Chiptuning "Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 16v 105 pk Euro 5"
De Giulietta. Een type naam stammend uit eind jaren 60. Het model uit die tijd zou qua klasse redelijk vergeleken kunnen worden met de huidige Giulietta; een middenklasser. Als je het nu zou moeten vergelijken kan men de Giulietta zien als een halve trede hoger dan een 147 en een halve trede lager dan een Alfa 156. Best of both world.
Qua modellen programma is het eigenlijk een beetje vreemd. Zeker wanneer men de milieulabels ernaast legt. De 170 pk MultiAir heeft een A-label, de 120 pk T-jet een B-label met een betrekkelijk klein prijsverschil. Dat is haast geen keuze. Het gat tussen 1.6 105 pk JTDm en de 2.0 170 pk JTDm is goed beschouwd te groot om tussen te kunnen kiezen. Het prijsverschil is tussen deze twee betrekkelijk groot. De 1750 TBi QV staat overal los van. Men had beter de 135 pk MultiAir kunnen monteren in de Giulietta met ook een A-label en de 120 pk voorbehouden laten zijn voor de MiTo of voor de Italiaanse LPG optie. Voor de diesels had men een 140 pk tussenvariant kunnen maken op basis van de 2.0. Echter laten deze grote verschillen natuurlijk wel ruimte voor onze eigen inbreng.
De 1.6 JTDm 16v met 4 kleppen per cilinder is een kleine evolutie van de 1.6 JTDm 16v uit de MiTo. In de Giulietta moet deze het 15 pk minder stellen. Het koppel van beide motoren geeft men gelijk op. Alle Giulietta versies zijn voorzien van de DNA knop. Zo ook de 1.6 JTDm. In de N-stand zou er 280 Nm beschikbaar zijn bij 1500 toeren. In de D-stand 320 Nm bij 1750 toeren. Het vermogen is in beide standen gelijk, 105 pk. Wanneer de motor iets is los gereden wordt het vermogen wel gehaald, het koppel net niet. De beleving van het koppelverschil wordt vooral gehaald uit de veel directere gaspedaalreactie in de D-stand. Dat geeft het gevoel van een snellere motor maar dat is het eigenlijk niet echt. Het koppelverschil in slechts een kleine 20 Nm en de beloofde 320 Nm wordt niet gehaald. Wij hebben een vermoeden waarom, maar dat komt later.
Uiteraard zijn wij vergelijkingen gaan maken richting de MiTo 120 pk 1.6 JTDm. Een hele leuke motor voor ons om aan te tunen. We konden haast niet geloven dat de 105 pk van de Giulietta op een gelijk niveau gebracht kon worden. Dit bleek inderdaad ook niet te kunnen. Al snel kwamen er een paar hardwarematige verschillen aan het licht. Zo is de turbo van het iets eenvoudigere waste gate type. Dat zou betekenen dat hij iets later opspint. Dit komt overeen met de praktijkervaring. Bij 1500 RPM is er lang niet zoveel trekkracht in de Giulietta als bij de de MiTo. Bij 1800 RPM is die achterstand alweer bijna weg. Met alleen chiptuning komt men niet veel verder dan 320 Nm en 125 pk. Dat maakt de Giulietta echter al een heel andere auto om te rijden. Standaard is na 3000 RPM de snelheid er al echt een beetje uit. Na tuning is dat heel anders. De oude Dynamic setting hebben we op de Normal stand gezet zodat de auto direct prettig rijdt. In de nieuwe Dynamic stand is de 320 Nm en 125 pk beschikbaar.
Qua vermogen is er echter wel een heel groot verschil ten opzicht van de eerder genoemde MiTo. Uiteraard zijn wij naar de oorzaak hiervan op zoek gegaan. Uiteindelijk blijkt er een groot deel van het verschil in het inlaattraject te zitten. Die is betrekkelijk eenvoudig aan te passen. Dat betekent echter wel zo’n 5 uur ouderwets sleutelwerk en het daarbij behorende werkplaatstarief. Na deze aanpassing wordt de Giulietta echter wel een heel andere Alfa. Dan is er plotseling 355 Nm en 140 pk haalbaar. Dit conformeert de Giulietta 1.6 JTDm 16v ineens in een lekkere vlotte JTDm.
In onderstaande grafieken hebben wij het verloop in de Normal stand niet opgenomen. Dit omdat het verschil nauwelijks interessant is.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling
- Aangepaste gaspedaalreactie zowel in N- als in de D-stand.
- Lees ook: JTD turbo's
- Medio chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra chiptuning medio
€ 460 ,- -
Squadra chiptuning massimo (excl. inlaatmodificatie)
€ 560 ,- -
Noodzakelijk inlaatmodificatie voor massimo tuning
Prijs op aanvraag
Ervaringen
Renze de Vries
Stationair eigenschappen: (2) Ik ervaar geen verschil
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
Ooppakgedrag bij hoge toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het doortrekken in hoge toeren: Ik ervaar en groot verschil (4)
Brandstof verbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
Algemene beoordeling: Een dikke plus
toelichting: Dit is mijn derde wagen die door team Squadra gedaan is en ben wederom zeer tevreden.
De motor doet bijna aan als een benzine versie gretig in de toeren en de loop cultuur is helemaal niet als een diesel.
Omdat ik voor de 1.6 gekozen heb kun en mag je natuurlijk niet meer vragen dan technisch en veilig mogelijk is voor de techniek (versnellingsbak). Ik vind het jammer dat Alfa niet gekozen heeft voor de variabele turbo die wel in de Mito te vinden is. Nu zit je wel eens te wachten tot dat de turbo opgespoeld is in de D stand.
Het verbruik vind ik een zeer interessant iets, onder de 90 km zeer net verbruik tot wel 28 km per liter, maar eenmaal op de snelweg 14.7 km per liter gemiddelde waarden.
Verder ben ik zeer tevreden met de wagen en het vermogen, wel nog laten uitlijnen naar mijn smaak en een dubbele uitlaat demper gemonteerd, die zelfs bij deze diesel een leuke roffel geeft. Zit te denken aan het monteren van een grotere intercooler om het vermogen bij warm weer beter te krijgen maar dit gaat eerst in overleg of dit geen nadelige gevolgen heeft.
Jerry Kamman
1) Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil (2)
2) Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
3) Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
4) Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
5) Brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
6) Algehele beoordeling: IK ervaar een groot verschil (4)
Toelichting: Over het algemeen heb ik geen spijt van de massimo chiptuning, maar ik had wel verwacht iets meer koppel te hebben bij lagere toeren dan nu het geval is. Waarschijnlijk ben ik iets te verwend met mijn oude Seat Ibiza 1.9 TDI met 160 PK.
Mag ik dus niet vergelijken en daarom heb ik geen spijt van de chiptuning.
Durk Tinga
Veel te laat, maar inmiddels voorzien van 15.000km ervaring kom ik mijn belofte na om een review te schrijven aangaande de uitgevoerde Squadra Massimo tuning aan mijn Giulietta.
Wat ik erg gewaardeerd heb is de ervaring met Alfa, je enorme kennis van de techniek en de plezierige samenwerking met Rinsma Alfa Romeo in Berlikum waar op locatie de auto haar upgrades gekregen heeft. Plezierig om vooraf af te stemmen wat er wel en niet technisch verantwoord is voor deze specifieke auto.
Het was een enorme stap… Van een dikke goed afgerichte 170pk 2.0 JTDm naar een standaard en nogal luie 1.6 JTDm Giulietta.
De auto was standaard erg lui, en wilde lastig lage toeren draaien en topsnelheid zat er nauwelijks in (182km/h als top in 5, en boven de 140-150 was de gang er behoorlijk uit).
Door de aanpassing van het inlaatspruitstuk en de software is het een andere auto geworden, alsof er stiekem een nieuwe motor is geplaatst.
In lage toeren pakt de motor kalm en rustig op, maar valt niet meer "dood" onder de 1400 toeren. De gasrespons is enorm verbeterd evenals het oppakken.
Het is bijzonder te merken hoeveel verschil er boven de 3000 toeren is bereikt, hij trekt enthousiast tot de rode lijn met een mooie vermogensopbouw.
Het extra koppel zorgt ervoor dat de auto vlot en krachtig is rond de 1700-2500 toeren, zodat je rustig in toeren toch vlot kan rijden.
Het gedrag op de snelweg en de acceleratie vanaf 120 is behoorlijk beter en de auto voelt lekker vlot en levendig aan, waarbij ik juist de rust in de aandrijflijn bij op en terugschakelen ten opzichte van de 2.0 erg waardeer.
Helaas is het door de niet variabele turbo tot 1750 toeren eventjes afwachten, maar als ze dan oppakt voel je een bijzonder fijn koppel, niet te geloven dat dit met een 1.6 mogelijk is!
Het verbruik is niet anders als dat ik in de eerste 4000km heb gemerkt, als je het vermogen gebruikt wordt de auto wat onzuiniger, maar als je relax rijdt kan er nog altijd 1 op 18 gescoord worden. Juist doordat de motor niet meer helemaal op zijn teentjes hoeft te lopen is het verbruik op de snelweg wat afgenomen.
Ik wil je danken voor je uitleg en de tijd die je daarvoor nam en je kundige aanpak.
Ik heb inmiddels ook onder de juiste omstandigheden kunnen kijken waar de top ligt… Toch wel bijzonder.. zoveel vooruitgang!
Gerrit van der Vegt
Tijdens het vakantieklaar maken van de auto kwamen wij jullie enquete formulier tegen waarin om een korte reactie wordt gevraagd naar aanleiding van de door jullie verrichte werkzaamheden. Hierbij alsnog een reactie van onze kant.
Sinds februari 2012 zijn wij de eigenaar van een Guilietta 1.6 JTDm welke voorzien is van de Massimo motoraanpassing inclusief gemodificeerd aanzuigkanaal. De door ons gekochte auto was een zeer jonge occasion met weinig kilometers die tijdens de proefrit nog voorzien was van het originele motormanagement. Ik moet zeggen dat ik toen al onder de indruk was van de prestaties van dit kleine blok, maar wetende dat er meer mogelijk is hebben wij in overleg met de dealer meteen besloten om het meest maximale eruit te halen. Hiervan hebben wij nog geen moment spijt. Tijdens het rijden nog nooit het gevoel gehad met een auto op pad te zijn voorzien van een kleine dieselmotor. Zoals door meer mensen gezegd is het brandstofverbruik voor een groot deel afhankelijk van de rijstijl en het soort kilometers dat je maakt. Ik vind dit zeer acceptabel. Met veel stadskilometers en een toch wel sportieve rijstijl is een gemiddeld
verbruik van 1 op 16,5 voor ons goed haalbaar. We kennen ook wel spaarzame momenten dan zie je het verbruik sterk afnemen (lees
verbeteren).
Omdat wij eigenlijk hooguit 100 tot 150 km met een \\\"normale 1.6 JTDm\\\"
hebben gereden is de waardering misschien wat subjectief, maar
gevoelsmatig zijn de volgende scores zeker gerechtvaardigd:
1) Stationair eigenschappen van de motor: 3 (kleine verbetering)
2) Oppakgedrag bij wegrijden: 5 (zeer groot verschil)
3) Oppakgedrag bij lage toeren: 5 (zeer groot verschil)
4) Doortrekken op hogere toeren: 4 (een groot verschil)
5) Brandstofverbruik: 3 (een kleine verbetering)
6) Algehele beoordeling: 5 (ZEER groot verschil)
Voorzien van de Massimo Tuning is auto in kracht en souplesse sterk verbeterd, wat het rijcomfort volledig ten goede komt. Alles is in samenwerking met de dealer goed en netjes uitgevoerd. We hebben al vaker Alfa \'s gereden waarvan het motormanagement door Squadra Tuning was verbeterd, iets wat we bij een volgende auto zeker weer zullen overwegen.
Matthijs Dankelman
Bij dezen zoals verzocht in de brief de ingevulde enquete wat betreft het chippen van een giulietta inclusief aanpassing luchtinlaat.
Ik ben hier uitermate tevreden over!
1) Stationair eigenschappen van de motor: kleine verbetering (3)
2) Oppakgedrag bij wegrijden: zeer groot verschil (5)
3) Oppakgedrag bij lage toeren: zeer groot verschil (5)
4) Doortrekken op hogere toeren: een groot verschil (4)
5) Brandstofverbruik: een kleine verbetering (3)
6) Algehele beoordeling: een ZEER groot verschil (5)
Zeer netjes gedaan. De motor heeft nu z'n vermogen over het volle toerenbereik en rijdt vele malen soepeler. Complimenten !
Freek, e-mail bekend bij Squadra Tuning
Sinds eind augustus ben ik de trotse berijder van deze prachtige volbloed Italiaan luisterend naar de naam Giulietta. Voor de voortbeweging fungeert de nogal bescheiden 1.6 16v JTDm krachtbron. Met 320 Nm en 105 pk zag het er op papier heel veelbelovend uit. Alleen eerlijk gezegd in de praktijk viel het iets tegen. De trekkracht leek er wel te zijn maar slechts voor even. Door de toeren heen accelererend had men al snel de neiging "van ellende" over te schakelen, omdat er vanaf pakweg 3200 toeren weinig leven meer in het vooronder zat. Dit was mij tijdens de proefrit met de Juul al opgevallen. Maar zoals zo vaak werd mijn aandacht toen door andere interessante zaken aan de auto afgeleid. Bovendien liet het verkeer toen niet toe de motor eens flink aan de tand te vielen. Toch wel een behoorlijk teleurstelling.
Met dit verhaal ging ik toch eens naar m'n dealer. Ik had al wat huiswerk verricht en kwam zodoende met het idee de auto van wat meer anabole steroïden te voorzien in de vorm van chiptuning. M'n dealer kwam toen met dezelfde naam als ik aanzetten, Squadra Tuning. Deze partij had zich al uitgebreid verdiept in de Giulietta 1.6 JTDm. Dat wekte veel vertrouwen. Mede omdat hun conclusie aansloot bij mijn bevindingen. Na overleg met het thuisfront was de beslissing snel gemaakt. Medio tuning zou de Juul een flink eind de goede weg op helpen. Zo gezegd, zo gedaan. Via m'n dealer is het geheel geregeld.
Ik kon haast niet wachten en betrapte me erop dat ik zelfs de dagen aan het tellen was. Inmiddels stond de Juul op ruim 3000 km. De laatste loodjes wegen wat dat betreft het zwaarst.
Begin oktober heeft de operatie plaats gevonden. De patiënt heeft de ingreep glansrijk doorstaan. Het resultaat is simpelweg super. De aangeboren luiheid in de N-stand is weg, De motor pakt nu gewoon op zoals je dat zou verwachten, de trekkracht komt op en blijft veel langer aan. Dit is pas rijden. Eindelijk een waardige Alfa.
Maar ja, ik had natuurlijk al gezien op de website van Squadra dat er nog meer in zou zitten. Van Medio naar Massimo is ongeveer net zo'n stap als van standaard naar Medio. Ik kreeg er echt de kriebels van als ik dacht wat zou doen met m'n Juul'tje. Had het thuisfront subtiel laten doorschemeren wat m'n plannen waren. Moeders de vrouw vond het maar niks en overdreven, de kids vonden het geweldig. Dus dat was 3 tegen 1. Hoewel de laatste groep wat dit betreft geen stemrecht hadden bleef het toch één tegen één over. Nu ben ik gelukkig nog altijd baas in eigen huis dus ze moest er maar mee leren leven. Opnieuw terug naar de dealer en met hem m'n enthousiasme gedeeld. Hij was ook wel benieuwd wat deze volgende stap zou doen. Voor hun was het ook een primeur. Nadat Squadra de werkplaats precies had uitgelegd wat de modificatie aan het inlaatspruitstuk inhield werd opnieuw een afspraak gemaakt. De Juul moest daarvoor wel een dagje blijven logeren. Het zou zo'n 5 uur werk zijn namelijk. Opnieuw dagen tellen....
Begin november ging de Juul ten tweede male op de operatietafel. Het resultaat is precies zoals verwacht. De Juul begint met trekken en blijft nu trekken en trekken en trekken. Het werkelijke potentieel wordt nu echt vrij gegeven. Totaal GEWELDIG ! it is waar Alfa rijden om draait.
En inderdaad. Zoals Squadra al aangaf loopt de Juul nu echt beduidend harder. Inmiddels kunnen proberen. 215 km.uur op de klok is gelukt. Dat is 35 km.uur sneller dan voorheen. En het grappige is dat het voelt alsof het zo altijd bedoeld is. Squadra, BEDANKT. Nu heb ik weer een echte Alfa.
