Chiptuning "Alfa Romeo GTV/Spider Spider 3.0 V6 12v"

De nuova Alfa GTV/Spider zag het levenslicht in 1995. Niet langer waren de GTV, zoals we die kende van de GTV 6 met transaxle layout, en de Spider, die nog afstamde van de 105 serie, op zichzelf staande modellen. De GTV en Spider delen het zelfde unieke onderstel. Qua motoren werd de nieuwe 2.0 16v Twin Spark gebruikt. Verder was voor het eerste de 2.0 V6 turbo motor leverbaar in Nederland maar dan alleen in de GTV. Voor de Spider had men een atmosferische V6 in gedachte. De alom geroemde 3.0 V6 werd nog eens tegen het licht gehouden en onderging kleine modificaties. Pininfarina was verantwoordelijk voor het design. Wat ons betreft heeft hij zichzelf overtroffen met dit ontwerp. Nog jaren na de introductie blijkt het model tijdloos te zijn.
De Spider V6 is de koning der Spiders. De combinatie van het open rijden met het heerlijke geluid van de roffelende V6 geeft een onverzadigbare drang naar alleen maar doortrekken in versnellingen.
De 3.0 V6 lijkt ogenschijnlijk identiek aan de de 3.0 V6 van bijvoorbeeld de 164 V6. Maar niets is minder waar. De compressie verhouding is verhoogd naar 10.0 en er zijn hele andere nokkenassen toegepast (meer lift, kleinere openingsduur). Dat maakt deze V6 naar mijn mening de lekkerste V6 12 klepper. Het was ook helaas de laatste variant die Alfa Romeo heeft gemaakt.
Met enige trots mogen wij als Squadra Tuning zeggen dat we er weer wat moois van hebben gemaakt. Juist de toegepaste nokkenassen geven de auto meer koppel dan de eerdere V6-en. Ook na tuning ging hier nog eens een flinke schep bovenop. De toerenbegrenzer ligt standaard op een te laag toerental. Al bij 6300 RPM werd een einde gemaakt aan de pret. Door de begrenzer met 400 toeren te verhogen kan met het extra vermogen nog prima benutten.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6300 naar 6700
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic M3.7
- Type EPROM: DIL28 27C512
- Inbouwhandleiding
- Plaats van de ECU

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadrachip
€ 290 ,- -
Montage (verzenden mogelijk)
€ 50 ,-
Ervaringen
Xavier de Kroon
Type: Alfa Romeo Spider 3.0 V6 12v (2000)
1) stationair eigenschappen: 2 (ik ervaar geen verschil)
2) oppakgedrag bij wegrijden: 4 (ik ervaar een groot verschil)
3) oppakgedrag bij lagere toeren: 4 (ik ervaar een groot verschil)
4) het doortrekken in hogere toeren: 4 (ik ervaar een groot verschil)
5) het brandstofverbruik: 2 (ik ervaar geen verschil)
6) algehele beoordeling: 4 (ik ervaar een groot verschil)
Toelichting:
Het lijkt alsof de tuning een weerstand heeft weggenomen. Wat opvalt is dat alles soepeler en met meer gemak lijkt te gaan. De tuning is duidelijk merkbaar, ook als niet de maximale prestaties worden gevraagd.
Olivier Lezer
Ik kwam bij Squadra Tuning uit omdat dit werd aangeraden door leden van de SCARB en door een paar goede vrienden. Dus ik een afspraak maken, want ook ik wilde nog iets meer pit in mijn 3.0L V6. Op zaterdag 23 september rond 10 uur kwam ik bij Stephan in Nunspeet aan. Nog geen half uur later had hij zijn pc op mijn auto aangesloten om hem uit te lezen. We zijn er gelijk achter gekomen dat mijn lambda sonde kapot was. Ook toen Stephan onder de motor kap ging kijken vond hij nog wat kleinigheden (verkeerde bougies, en versleten pakkingen). Dit heb ik gelijk een week later aangevinkt bij de locale Alfa garage en nu loopt hij weer super stationair, bedankt voor het opsporen van het probleem!!
Maar nu dan natuurlijk de reden waarvoor ik naar Stephan kwam, de chip! Na het installeren van de chip, wat in principe zo gebeurt is, gingen we hem natuurlijk even uit proberen. Over het stationair lopen kon ik niks zeggen omdat hij niet lekker stationair liep( door lambda sonde, en valse lucht). Wat mij direct opviel was dat hij met lage toeren veel meer kracht had op de snel weg, dit merkte ik vooral op mijn weg terug. Ook kon ik hem lekker ver door trekken in zijn toeren. Dat hij lekker snel reed is was ook de politie opgevallen wat mij 60 euro boeten opleverde. ( blijkbaar is er traject controle tussen Woerden en Utrecht ).
Thuis heb ik gelijk een afspraak gemaakt om de lambda- sonde te repareren. Een week later is mijn Alfa gerepareerd en liep hij weer als een zonnetje en kon ik hem dus goed gaan beoordelen.
Stationair eigenschappen van de moter : 2 ( niet gemeten )
Oppak gedrag bij wegrijden : 3 kleine verbetering
Oppak gedrag bij lagere toeren : 4 flinke verbetering
Het doortrekken in de hoge toeren : 4 flinke verbetering
Het brandstofverbruik : 2 geen merkbare verandering
Algemene beoordeling : 4 flinke verbetering
Doordat hij op de punten die ik erg belangrijk vond goed scoort geef ik de chip een dikke 10!! Bedankt Stephan, voor het chippen van mijn auto!
Jasper Caminada
Ik had met Stephan afgesproken op een zaterdag ochtend, ik had alvast super-98 getankt (want die mag je na de tuning alleen nog maar gebruiken). Rustig warm gereden, en nog even voor de laatste keer voelen hoe de auto bepaalde dingen deed voor de aanpassing zoals optrekken, doortrekken in de versnellingen enz.
Het tunen zelf (het vervangen van de chip) is niet echt veel werk, maar de verandering die zo’n kleine anders geprogrammeerde chip kan bewerkstelligen is enorm. Met een grote nieuwsgierigheid stapte ik na de ingreep in mijn auto om terug naar huis te gaan. De rit naar huis was voor mij ongeveer 50 km met snelweg en binnendoor-weggetjes, dus ik kon gelijk goed gaan uitproberen!.
Even warm rijden, en daar kwam de oprit van de snelweg, rustig in zijn 2 erop draaien, gas erop en gaan!! Echt super, door naar zijn 3, en weer gaan!! Kijk in je achteruitkijkspiegel, iedereen is weg!! Dat gaat zo hard, en zo aanmerkelijk veel sneller dan in de originele situatie, ook verder in zijn 4 en gewoon doortrekken, geen enkel probleem. Toen heb ik gas losgelaten omdat in Nederland de kans groot is dat je oom agent tegenkomt langs en op de wegen!! Je merkt echt dat in de versnellingen 2, 3, en 4 het koppel enorm is toegenomen, en doordat het maximale toerental is verhoogd kun je dat extra vermogen ook langer en beter gebruiken. Met name in de tussensprints is de auto veel vlotter geworden.
Nu heb je een auto als een Spider niet om de hele tijd te racen, en dat was ook niet mijn hoofddoel. De auto rijdt gewoon veel soepeler en pakt beter op in alle versnellingen, dit betekend gewoon minder schakelen en lekker relaxed rijden. Rustig 50 in zijn 5, een lekkere brom in het vooronder, kan allemaal prima want hij pakt makkelijk op bij gas geven, en dan rijdt je prima met het verkeer mee. Maar wil je gas geven dan gaat de Spider er echt als een raket vandoor, gewoon super! Wat er eventueel veranderd is aan de topsnelheid van de Spider weet ik niet, die heb ik nooit gereden, in de oude situatie niet, en ook in de nieuwe niet. Persoonlijk vind ik dat ook niet belangrijk voor een Spider, want die heb je toch om lekker te toeren.
Voor de overzichten met betrekking tot de winst in vermogen en koppel van een Spider V6 bekijk dan de site van Squadra tuning.
Conclusie:
Mijn wens en verwachting om de Spider lekkerder en soepeler te laten rijden is ruimschoots uitgekomen, voor een in mijn ogen zeer redelijk bedrag heb ik er veel rijplezier bij gekregen, en ik kan iedereen aanraden om het ook te laten doen! Nu nog wachten op mooi weer, en dan van de zomer weer lekker toeren met het dak eraf!!. Stephan bedankt, ik ben zeer tevreden over het resultaat
Marlon Abels
Ik was al heel lang van plan om mijn alfa's (ik had ook een 147) te laten tunen maar er zijn gewoon heel veel slechte aanbieders die ik niet vertrouw. Doordat ik veel had gelezen en informatie had verzameld kwam ik uiteindelijk terecht bij Squadra Tuning.
Op de heen weg was ik al even aan het racen met een oudere Porsche. Ik kreeg al zin..... Nadat alle voorzorgsmaatregelen waren getroffen om met de auto te beginnen geef ik even een aantal details van de auto.
Spider 3.0 L V6 12v Bouwjaar 1995, 192PK bij 5600 TPM, 260NM bij 4400 TPM, 125000 km gelopen, Verlaagd onderstel
Andere achterdemper (4 uitlaten)
De Squadrachip geeft 11 pk maximaal extra bij 5500 TPM: 203 PK! en 19NM gewonnen 279NM : bij 4000 TPM. Maar wat veel belangrijker is is dat ik over het hele toerengebied tussen de 6 en 14PK heb gewonnen en gem. 20 tot 24NM aan koppel
Bij deze auto zit je gemiddeld met de toeren tussen de 2000 en 3000 toeren. Ik hoef namelijk niet zoals met een kleinere motorinhoud altijd door te trekken tot 6500 toeren om snel weg te komen. Een tweede is dat de toerenbegrenzer 400 toeren is verschoven naar 6700. Dit was ook mogelijk omdat ik na 6300 toeren nog genoeg PK's had. Je kan dus veel langer doortrekken.
De praktijk:
Op de terugweg merkte ik niet direct heel veel verschil maar na de nodige tests was ik toch wel onder de indruk. Het is van nature al een BEEST en hij is alleen nog gemener en gevaarlijker geworden!!!!
Vanaf 2000 toeren heb ik al dik 200NM tot mijn beschikking. Ik trek hem door tot 170Km op de teller in de derde versnelling !!! ongelofelijk. De vierde versnelling gaat tot 200 Km, echt niet normaal maar het leuke is dat je ook gewoon in een hoge versnelling langzaam kunt rijden. Over het verbruik kan ik nog niets zeggen omdat ik dat nog niet heb kunnen meten.
Conclusie: Stephan heeft een pracht van een job gedaan. Het was al een beresterke motor maar er is toch nog heel wat uitgehaald en dan wil ik met nadruk zeggen in het gebied van 2500 TPM tot 5000 TPM.
Op naar de volgende fantastische zomer..........
Bedankt Stephan.