wijten is of omdat het gebruikelijk dat een auto, in de eerste 10.000 km, steeds zuiniger wordt.
1. Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil (2)
2. Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
3. Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
4. Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
5. Het brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil (3)
6. Algemene beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
H. de Jong, e-mail: harrie.en.marjadejong@hetnet.nl
Woensdag was het dan zover, de software aanpassing stond op stapel van onze Alfa Guilietta 1.4 T-jet. Dit is kundig en snel uitgevoerd het meeste werk was nog de fabrieksupdate uitvoeren (wat de Alfa dealer niet had gedaan) en het wissen van aanwezige fouten. Dit was voor Squadra de 2e tuning van de Guilietta 120 pk (lees 132). Er was dus weinig info over te vinden slechts 1 recensie, en wat kille acceleratie cijfers.
Na een uitgebreide proefrit is de conclusie, de cijfers zijn niet overdreven. De Alfa is echt snel geworden tussen de 100 en 160 en daarboven trekt de auto als een lier in de 6e versnelling. Hier is duidelijk de toename met 60 Nm goed merkbaar. De 10 pk extra geeft net dat beetje extra trekkracht met accelereren vanuit stilstand, maar daar ging het niet echt om. De tussenacceleratie was van doorslaggevend belang. Ook het wegrijden verloopt soepeler dat was ook mijn vrouw opgevallen en zij rijd er de woon- werk km mee. De top snelheid heb ik nog niet uitgeprobeerd maar eerder voor de update heb ik in Duitsland al de 200 aangetikt en toen zat de Alfa nog niet aan zijn max. (Volgens de navigatie 193) een afwijking van slechts 7 km. Of de auto ook zuiniger is geworden kan ik nog niet zeggen, maar voor de update haalde ik ook maar 1 op 11. Dat zal als het snelheidspotentieel regelmatig wordt aangewend niet beter worden schat ik. Al met al een aanrader en dat maakt de 170 pk echt overbodig als je de auto privé rijd en met bijtelling niks van doen hebt. Dit is geen loze kreet want voor aanschaf van de 120 pk heb ik ook met de 170 pk gereden.
Een tevreden Alfa rijder
