Chiptuning "Alfa Romeo GTV/Spider GTV 3.0 V6 24v Euro 2"

De nuova Alfa GTV/Spider zag het levenslicht in 1995. Niet langer waren de GTV, zoals we die kende van de GTV 6 met transaxle layout, en de Spider, die nog afstamde van de 105 serie, op zichzelf staande modellen. De GTV en Spider delen hetzelfde unieke onderstel. Qua motoren werd de nieuwe 2.0 16v Twin Spark gebruikt. Verder was voor het eerste de 2.0 V6 turbo motor leverbaar in Nederland maar dan alleen in de GTV. Voor de Spider had men een atmosferische V6 in gedachte. De alom geroemde 3.0 V6 werd nog eens tegen het licht gehouden en onderging kleine modificaties. Pininfarina was verantwoordelijk voor het design. Wat ons betreft heeft hij zichzelf overtroffen met dit ontwerp. Nog jaren na de introductie blijkt het model tijdloos te zijn.
De GTV 3.0 24v van 1998 en later is zo’n beetje het topmodel van Alfa Romeo wanneer het gaat om pure schoonheid en snelheid. Vanaf 1998 is het zogenaamde Bosch Motronic ME2.1 systeem toegepast, ter vervanging van het M3.7 systeem van de ’97 modellen. Dit betekent een vol elektronische sturing van de gasklep. Er is niet langer een gaskabel aanwezig. Dit geeft echte chiptuners de mogelijkheid ook deze overdrachts karakteristiek te beïnvloeden. Dit biedt hele leuke mogelijkheden. Helaas is bij de GTV deze overdracht karakteristiek als berijder niet te beïnvloeden. Dit in tegenstelling tot de Alfa 166. Daar kent men de zogenaamde Sport Throttle Response. Met behulp van een knopje (STR) op de middenconsole kan men de motor een andere karakter meegeven. Een tamme stand en een wat sportievere stand. De motor “hangt” dan meer aan het gas. Bij de GTV 3.0 24v is deze mogelijkheid aangepakt om de motor nog beter aan het gas te hangen. Dit geeft uiteraard de indruk dat de auto sneller is. Maar in feite is het bedrog. De gasklep gaat verder open bij een gelijkblijvende gaspedaalstand. Maar het is wel leuk.
Qua koppel is de 3 liter er voldoende op vooruit gegaan. Opvallend is de dip bij 4000 toeren. Dit was van tevoren al voorspeld omdat het ontstekingsverloop op dat punt ook een dip kende. Een 166 3.0 24v heeft deze dip vreemd genoeg niet. Vreemd maar waar. Verder valt op dat de GTV veel meer vermogen levert dan de fabriek belooft. Ook dat is logisch wanneer de standaard tabellen worden vergeleken. Het uiteindelijke vermogen komt op 242 pk na chiptuning.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6800 naar 7200
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ME2.1
- Type EPROM: Flash EEPROM

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 390 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo GTV/Spider GTV 3.0 V6 24v Euro 2". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo GTV/Spider ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.