Chiptuning "Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA 170 pk TCT Euro 5"
In november 2011 maakten wij voor het eerst kennis met de Giulietta TCT. Al eerder hadden wij getunde software ontwikkeld voor de MiTo TCT. Dt gaf ons geen beperkingen. Echter pakte de software bij de Giulietta anders uit. Al vanaf de allereerste testrit met aangepaste software werd duidelijk dat vanaf 4000 toeren volgas de beoogde prestaties niet volgehouden konden worden. Bij 5500 toeren was er zelfs helemaal geen verschil meer ten opzichte van de standaard situatie. Dit betekende dus een nieuwe uitdaging. Op zich geen probleem want ons werk is wat dat betreft één grote uitdaging. We zijn keer op keer bezig de software te doorgronden en naar onze hand te zetten. In het geval van de Giulietta TCT zou het ongetwijfeld een extra begrenzende waarde of grafiek zijn die het motorvermogen beperkt. Echter na heel veel zoeken in de software en alsmaar testen boekte we geen enkele vooruitgang. Al redelijk vroeg in het ontwikkelingsproces drong het door dat de begrenzer ook weleens in de TCT computer kon zitten. Langzaam maar zeker zijn we ons hier steeds meer op gaan richten.
Een gewaagde test gaf ons nieuwe inzichten. De test was het schrijven van TCT motormanagement software in een handgeschakelde versie. Dan blijkt er géén sprake te zijn van een beperking. We hebben toen dezelfde test andersom gedaan. Handgeschakelde software in een TCT auto en dat gaf wel weer een beperking. Dit feit doet ons sterk vermoeden dat de beperking vanuit de TCT computer komt.
Nu is de TCT computer ook door Magneti Marelli geproduceerd en er zit zelfs een soortgelijke microprocessor in als in het motormanagement. Dit bood dus enig perspectief. Maar dat werd al snel de kop ingedrukt toen wij een poging deden de software uit te lezen. Geen enkel communicatieprotocol reageerde. Maar al snel verscheen er een fabriekssoftware update voor de TCT sturing. Voor ons betekent dat goed nieuws. Wij zijn in staat zo’n update “te vangen”. Deze data was gelukkig op dezelfde manier versleuteld (gescrambled) als de rest van de Magneti Marelli software. Maar helaas werd snel duidelijk dat de data in een andere vorm opgeslagen was. Normaal gesproken is dit in de 16-bits vorm. Voor ons de normaalste zaak van de wereld. Echter de TCT data is in zogenaamd IEEE754 vorm opgeslagen. Dat zijn 32 bits getallen waarin eerste instantie geen touw aan vast te knopen was. Maar we hadden ons hier een aantal jaren geleden al eens in IEEE754 verdiept. Kortom, we konden de date als snel enigszins inzichtelijk maken.
Over de date beschikken is 1, de date kunnen lezen is 2, de data begrijpen is 3, de data aan kunnen passen is 4, de data weer terug kunnen schrijven is 5. Nummer 1, 2 en 4 hebben we onder controle. Nr 5 inmiddels ook door handig gebruik te maken van de update functie van de diagnose apparatuur. Met 4 zijn we nog erg druk bezig. Om meer inzicht te krijgen zijn er meer verschillende softwareversies nodig. Op dit moment zijn er 3 TCT versies. De MiTo MultiAir 135 pk, de Giulietta MultiAir 170pk en de Giulietta 2.0 JTDm 170 pk. We beschikken over de 2 MultiAir versies omdat daar inmiddels updates voor zijn. Maar helaas niet over de JTDm versie. De 2.0 JTDm hebben we echter wel al kunnen tunen met 100% succes. Bij een dieselmotor is het toerenbereik echter beperkt is. Wij kunnen niet met zekerheid zeggen of daar ook een beperking actief is. Ondanks dat zijn we ook bezig deze TCT software te pakken te krijgen.
Juli 2012
We zijn weer een paar maanden verder en kwamen door drukte niet goed toe aan het doen van ontwikkelingen. Toch hebben we een aantal dagen vrij kunnen maken om ons verder in het mysterie van de TCT te verdiepen. We zijn nog dieper in de materie terecht komen. Vooral ook om “domweg” wat met verschillende ECU’s te experimenten op zoek naar nieuwe aanknopingpunten. Daarmee weten we nu wel 100% zeker dat de beperking zit in de TCT regeleenheid. We hebben even kunnen proeven van een onbegrenste (185/190 pk) TCT doordat we de overbrengingsverhoudingen van de TCT JTDm in de Giulietta Multi-air TCT regeleenheid hebben kunnen programmeren. Echter is het schakelgedrag van de TCT dan zeer slecht. Puur omdat de motorregeleenheid verkeerde info retour krijgt. Daardoor kan de motor het toerental tijdens het op- en terugschakelen niet goed afstemmen. Voor ons op dat moment niet zo heel erg. Deze bevindingen maakten ons wel duidelijk dat het gaat om een begrenzing van het uitgaande koppel van de versnellingsbak en niet het ingaande koppel van de versnellingsbak. Het koppel wordt dusdanig beperkt dat men zelfs kan spreken van een vermogensbeperking van de uitgaande as van de versnellingsbak. Metingen en berekeningen hebben aangetoond dat het om een begrenzing gaat van 120 kW aan de uitgaande as.
Kortom, een hele grote belangrijke stap verder. Nu nog vinden waar dit in de software verstopt zit…..
Februari 2013
Het spreekwoord “de aanhouder wint” is ook dit keer weer van toepassing. We hebben na heel veel test- en denkwerk eindelijk de vermogensbegrenzing van de Giulietta TCT gevonden. Hoe we er precies toe zijn gekomen gaan we hier niet helemaal verklappen. Een tipje van de sluier kunnen we wel oplichten. Al langere tijd wisten we dat het management van de TCT meester is over het motormanagement. Dwz de TCT regeleenheid controleert of het gewenste koppel van de motormanagement mag worden geleverd. Als dat mag gaat de motorregeleenheid z’n gang en wordt het koppel en vermogen geleverd. Zo niet, dan wordt het beperkt.
Kortom, de Giulietta MultiAir 1.4 MA 16v TCT kan nu dezelfde prestaties leveren als de handgeschakelde variant. Over de ongeveer 300 Nm en 185 pk maken wij ons geen enkele zorgen voor de TCT. De 2.0 JTDm broer levert standaard al 350 Nm.
Waar we ons vanaf het begin aan ergerde is de behoorlijk zenuwachtige gaspedaalreactie in de D-stand. Met name tijdens manouvreren, wegrijden en lage snelheden rijden. Ook viel het ons op dat wanneer er een beetje gas wordt gegeven en het gaspedaal in een vaste positie wordt gehouden de auto tamelijk sterk versneld. Kortom, de doseerbaarheid van het gaspedaal is niet zo best….. Voor de TCT berijders die onze mening delen hebben we de optie van een rustigere D-stand gaspedaalreactie. Een mooie middenweg tussen de N-stand en de orginele D-stand.
Tenslotte zijn er inmiddels (begin 2013) diverse software updates verschenen voor motormanagement en TCT besturing. De laatste is bedoeld voor een “verbeterde rijeigenschappen”. De motormanegemnt updates voor een start/stop functie
Resultaten
- RON98 aanbevolen bij regelmatig zwaardere belasting
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Stationair toerental aangepast
- Aangepaste gaspedaalreactie alleen in de D-stand (optie).
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Magneti Marelli 8GMF
- Type EPROM: Interne Flash EEprom
- Meer informatie: MultiAir techniek en ontwikkeling.
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 480 ,-
Ervaringen
Rocco
De auto is er een stuk op vooruit gegaan. De Dynamic stand is weer bruikbaar geworden. De auto rijdt mider abrupt weg in Dynamic. De auto lijkt ook iets vlotter te schakelen. Ben er echt blij mee, "worth every penny".
J. van Leeuwen
Afgelopen zaterdag bij Stephan geweest voor het tunen van mijn Giulietta. Na een software-update vorig jaar, was de Alfa wat minder fijn gaan rijden. Met name de gaspedaalrespons was verslechterd.
Na het tunen kan ik een enorm verschil merken in zowel de N-stand (deze rijdt soepeler) en de D-stand. In beide standen is de gasrepsons enorm verbeterd. Verder merk ik op dat het doortrekken in de hoge toeren ook veel beter is. Ik kwam bij thuiskomst toevallig terecht in een enorme file van een uur en zelf in de file rijden is een enorm \"genot\". Lichte aanraking gaspedaal geeft al en reactie. Het ietwat nerveuze gedrag van de D-stand is volledig verdwenen. Uiteraard zijn de extra pk\'s (nu rond de 185) ook een enorm pluspunt.
Stephan liet mij ook nog de programmatuur zien (die hij zelf heeft ontwikkeld). Knap staaltje vakmanschap! Als ik ooit nog een nieuwe Alfa koop dan ga ik zeker weer bij hem langs.
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein verschil(3)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Het doortrekken in de hogere toeren: (Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
W. Hendriks
In december 2013 ben ik bij Stephan langs geweest om mijn Alfa te laten tunen. Het is nu maart 2014 en ik heb al weer de nodige km's afgelegd. Mijn ervaringen zijn zeer positief. De wat nerveuze reactie op het gaspedaal in de stand D is verdwenen; de motor reageert nu zoals het hoort... Het koppel is nu voor een 1.4 liter motor ruim voldoende. Dat is goed merkbaar op heuvelachtige stukken op de Autobahn. Geen enkel probleem om met het snelle verkeer in de pas te blijven! Op vlakke stukken kan op eigen kracht meer dan 230 km op de teller worden gehaald. Het benzineverbruik is naar mijn mening niet veranderd, maar hoger dan wordt opgegeven door de fabrikant. Dat zal wel aan mijn zware voet liggen. Ik rijd overigens nu vrijwel altijd, dus ook in de stad, in de stand D, De aanpassing is een aanrader!
Remy
D.d. 16 oktober jl. heb ik een bezoek gebracht aan Squadra Tuning. Ik vond het bijzonder interessant om naar de specifieke, gepassioneerde uitleg van Stephan te luisteren inzake het tuning proces. Tijdens de testrit bemerkte ik al direct verbetering in koppel en vermogen zowel in de D-stand als in de N-stand. Mijn verzoek om de gaspedaalreactie aan te passen was ook direct merkbaar in beide standen. De auto rijdt en reageert nu veel soepeler, ik ben bijzonder tevreden over het resultaat!
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil(2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Het doortrekken in de hogere toeren: (Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil (3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Anoniem, maar bekend bij Squadra Tuning
Mijn bezoek aan Squadra is een groot succes geworden. Tijdens de testrit viel mij meteen de verbeterde respons van het gaspedaal op. Op de weg terug naar huis, werd ik al gauw aangenaam verrast door de aanpassingen die de wagen veel soepeler en krachtiger hebben gemaakt. Op jouw aanraden ben ik benzine met hoog octaangehalte gaan tanken en dat bevalt prima.
Met de updates en inregel-procedures erbij is het moeilijk vast te stellen wèlke verbetering wáárdoor is veroorzaakt. De DNA standen maken het wat dat betreft nog moeilijker. Wat ik mij afvroeg, is of dat het toegenomen vermogen alleen van toepassing is op de D-stand, zoals de aanpassing van het gaspedaal, of dat het ook doorwerkt in de andere twee standen.
Ook het verbruik is niet toegenomen. Als je je weet te beheersen denk ik zelfs dat het rijden iets zuiniger is omdat het makkelijker is geworden om gecontroleerd en gelijkmatig te rijden.
Ik zou kunnen uitweiden over mijn verrassende nieuwe ervaringen onder diverse omstandigheden zoals inhalen, snelweg, bergweggetjes of op de gewone weg (buiten Nederland). Dat zou een lang verhaal worden.
Al met al is het een bijzondere auto geworden die het autorijden erg leuk maakt. Mijn dank daarvoor.
Spencer uit Gelderland
Eind februari 2013 ben ik bij Stephan geweest voor tuning van mijn Giulietta 1.4 Turbo Multi-air TCT. Een heerlijke auto om in te rijden maar deze tuning maakt de Giulietta echt af! In alle versnellingen in stand dynamic is merkbaar dat je meer vermogen en een hoger koppel beschikbaar hebt. Zelfs in de 6e versnelling is er nu aanzienlijk meer trekkracht.
Het wegrijden in dynamic verloopt een stuk soepeler als gevolg van de aanpassing van de gaspedaalreactie. Ook op snelheid merk je deze aanpsssing goed. Het geheel is nu inderdaad veel doseerbaarder.
Het verloop van de turbodruk is nu veel mooier en constanter verspreid over het gehele toerenbereik. Vanaf 3000 RPM is er bij volgas volle druk zichtbaar op het infoscherm en dat houdt stand tot ruim 5000 toeren. Pas vanaf 5500 zakt de druk ietsjes in tot ongeveer 1.4 bar. Standaard was dat amper 1 bar. YES!
Kortom, de Giulietta is nu in dynamic zowel sportief als comfortabel te rijden. Who needs Normal :)
Oja, dankzij de laatste software update van Alfa Romeo voor de TCT schakelt de Giulietta weer een tandje mooier. Bedankt Stephan voor deze service.
Inmiddels is deze TCT de derde auto die Stephan heeft getuned en wederom grote tevredenheid. Een aanrader!
