Chiptuning "Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 16v 150 pk Euro 6"
Met de komst van de Euro 6 norm zijn de JTDm’s van de Alfa Giulietta voorzien van een nieuw type injectiesysteem; het EDC17C49 systeem. Hier hebben we inmiddels al heel wat ervaring mee opgebouwd en dachten geen verrassingen meer tegen te komen. De ontwikkeling liep parallel met de ontwikkeling van de tuningssoftware voor de Jeep Cherokee 2.0 Multijet 16v 140 pk. Deze is voorzien van dezelfde motor en versnellingsbak. Toch liepen wij tegen een nieuw soort begrenzer aan. Eentje die het vermogen van de motor beperkte. Ook bleek de software voorzien te zijn van controle tabellen. Heel interessant……
De nieuwe 2.0 JTDm 16v met 150 pk kent een aantal verschillen ten opzichte van de voorganger. Volgens Alfa is dit de 140 pk variant. Wij zien het veel meer als de 170 pk met een iets kleinere turbo. De 150 pk heeft verder namelijk alle gadgets die de 170 pk ook had en juist de 140 pk niet.
Wat wel apart is, is het feit dat de toegepaste versnellingsbak de inmiddels bekende C635 is welke volgens de fabriek ontworpen is voor 350 Nm. Alfa Romeo beloofd standaard al 380 Nm. En dat bleek geen piekje te zijn. Nu schrikken wij daar echt niet van. De voorloper (C630) was goed voor 300 Nm en van die weten we inmiddels dat 420 Nm geen problemen geeft. Het kan daarom niet anders dan dat de koppeling ook van een sterker type is. Ondanks dat hebben we de koppelstijging binnen de perken gehouden. We houden het voorlopig op 410 Nm welke we pas vrijgeven bij 2000 toeren. Het zou eerder kunnen maar dat vinden we een te grote aanslag op het vliegwiel en het rijdt gewoon niet fijn. Qua vermogen zit er een heerlijke 180 pk in nadat uiteindelijk de begrenzing daarvan gevonden was. De uitlaatgastemperatuur blijft dan nog mooi binnen de grens. Het extra koppel en vermogen is alleen beschikbaar in de Dynamic stand. In de Normal stand levert de motor standaard 320 Nm en 140 pk. Dat hebben we zo gelaten.
De gaspedaalreactie heeft Alfa wat ons betreft weer niet goed aangepakt. De Normal stand is te loom en de Dynamic te wild. We hebben dit meer naar elkaar toegebracht. De Normal is nu prettig direct en in de Dynamic stand kan men nog steeds rustig “door het dorp” rijden.
Kortom, de 2014 Giulietta 2.0 JTDm 16v is weer een echte Alfa geworden.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor.
- Aangepaste uitlaatgastemperatuur begrenzing
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling
- Aangepaste gaspedaalreactie zowel in N- als in de D-stand.
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Bosch EDC17C49
- Type EPROM: Flash EEPROM via BDM programmeren
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra chiptuning medio
€ 490 ,- -
Squadra chiptuning massimo
€ 590 ,-
Ervaringen
Fam. Jansen
Perfecte gasresponse in de normal, en een heerlijk 170 pk (medio tuning) inde Dynamic, welke op een fijne manier wordt vrijgegeven. De Dynamic was origineel namelijk erg nerveus. Kortom de motor is veel beter gaan lopen.
De auto rijdt echt geweldig vooral de perfecte gasresponse in de Normal is een flinke winst in rijgenot. Mijn vriendin vindt de auto hierdoor ook echt prettiger rijden, en geeft aan dat het een hele andere auto is geworden.
In de Dynamic is hij overigens echt snel genoeg ; )
Stephan bedankt!
De cijfers:
1) Stationair = Ik ervaar een grote verbetering (4)
2) Oppakgedrag bij wegrijden = Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
3) Oppakgedrag bij lagere toeren = Ik ervaar een geen grote verbetering (4)
4) Het doortrekken in de hogere toeren = Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
5) Het brandstofverbruik = Ik ervaar geen verschil (2)
6) Algehele beoordeling = Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
John
Hierbij mijn ervaringen tot nu toe met de Giulietta
1) Stationair = Ik ervaar geen verschil
2) Oppakgedrag bij wegrijden = Ik ervaar een klein verschil
3) Oppakgedrag bij lagere toeren = Ik ervaar een groot verschil
4) Het doortrekken in de hogere toeren = Ik ervaar een groot verschil
5) Het brandstofverbruik = Ik ervaar geen verschil
6) Algehele beoordeling = Ik ervaar een groot verschil
Ik ben zo vrij geweest een korte(?) recensie te schrijven:
De eerste keer de oversteek gemaakt vanuit Roden richting Nunspeet om mijn Giulietta met zo'n 19.500 km op de klok, een Squadra behandeling te laten ondergaan.
Eerst via de ODB stekker gekeken naar de (standaard) stand van zaken en vervolgens nog een update die beschikbaar was geïnstalleerd. Deze update verhielp o.a. een foutje dat er voor zorgde dat soms de licht- en regensensor het niet deed bij het starten van de auto. Ook gefixt, dus mooi mee genomen!
Hierna lepelt Stephan vakkundig de injectiecomputer uit de Alfa welke vervolgens aan de laptop wordt "gehangen". Stephan leest deze uit, programmeert vervolgens de juiste parameters en klaar is kees!
Hij rijdt heerlijk! Niet meer zo extreem wild in de D-stand, en een stuk vlotter in de N-stand. Je merkt heel goed hoe je eigenlijk zelf "spastisch" bent gaan rijden in de D-stand door heel voorzichtig met het rechter voetje met het welbekende pedaal om te gaan. Nu dus niet meer nodig! Nogmaals, hij rijdt heerlijk. Trekt vlot door in alle versnellingen, je voelt vermogen onderin de toeren en hij heeft er gewoon zin in!
Helaas kwam ik er na zo'n 2 dagen achter dat soms de turbo druk weg viel. Ik baalde natuurlijk als een stekker en heb de dagen erna geprobeerd om dit zelfde fenomeen te reproduceren maar dat gebeurde niet. Toch voelde het niet lekker en heb ik op vrij korte termijn weer een afspraak gemaakt bij Squadra. Het geval was (en hij heeft het zelfs eenmalig aangegeven op het dashboard) dat hij het regeneratie proces niet kon afmaken.
Na een ritje richting Nunspeet, wat hoofdbrekens van Stephan en een visje in het dorp was ik bang dat de originele chip teruggezet diende te worden maar gelukkig was niets minder waar.. Stephan heeft zich vergist en vergissen is gelukkig menselijk. Hij heeft een parameter die voorheen onschuldig leek gewijzigd, wat het regeneratieproces ten goede komt en dat was het!
Als een kind zo blij! Er staan nu 25.000 km op de klok en straks vertrekken wij naar zijn land van herkomst voor een welverdiende vakantie. Om bij terugkomst de Giulietta zijn welverdiende buurtje te laten krijgen bij Terpstra in Groningen.
Overigens, totaal geen olieverbruik of andere vloeistoffen, behalve dieselolie. Dat laatste is trouwens hetzelfde gebleven. Ik reed altijd al zo'n 1:15 en dat is onveranderd.
Voor wie kort wil gaan; Doen! Aanrader! Auto rijdt top! Zo had hij vanuit de fabriek geleverd moeten worden. Goede service en een goed gevoel bij Squadra!
