Chiptuning "Alfa Romeo GTV/Spider GTV 3.0 V6 24v Euro 1"

De nuova Alfa GTV/Spider zag het levenslicht in 1995. Niet langer waren de GTV, zoals we die kende van de GTV 6 met transaxle layout, en de Spider, die nog afstamde van de 105 serie, op zichzelf staande modellen. De GTV en Spider delen het zelfde unieke onderstel. Qua motoren werd de nieuwe 2.0 16v Twin Spark gebruikt. Verder was voor het eerste de 2.0 V6 turbo motor leverbaar in Nederland maar dan alleen in de GTV. Voor de Spider had men een atmosferische V6 in gedachte. De alom geroemde 3.0 V6 werd nog eens tegen het licht gehouden en onderging kleine modificaties. Pininfarina was verantwoordelijk voor het design. Wat ons betreft heeft hij zichzelf overtroffen met dit ontwerp. Nog jaren na de introductie blijkt het model tijdloos te zijn.
De ultieme GTV, de 3.0 24 klepper. Voorzien van ’t in die tijd zeer moderne injectiesysteem met sequentiële inspuiting en verdelerloze ontsteking met 6 aparte bobines en 2 pingelsensoren. Maar meest belangrijk de hittedraad luchtmeter. Een luchtmetingsprincipe die veel preciezer en veel directer was dan de ouderwetse lucht(deur)meter.
Aan de afstelling van het injectiesysteem viel weinig aan te merken. Over het hele toerengebied een keurig verlopend koppel. Maar uiteraard zat er nog wat meer.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic M3.7
- Type EPROM: DIL28 27C512
- Inbouwhandleiding
- Plaats van de ECU

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadrachip
€ 290 ,- -
Montage (verzenden mogelijk)
€ 50 ,-
Ervaringen
L.R. Canta
Hierbij, wat verlaat, mijn ervaringen met de squadra-chip in m'n '97 GTV 3.0 24v. Over de eerste indruk heb ik al eerder geschreven. Nu, na een half jaar rijden weet ik natuurlijk niet precies meer hoe de originele chip aanvoelde.
Feit is dat de auto heel natuurlijk aanvoelt en niet alsof er aan 'gerommeld' is. Dit is uiteraard een compliment. Het bruikbare toerengebied is veel breder, in feite is tussen de 1200 en de 6800 rpm bruikbaar, uiteraard met enig gevoel voor het mechaniek.
Voor wat betreft de vragen in het evaluatieformuliertje:
-Stationair merk ik weinig verschil, of het moet zijn dat na een koude start het toerental wat langer hoog blijft (?).
-Oppakken bij wegrijden is mi. onveranderd
-Oppakken bij lage toeren is sterk verbeterd, ook bv het gedrag bij file-rijden.
-Doortrekken bij hoge toeren is feller, voelbaar meer vermogen.
-Brandstofgebruik ongeveer gelijk gebleven, mogelijk fractioneel lager.
Het agressievere doortrekken bij hoge toeren nodigt echter ook uit om dat te doen, hetgeen uiteraard weer benzine kost.
Algemeen: Zeer tevreden, veel betere rijdbaarheid en meer rijplezier. Het grootste verschil zit voor mijn gevoel in het middengebied: Om een BMW 530 d of andere dikke turbodiesel los te rijden op de snelweg hoeft minder vaak worden teruggeschakeld.
Goed werk dus!!