Chiptuning "Alfa Romeo GTV/Spider 2.0 TS 16v 155 pk Euro 2"

De nuova Alfa GTV/Spider zag het levenslicht in 1995. Niet langer waren de GTV, zoals we die kende van de GTV 6 met transaxle layout, en de Spider, die nog afstamde van de 105 serie, op zichzelf staande modellen. De GTV en Spider delen het zelfde unieke onderstel. Qua motoren werd de nieuwe 2.0 16v Twin Spark gebruikt. Verder was voor het eerste de 2.0 V6 turbo motor leverbaar in Nederland maar dan alleen in de GTV. Voor de Spider had men een atmosferische V6 in gedachte. De alom geroemde 3.0 V6 werd nog eens tegen het licht gehouden en onderging kleine modificaties. Pininfarina was verantwoordelijk voor het design. Wat ons betreft heeft hij zichzelf overtroffen met dit ontwerp. Nog jaren na de introductie blijkt het model tijdloos te zijn.
Midden 1998 werden de emissie-eisen opnieuw aangescherpt. Vanaf dat moment begint men over de Euro 2 norm te spreken. Belangrijkste verschil is het type lambda sonde. Het voorgaande type injectiesysteem (M2.10.4) had een lambda sonde met een constant gestuurde voorverwarming. Het afgegeven signaal (en de snelheid van pendelen) was afhankelijk van de hoeveelheid uitlaatgassen en daarom de temperatuur van de lambda sonde. Dit nieuwe type heeft een zogenaamde gestuurde voorverwarming. Daardoor is de pendelsnelheid regelbaar, waardoor men het mengsel en het gedrag nog beter kan controleren.
Verder werd met de Euro 2 modellen een ultra compacte injectiecomputer geïntroduceerd; het Bosch Motronic M1.5.5 systeem. De complete printplaat is niet groter dan 6 x 6 cm en is in een bepaalde koelende/beschermende pasta gegoten. Chips verwisselen is er niet meer bij, dit systeem dient via de diagnose stekker geprogrammeerd te worden.
Het Motronic M1.5.5 systeem kent echter een paar nukkigheden, of noem het negatieve karaktereigenschappen. Vanaf de introductie was de regeling van het stationair toerental niet het sterkste punt van dit injectiesysteem. Er zijn een aantal fabrieksmatige software updates voor verschenen. Midden 1998 kwam er zelfs een 2e generatie M1.5.5 systeem. Helaas bestaan er tot op de dag van vandaag nog steeds problemen met de stationair regeling. Een andere negatieve karaktereigenschap is het inhouden van de motor tijdens de opwarmfase. Wij hebben dat probleem opgelost in onze getunde software.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 7000 naar 7300 RPM
- Aangepast stationair toerental van 850 naar 900 RPM
- Aangepaste timing nokkenasverstelling
- Aangepaste timing inlaatlengteverstelling
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic M1.5.5
- Type EPROM: Flash EEPROM

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 325 ,-
Ervaringen
Willem Koolhoven
Ik ben zeer tevreden over de resultaten van de uitgevoerde tuning. Squadra Tuning getuigt naar mijn mening van grote professionaliteit en een klantgerichte houding.
Stationair eigenschappen: Ik ervaar een kleine verbetering (3)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
Brandstofverbruik: Ik ervaar een kleine verbetering (3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Dhr. Brugman
Stationair eigenschappen: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Brandstofverbruik: niet bekend
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
Roy uit Limburg
Vanaf 15 februari rijd ik continu met een smile op mijn gezicht; mijn AR GTV heeft een bezoek aan Squadra-tuning gebracht. Samengevat mag geconcludeerd worden dat hij hier een metamorfose heeft ondergaan. Zo tovert Stephan van Squadra-tuning bij 3500 tpm 20 Nm meer koppel uit de 2.0 T.Spark 16V. En bij 6500 tpm helpen opeens 10 paarden extra de voorwielen op gang te brengen.
Maar dat is nog niet alles; de drivebility is enorm veranderd; nu levert de motor dezelfde of meer prestaties wanneer je alleen al naar het gaspedaal kijkt. Oké, dit is enigszins overdreven, maar de GTV reageert op het minst geringste. De banden moeten plots veel harder werken en bij doortrekken is wielspin in z'n 2 heel gewoon......maar goed, opschakelen hoeft nu ook pas bij 7500 tpm.
Ik moet echter bekennen dat ik voordat de GTV getuned werd best sceptisch hierover was. Wanneer ik de verhalen op de site las had ik zoiets van "ja, ja, dat zal wel allemaal, alsof het zoveel scheelt". En wanneer is een prijsvergelijk maakte al helemaal; Squadra-tuning is haast ongelofelijk goedkoop. Daarnaast is mijn GTV nog geen 3 jaar oud en het is ook niet echt de goedkoopste Alfa die er te krijgen is. In een vroeg stadium mailde ik dan ook richting Stephan 'meten is weten'. Ik had zoiets van 'niet goed geld retour'. De ingenieur autotechniek liet zich hierdoor echter niet van de wijs brengen en mailde rustig terug; "even geduld hebben svp. Ik meld me bij je wanneer de software gereed is. Mag ik dan voor 1 dag je GTV lenen...?".
Jacques Timmermans
Reactie op m'n squadrachip voor m'n spider 2.0ts lusso......één woord.......... TOP!
Op 7 juni 2004 heb ik de chip (programma) laten plaatsen en ik wil toch nog ff laten weten wat ik er van vind. Ik heb er inmiddels weer 10000 km mee gereden (117500km).
1. Stationaire eigenschappen van de motor flinke verbetering merkbaar, loopt veel mooier rond, pakt daardoor ook veel beter op. Ook als hij koud is!
2. Oppakgedrag bij wegrijden, zoals ik al zei een enorme verbetering, geen gestotter, inhouden, terugvallen meer, gewoon perfect.(Ik moest voorheen toeren op laten komen om normaal weg te rijden.)
3. Oppakgedrag bij lagere toeren, enorme verbetering. Hij trekt gewoon al bij 1000 toeren, geen gehakkel mee. Hier ben ik het meest blij over, omdat hierdoor m'n benzine verbruik gedaalt is en je ook lekker rustig kan rijden en kan inhalen zonder terug te schakelen, hij pakt meteen op en schiet weg. Super!
4. Doortrekken hogere toeren, flinke verbetering, loopt nu mooi door tot 7500 toeren, zonder dip (die ik toen wel had). Hij blijft goed stevig doortrekken over het hele bereik. Heerlijk!
5.Brandstof verbruik, is flink verbetert, van 1 op 9 ( ik rij nogal door en mijn vriendin ook) naar 1 op10, maar kan ook 1 op 11 zijn, maar hij daagt nu zo uit....................
Verder ben ik zeer tevreden, alle kinderziektes zijn er uit, motor loopt zo veel beter (zeer soepel), wat echt een goed gevoel geeft. Zelfs m'n vriendin prijst nu chiptuning aan bij kennissen die een Alfa hebben! Auto pakt ook veel beter op, ook als je al in de hogere toeren zit, en drukt je meteen in je stoel, reageert dus ook meteen op het gas, wat voorheen nogal tegen viel. Nog een reactie van m'n monteur die het onderhoud doet: wat heb jij met die spider laten doen, die loopt echt perfect, en die trekt, zelfs onderin is hij meteen daar! Is toch leuk om dit te horen van iemand die er dagelijks mee werkt.En nog bedankt voor de tips over het open luchtfilter die ik moest afschermen voor de warme lucht van de radiator, en de slangen voor verse koude lucht naar het filter. Motor reageert hierdoor veel beter op het gas.