Chiptuning "Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 16v 140 pk Euro 5"
De Giulietta. Een typenaam stammend uit eind jaren 60. Het model uit die tijd zou qua klasse redelijk vergeleken kunnen worden met de huidige Giulietta; een middenklasser. Als je het nu zou moeten vergelijken kan men de Giulietta zien als een halve trede hoger dan een 147 en een halve trede lager dan een Alfa 156. Best of both world.
Deze 2.0 JTDm 16v met 4 kleppen per cilinder is een terug getunde 2.0 16v JTDm met 170 pk. Dat heeft voor- en nadelen. Omdat het beoogde vermogen nu maar 140 pk hoefde te zijn kon men een kleinere turbo monteren. Dat heeft als voordeel dat de turbo eerder wakker is. Daardoor is er al flinke trekkracht rond 1500 toeren. Nadeel is dat er op hoge toeren minder marge is. Tevens heeft men net als bij de 1.6 JTDm 105 pk inlaatrestrictie toegepast. Daardoor wordt de maximale haalbare winst zonder extra sleutelwerk beperkt. Wanneer men echter de inlaatrestrictie verwijderd komt het echte potentieel vrij. Helaas is dat een tijdrovend klusje. Ongeveer 5 uur werkplaatstijd.
Daarnaast beloofd Alfa Romeo een koppelverschil tussen de Normal en Dynamic stand van DNA knop. Respectievelijk 320 en 350 Nm. In de praktijk is er echter geen verschil. In beide standen wordt er exact evenveel koppel geleverd. In beide standen 351 Nm bij 2000 toeren. Wel precies de beloofde fabrieksopgave. Helaas heeft men de gaspedaalreactie in de D-stand een beetje overdreven. Het volledige koppel en vermogen wordt al bij zo’n 55% gaspedaalstand gerealiseerd. De laatste 45% is dus nutteloos. Dit maakt de doceerbaarheid minder goed en standverkeer in de Dynamic stand bijna onplezierig wat ons betreft. Uiteraard hebben wij dit aangepast. De gaspedaalreactie in de Normal stand is ietsjes directer gemaakt en de gaspedaalreactie in de Dynamic stand veel minder wild en hebben het beschikbare koppel en vermogen over de volle 100% stal van het pedaal verdeeld.
Dan de resultaten met betrekking tot het koppel en vermogen. De Medio variant is degene waarbij geen inlaat aanpassing uitgevoerd wordt. Dan is 380 Nm en 163 pk mogelijk. Wanneer men kiest voor de Massimo variant wordt de inlaat aanpassing uitgevoerd en is er 395 Nm en 179 pk beschikbaar. De motor kan meer koppel leveren. Maar dit lijkt ons niet verstandig gezien het type versnellingsbak en toegepaste koppeling. De grafieken hieronder vertellen genoeg.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling
- Aangepaste gaspedaalreactie zowel in N- als in de D-stand.
- Lees ook: JTD turbo's
- Medio chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 460 ,- -
Squadra Chiptuning massimo (excl. inlaatmodificatie)
€ 560 ,- -
Inlaatmodificatie voor massimo tuning
Prijs op aanvraag
Ervaringen
Ferdinand uit België
Ik heb gekozen voor de massimo variant waarbij de inlaatrestrictie is weggenomen.
Aan deze klus ben ik toch een achttal uurtjes bezig geweest. Op 5 uur moet wel lukken mits wat ervaring.
Maar wat een verschil na het tunen.
Voordien reed ik enkel op de snelweg in de D-stand, de gaspedaalreactie was gewoonweg te fel om aangenaam te rijden op binnenwegen.
Nu rij ik steeds in deze stand, de trekkracht is enorm verbeterd en de wagen trekt verder door in de hogere toeren.
Het wegrijden verloopt ook soepeler en aangenamer in de D-stand.
Het brandstofverbruik is iets verminderd ondanks het feit dat ik nu sportiever met de wagen rij.
Enkel een klein minpuntje: de koppeling heeft soms moeite met het extra koppel in de hogere versnellingen. Maar eigenlijk niet vreemd gezien de hogere km-stand.
Deze zou ik op termijn nog willen vervangen door een versterkte koppeling.
Verder zeker een aanrader waar ik nog geen minuut spijt van heb gehad.
