Chiptuning "Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA 150 pk Euro 6"
Na de ontwikkeling van de Giulietta MultiAir TCT met 170 pk was de 150 pk handgeschakelde versie aan de beurt. Helaas is de laatste jaren de technische informatie vanuit Italië zeer slecht Auto’s staan eerder bij de dealer dan dat er informatie over vrijgegeven wordt. En dan bedoelen we niet informatie over kleuren, prijzen en accessoires, maar informatie die voor techneuten van belang is. Wat zijn de verschillen tussen de 150 en de 170 pk motor? Tot op heden is er niets maar dan ook echt NIETS over te vinden in de technische werkplaatshandboeken van Alfa Romeo. Hoe komen we er dan achter?
Wat voor ons van het grootste belang is, is de toegepaste turbo. Die bepaald uiteindelijk waartoe een motor in staat is. In eerste instantie dachten we dat de turbo vergelijkbaar of hetzelfde zou zijn met de 140 pk versies van de Fiat 500X en Jeep Renegade. Het zou namelijk logisch zijn geweest deze versies ietsjes te downtunen en de te 150 pk laten presteren waarvoor deze gemaakt is. Standaard software zou daar uitkomst in brengen. Daar staat namelijk een rekenmodel voor de turbo in. We konden dus haast niet wachten dergelijke software uit te lezen. Na het lezen bleek dat ons vermoeden onjuist bleek. De 140 pk versie is geen gedowntunde 150 pk. De 150 pk is een gedowntunde 170 pk (!). De turbo rekenmodellen bleken namelijk identiek. Een cadeautje voor chiptuners van Alfa Romeo ?
Vanaf 4500 toeren verlaagd men de turbodruk zodanig dat de motor niet meer dan 150 k zal leveren. Tot aan 4500 toeren is alles 100% identiek aan de sterkere 170 pk broer.
Resultaten
- RON 98 aanbevolen bij regelmatige zwaardere belasting
- Toeren begrenzer ongewijzigd
- Stationair toerental aangepast
- Aangepaste gaspedaalreactie alleen in D stand
- Type injectiesysteem: Magneti Marelli 8GMK
- Type EPROM: Interne Flash Eeprom
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Meer informatie: MultiAir techniek en ontwikkeling
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 490 ,-
Ervaringen
Sander van der Weijden
Dit was na mijn 156 en MiTO mijn 3e Alfa die ik heb laten tunen bij Squadra. Na de positieve ervaringen in het verleden was het geen kwestie ‘of’ het moest gaan gebeuren maar ‘wanneer’.
De 150pk sterke motor voelt, in zowel de ‘N’ als ‘D’ stand lui aan, blij verrast was ik toen bleek dat het door Alfa Romeo geleverde blok gewoon een gedowntuned 170pk blok bleek te zijn.
Na tuning is de ‘N’ stand eigenlijk een soort economy stand geworden die ik vaak gebruik met het in de file rijden en de drukke avondspits. Het oppakken gaat wat soepeler echter blijft het aantal pk’s gelijk.
In de Dynamic stand heb je ineens 34pk extra en transformeert de Giulietta naar een sportieve wagen.
Het rijdt verrukkelijk, de kracht die je ineens extra hebt is heerlijk, het doortrekken van 40 naar 160km/u gaat zeer soepel. Het is weliswaar geen QV maar met 184pk komt het al wel een beetje in de buurt.
Brandstofverbruik is echter niet toegenomen omdat ik de D stand echt gebruik op de provinciale wegen en bij mindere drukte op de snelwegen. Het verbruik neemt alleen maar toe als je zelf met je rechtervoet speelt.
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lage toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar en zeer groot verschil (5)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
