Chiptuning "Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm 16v 85 pk ECO (Co2 90 gr/km)"
Vanwege een te groot succes van de vrijstelling van BPM en/of de 14% bijtelling is de wetgeving rond deze regeling door de Nederlandse overheid aangescherpt. Dit houdt in dat auto’s welke na 1 juli 2012 op kenteken worden gezet en meer dan 95 gram per kilometer CO2 uitstoten niet meer gebruik kunnen maken van deze voordelen. Omdat de MiTo verkoop in Nederlands dankzij de 1.3 JTDm 16v met 250% (!) in 2011 is toegenomen werd het tijd voor verdere actie.
Na een paar onschuldig klinkende maatregelen heeft men het voor elkaar gekregen de CO2 uitstoot op tot 90 gram per kilometer te beperken. Er werd een oliepomp gemonteerd met variable opbrengst en een dynamo met een “smart charge” systeem. Hierdoor verminderen de aandrijfverliezen van de motor en blijft er meer energie over voor de voortstuwing van de auto. Dit betekent dat de nieuwe grens van 90 gr/km wordt gehaald en men nu nog steeds maximaal gebruik kan blijven maken van het belastingvoordeel. Dit tot en met 31 december 2013.
Een ander verschil is de invloed van de DNA systeem op het motormanagement. Bij de 95 grams uitvoering was er geen invloed. Bij de 90 gram wel. Niet in maximaal koppel of vermogen maar wel in de gaspedaalreactie. Na tuning is het verhoogde koppel en vermogen alleen in de Dynamic stand beschikbaar. Op verzoek kan hiervan afgeweken worden.
Wat niet vermeld werd is dat het injectiesysteem ook een kleine wijziging heeft ondergaan. Dit was even vervelend voor ons. Maar we zijn wat gewend inmiddels en het addertje was snel bij de kop gepakt en onder het gras vandaan gesleept. Kortom, de 90 grams MiTo ECO is onder controle! De resultaten zijn vrijwel gelijk aan de voorganger.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- EGR uitschakeling
- Info over Magneti Marelli Multijet chiptuning.
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Magneti Marelli 8F
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra chiptuning
€ 480 ,-
Ervaringen
Bas van Veen
Had ik maar eerder mijn auto laten tunen. Ik rijd nu al weer bijna 3 maanden rond nadat ik bij Squadra langs ben geweest. De eerste meters die ik reed na het uitrijden van de garage merkte ik al een bizar verschil.
Elke keer blijft het mij weer verbazen hoe de auto nu rijdt en hoe de motor loopt.
De auto had 156.000km op de teller staan voor de tune, de motor loopt nu zo veel beter. Hij trilt minder, pakt fijner op en heeft meer vermogen. Ook inhalen op de snelweg gaat nu erg gemakkelijk (wat eerder matig was vooral onder in de toeren) en komt prima mee met het verkeer. Het verbruik is ~5% beter geworden. Ik ben er nog ontzettend blij mee!
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een grote verbetering(4)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een grote verbetering(4).
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4).
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een zeer grote verbetering(5)
Brandstofverbruik: Ik ervaar een kleine verbetering(3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
Alex
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein verschil(3)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een klein verschil(3)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil(5)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil(5)
Brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil(2)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil(4)
Ik heb lang getwijfeld over chiptuning. Uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken, na mezelf in de materie verdiept te hebben, en een afspraak gemaakt bij Squadra.
Concluderend kan ik zeggen dat ik er absoluut geen spijt van heb. De auto voelt daadwerkelijk beter aan en met name bij het inhalen op de snelweg merk je heel goed het toegenomen koppel. Het lijkt soms of ik in een andere auto rijd. De Mito was al een genot om in te rijden maar na dit \"kuurtje\" is het rijplezier alleen maar toegenomen!
Ik kan deze chiptuning absoluut aanraden!
Patrick
1 - Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil (2)
2 - Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een klein verschil (3)
3 - Oppakgedrag bij lagere toerentallen: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
4 - Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
5 - Het brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
6 - Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Een twee maanden geleden heb ik mijn nieuwe Alfa Romeao MiTo laten tunen bij Squadra in Nunspeet. Inmiddels staan er na drie maanden 10000 kilometer op de teller en ben ik van mening dat ik iets zinnigs kan vertellen, zeker over het verbruik.
Mijn vorige auto’s waren allemaal van een ander kaliber, vaak 200pk+, maar om economische redenen was ik bij de MiTo uitgekomen. Ik was niet ontevreden over de prestaties van de Mito maar toch waren er rijomstandigheden waarbij ik wat meer respons op het gaspedaal zou willen hebben. Na het lezen van de site van Squadra stond voor mij vast dat ik bij dit adres moest zijn voor extra paarden in de rode MiTo.
Het is geen sportauto geworden maar ik merk het verschil wel degelijk. Op de snelweg is de tussenacceleratie van 80-120 km/h een stuk vinniger. Onderin de toeren gedraagt de MiTo zich veel soepeler dan voorheen. Rotondes kan ik nu makkelijk in z’n drie nemen en stapvoets in de tweede versnelling optrekken gaat echt veel beter.
Het verbruik is na de tuning nog steeds prima. Bij constante snelheden kom ik boven de 1 op 21 uit. Mijn gemiddelde verbruik sinds het bezoekje aan Nunspeet is 1 op 20 geweest (Zie foto).
Mijn keuze voor de MiTo heeft mijn verwachtingen overtroffen, maar tuning bij Squadra is wat mij betreft de kers op de taart.
Dhr. van Breugel
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een klein verschil (3)
Brandstofverbruik: nnb
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)