Chiptuning "Alfa Romeo GTV/Spider 2.0 TS 16v 150 pk Euro 3"

De nuova Alfa GTV/Spider zag het levenslicht in 1995. Niet langer waren de GTV, zoals we die kende van de GTV 6 met transaxle layout, en de Spider, die nog afstamde van de 105 serie, op zichzelf staande modellen. De GTV en Spider delen het zelfde unieke onderstel. Qua motoren werd de nieuwe 2.0 16v Twin Spark gebruikt. Verder was voor het eerste de 2.0 V6 turbo motor leverbaar in Nederland maar dan alleen in de GTV. Voor de Spider had men een atmosferische V6 in gedachte. De alom geroemde 3.0 V6 werd nog eens tegen het licht gehouden en onderging kleine modificaties. Pininfarina was verantwoordelijk voor het design. Wat ons betreft heeft hij zichzelf overtroffen met dit ontwerp. Nog jaren na de introductie blijkt het model tijdloos te zijn. In 1998 en 2003 onderging de GTV-Spider een facelift. In 2003 was deze behoorlijk heftig. Persoonlijk vinden wij de nieuwe neus afbreuk doen aan de rest. Kwestie van smaak…….
Vanaf productie september 2000 zijn vrijwel alle Alfa Romeo’s voorzien van een geheel nieuw type injectiesysteem. Het zogenaamde ME7.3 systeem. Een zeer geavanceerd systeem met een vol elektronisch gestuurde gasklep, meerdere lambda sensoren en al naar gelang de motoruitvoering 2 tot 4 katalysatoren. Alles in het kader van zo laag mogelijk emissie waarden. Helaas is dit een beetje ten koste gegaan van het rijplezier. Met name al die katalysatoren zijn een belemmering voor een lekker vrije ademhaling.
Wat ook nieuw is, is dat de motor nu geheel wordt gestuurd volgens een zogenaamde koppelregeling. De bestuurder bedient het gaspedaal en vertelt de regeleenheid als het ware welk koppel de motor moet gaan leveren, binnen de grenzen van het mogelijke natuurlijk. Dat lijkt makkelijk chiptunen. Gewoon vertellen dat er meer koppel moet worden gestuurd. Maar niets is minder waar. Er komt heel wat meer voorkijken om een dergelijk injectiesysteem naar je hand te zetten.
Opnieuw is gebleken dat het standaard vermogen niet helemaal wordt gehaald. Vanwege dit feit zijn we voor de ontwikkeling van deze 2.0 Euro 3 versies niet over een nacht ijs gegaan. We hebben meerdere auto’s gemeten (ook 147 en 156 2.0 16v’s). De gegevens hieronder zijn gemiddelde van meerdere gemeten auto’s.
In de trekkracht op lagere toeren zitten absoluut gezien geen spectaculaire winsten. Daarentegen is de reactie van het gaspedaal en oppakken van de motor sterk verbeterd. Opnieuw dus een grote driveability verbetering.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6800 naar 7100
- Aangepaste timing nokkenasverstellling
- Aangepaste timing inlaatlengteverstelling
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ME7.3
- Type EPROM: Flash EEPROM

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 325 ,-
Ervaringen
Geert uit België
Mijn bevindingen van de Squadrachip die je geprogrammeerd hebt op 23juli.
1) Stationair eigenschappen van de motor: flinke verbetering merkbaar
2) Oppakgedrag bij weg rijden: flinke verbetering merkbaar
3) Oppakgedrag bij lagere toeren: enorme verbetering merkbaar
4) Het doortrekken in de hogere toeren: enorme verbetering merkbaar
5) Het brandstofverbruik: kleine verbetering merkbaar
6) Algemene beoordeling: enorme verbetering merkbaar
Heb intussen vier maanden gereden met de Squadrachip en ben heel erg blij dat ik het gedaan heb. Het verschil met de standaardsetting is enorm. Ik rij namelijk met de 2.0 T.SPARK motor van de laatste generatie en voorzien van twee voor-kats om hem te laten voldoen aan de EURO 3 normen daar zat nu juist het probleem,de motor werd er door dichtgeknepen zodat hij 146 pk leverde i.p.v de opgegeven 150 pk en dat in combinatie met een hoog wagengewicht van 1370 kilo kon hij zijn sportieve eigenschappen niet helemaal waarmaken. Om hem vlot voorruit te laten komen moest je hem constant in de hoge toeren jagen. Waar hij weliswaar briljant uit de hoek komt maar op den duur gaat het toch vermoeien en komt het geforceerd over en een hoger verbruik op de koop toe. Voornamelijk de reactietijd van de motor bij gas geven op lage toeren was bedroevend waardoor je bij vlot hernemen altijd een versnelling terug diende te gaan. Je merkte het vooral bij het nemen van verkeersdrempels waarvan er hier in België er omzeggens om elke straathoek staan.
Dit is nu echter allemaal verleden tijd. Met de Squadrachip reageert hij ogenblikkelijk op elke gasrespons, geen dipjes meer bij lage toeren. Hij rijdt nu als op een vleugje gas wat heel plezierig is bij het vertrekken als eerste aan een stoplicht. Hij rijdt nu van iedereen weg zonder hem te moeten afjakkeren wat heel comfortabel en relaxerend rijden mogelijk maakt en als het echt voorruit moet gaan laat ik hem naar de 7000 toeren stormen waar hij nu echt als een razende heen gaat.
Op de terugweg naar België heb ik meermaals bevestigd gezien wat een revelatie mijn Alfa geworden is, kortom heb van de rit van 250 km intens genoten en eenmaal thuis aangekomen heb ik kunnen vaststellen dat mijn verbruik serieus was gedaald, wel voornamelijk op de autosnelweg gereden maar wel een enorme file gehad rond de Ring van Antwerpen wat het "nieuwe" verbeterde rendement bevestigd van de GTV.
In gewoon woon werkverkeer was het verschil veel minder uitgesproken met maar een kleine verbetering maar naar alle waarschijnlijkheid had dit te maken met het geringe kilometer aantal, en het feit dat de wagen nog niet helemaal ingereden was. Want op de dag van vandaag is het verbruik verder gedaald, waar ik vroeger zo’n 11.6 liter op 100 km nodig had kom ik nu rond met 10.6 liter, dus een litertje minder.
Niet alleen heb ik een zuinigere wagen teruggekregen je kan gerust stellen dat hij bij Stephan een ware metamorfose heeft ondergaan, een aanrader voor elke Alfist. Stephan hartelijk bedankt .
Steven Chin Ten Fung
Type Alfa Romeo: GTV 2.0 TS 16v - E3
1) Stationair 2/3 (kleine verbetering merkbaar)
2) Oppakgedrag wegrijden 4 (flinke verbetering merkbaar)
3) Oppakgedrag lagere toeren 3/4 (kleine/flinke verbetering merkbaar)
4) Doortrekken hogere toeren 4 (flinke verbetering merkbaar)
5) Brandstof verbruik ?, daar ik dit niet bijhoud...
6) Algeheel 4 (flinke verbetering merkbaar)
Opmerkingen: Afgezien van de vakkundigheid van het Squadra Tuning -team, is de ontvangst ook prima in orde. Ofwel was gezellig, met zelfs een escort naar de plaatselijke ABN-Amro bank.
Mijn GTV reageerde al snel op het gas en pakte goed op, echter na de tuning nog beter. Zeker in de 4e en 5e pakt hij sneller op dan voorheen. Je hoeft minder vaak terug te schakelen. Je voelt sowieso dat hij "overall" toch nog weer ff beter oppakt en reageert dan voorheen. Kortom mijn bezoekje aan Squadra Tuning heeft zeker een goede verbetering opgeleverd.