Chiptuning "Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm 16v 120 pk Euro 6"
Bij de introductie van de 2016 “new Giulietta” werd de 1.6 JTDm 16v terug opgewaardeerd naar 120 pk. De 1.6 zelfontsteker is geboren in 2008 als zijnde een 120 pk leverende motor in de Alfa MiTo. Daar bleek het een zeer prettige motor te zijn waar de Alfa ingenieurs heel wat marge hadden over gelaten voor het tuningsgilde.
In 2010 werd de motor gedowntuned naar 105 pk voor de Giulietta. Waar de MiTo nog een mooie leidschoep turbo had kreeg de 105 pk versie een ouderwetse wastegate turbo. Tevens werd de 1.6 voorzien van “fixed SWIRL valves”. Bedoeld om wervelingen op lage toeren te veroorzaken om zodoende net een paar gram CO2 te winnen. Op hoger toeren vormen deze zelfde SWIRL klepjes een restrictie in de ademhaling wat direct een negatieve invloed uitoefent op het maximaal haalbare vermogen.
De nieuwe Euro 6 1.6 JTDm 16v is gelukkig weer voorzien van een leidschoep turbo. Deze leidschoepen worden zelfs zeer nauwkeurig bediend door een stappenmotor. Voorheen was dit indirect door een vacuum gestuurde membraamklep. De Euro 6 versie is vanzelfsprekend voorzien van een DPF filter en katalysator. Nieuw is echter een NOx kat en een dubbel EGR systeem. We schreven hier al over bij de Giulietta 2.0 JTDm 16v Euro 6.
We hebben echter reden of aan te nemen dat de 120 pk versie ook voorzien is van de vaste SWIRL klepjes. Op dit moment hebben nog niet de kans gehad een inlaattraject te demonteren om dit vast te stellen. Ondanks dit vermoeden is de haalbare koppel en vermogenswinst fors te noemen. We meten standaard 320 Nm en net geen 120 pk. We kunnen dit voor de Massimo tuning opwaarderen naar 365 Nm en 145 pk. De Medio variant geven we 345 Nm en 134 pk mee.
Vanaf modeljaar 2016 kan de 1.6 JTDm 16v ook voorzien worden van de TCT versnellingsbak. Zoals zo vaak is ook hier de afdeling rijeigenschappen van Alfa Romeo doorgeschoten in de afstelling van de DNA functie. Met name de gaspedaalreactie in de D-stand is irritant direct. Deze hebben we gewoon prettig direct afgesteld.
Bij de hand geschakelde versies is de gasreactie in de N-stand directer gemaakt en in de D-stand net als bij de TCT doseerbaarder gemaakt.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd.
- Motortemperatuur afhankelijke koppelbeperking bij koude en te hete motor
- Aangepaste gaspedaalreactie in N- en D-stand
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Bosch EDC17C69
- Type EPROM: Flash EEprom via BDM programmeren
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 490 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 590 ,- -
Squadra Chiptuning massimo plus
Prijs op aanvraag
Ervaringen
Een van onze Belgische klanten
Ik rij ondertussen al een kleine 20.000 kilometer met de Massimo-tuning rond, hoog tijd dus voor een korte reactie.
Stationair eigenschappen: ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: ik ervaar een groot verschil (4)
Het doortrekken in hogere toeren: ik ervaar een groot verschil (4)
Het brandstofverbruik: ik ervaar geen verschil (2)
Algehele beoordeling: ik ervaar een groot verschil (4)
De meest dagdagelijks bruikbare verbetering is de gaspedaalreactie. In N-stand was deze veel te loom, in D-stand dan weer veel te brutaal. Dit zorgde ervoor dat je bij het wegrijden initieel nauwelijks vooruit kwam (N) ofwel bijna in de koffer van je voorligger knalde (D).
Hetzelfde probleem eens je onderweg was: in N moest je het gas te diep induwen om er vaart in te krijgen, in D was het gaspedaal dan weer overgevoelig (bij de minste druk op het pedaal een ferme duw in de rug, maar nog meer gas bijgeven resulteerde niet in meer koppel). Na tuning reageert de motor veel vloeiender en meer lineair op het gas: beter bij de les in N, en gretig maar niet té in D.
Voorts is het extra koppel onderin duidelijk merkbaar, hernemingen gaan een pak makkelijker dan voorheen, je kan de auto heel schakellui rijden.
Heb ook de indruk dat de motor nog beter aan het gas hangt. Doorgaan richting rode zone gaat ook heel wat vlotter, de auto heeft er schijnbaar meer zin in. Al zou het mij benieuwen wat het geeft zonder die vaste SWIRL-kleppen... (je kan nooit teveel paarden onder de kap hebben, toch niet bij een min of meer standaard 1.6 diesel).
Brandstofverbruik is misschien iets gedaald, maar ik denk dat eerder te wijten is aan het feit dat de motor ondertussen goed "los" gereden is.
Over het algemeen is de tuning een aanrader. De grote verbetering zit hem niet zozeer in de toename van het vermogen (die had wat meer mogen zijn maar volgens Stephan is daar de turbo te klein voor), maar vooral in de gaspedaalreactie, het extra koppel onderin, kortom de driveability. De wagen is prettiger om rijden, alles gaat soepeler, je hebt meer het gevoel dat ie wil gaan.
