Chiptuning "Alfa Romeo GTV/Spider 1.8 TS 16v"

De nuova Alfa GTV/Spider zag het levenslicht in 1995. Niet langer waren de GTV, zoals we die kende van de GTV 6 met transaxle layout, en de Spider, die nog afstamde van de 105 serie, op zichzelf staande modellen. De GTV en Spider delen het zelfde unieke onderstel. Qua motoren werd de nieuwe 2.0 16v Twin Spark gebruikt. Verder was voor het eerste de 2.0 V6 turbo motor leverbaar in Nederland maar dan alleen in de GTV. Voor de Spider had men een atmosferische V6 in gedachte. De alom geroemde 3.0 V6 werd nog eens tegen het licht gehouden en onderging kleine modificaties. Pininfarina was verantwoordelijk voor het design. Wat ons betreft heeft hij zichzelf overtroffen met dit ontwerp. Nog jaren na de introductie blijkt het model tijdloos te zijn.
De 1.8 16v werd in 1998 geïntroduceerd als nieuw instapmodel onder de 2.0 16v. De motor is in de basis al langer bekend uit de 155 en staat bekend als zeer toeren gewillig. Echter werd een inlaatsysteem toegevoegd waarvan de lengte gevarieerd kon worden. Dat wil zeggen 2 standen, lang en kort. Een lang inlaatkanaal geeft meer koppel en een kort inlaatkanaal meer vermogen. Verder werd dit model voorzien van een ultra compacte injectiecomputer het Bosch Motronic M1.5.5 systeem. De complete printplaat is niet groter dan 6 x 6 cm en is in een koelende/beschermende pasta gegoten. Chips verwisselen is er niet meer bij, dit systeem dient via de diagnose stekker geprogrammeerd te worden.
Het Motronic M1.5.5 systeem kent echter een paar nukkigheden, of noem het negatieve karaktereigenschappen. Vanaf de introductie was de regeling van het stationair toerental niet het sterkste punt van dit injectiesysteem. Er zijn een aantal fabrieksmatige software updates voor verschenen. Midden 1998 kwam er zelfs een 2e generatie M1.5.5 systeem. Helaas bestaan er tot op de dag van vandaag nog steeds problemen met de stationair regeling. Een andere negatieve karaktereigenschap is het inhouden van de motor tijdens de opwarmfase. Wij hebben dat probleem opgelost in onze getunde software.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 7000 naar 7300 RPM
- Aangepast stationair toerental van 850 naar 900 RPM
- Aangepaste timing inlaatlengteverstelling
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic M1.5.5
- Type EPROM: Flash EEPROM

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 325 ,-
Ervaringen
Christiaan Spaan
Na veel overwegen en vooral het lezen, horen over en het zien van een demo over chiptunen, was ik ‘om’. Na veel positieve reacties over Squadra Tuning op diverse forums, zijn Marc (GTV V6 TB) en ik afgereisd naar Breukelen om tekst en uitleg te krijgen van de werkwijze van Squadra Tuning. Voor zowel 1.8 als de TB van Marc hadden we er allebij een goed gevoel over. De afspraak was snel gemaakt, en een paar weken later was het zover. Het ‘chippen’ ging vlot; Eerst de GTV nog aan de computer gehangen voor evt. storingen in het toen nog standaard systeem, (de lambda sonde was kapot, balen dus) en daarna kon het uploaden beginnen, schitterend om te zien hoe de stand van de hedendaagse autoelektronika is. Dit was eigenlijk alles wat er moest gebeuren, en de GTV stond al snel weer startklaar. Maar vanwege de al kapotte lambdasonde zijn de prestaties niet goed te vergelijken, toch merkte ik op de terug weg al een verbetering zo rond de 4000 rpm. De verhalen over de nieuwe software ‘inrijden’ of de motor laten ‘wennen’, nam ik serieus icm. de defecte Lambda dus. Je weet nooit of ie door dit defect te arm zou gaan lopen…
De Lambda heb ik later zelf vervangen, en daarna begon het feest pas écht. Wat een groot verschil in zowel het lage/midden als het hoge toerengebied. Het gebied waar je het gemiddeld genomen het meeste in begeeft (zo ca. 2500 – 5000 rpm.) is het aanzienlijkst; de auto pakt veel sneller en vooral beter op. Het laat zich het beste omschrijven als vloeiender en sneller. Het verbruik is er, bij dezelfde gebleven rijstijl, op vooruit gegaan. Niet in schokkende getallen, maar het kan de nu verplichte RON 98 brandstof wel voor een gedeelte compenseren. Verder is het uitlaatgeluid ook in positieve mate toegenomen, vooral tussen de 5000 en 7300 rpm. Maar bovenal, rijden is een hobby, en een hobby heb je voor je plezier. En het chippen is daar alleen maar een uitbreiding van! Ik raad een ieder met een ’98 > 1.8 GTV of Spider dit dus ten zeerste aan! Ook al gebruik je het niet, ben je geen hardrijder, het is altijd lekker dat hij het in (vooral) lagere toeren makkelijker doet.
De enige wens is nog een keer een rollenbank test, niet om de opgegeven prestaties naast elkaar te leggen, die zijn al overduidelijk aanwezig, maar om mijn positieve ervaringen op papier te zien.
Viva Squadra, voor het echte Cuore Sportivo werk! Een prettige bijkomstigheid is dat het zelfs in de portemonnee scheelt!