Chiptuning "Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm 16v 85 pk Eco (CO2 95 gr/km)"
Sinds de aankondiging van de komst van de MiTo 1.3 JTDm 85 pk Eco worden wij overspoeld met vragen over chiptuning van deze versie. Feit is namelijk dat door de lage CO2 uitstoot de MiTo wordt bekroond met een energielabel A, 14% bijtelling bij zakelijke belasting, BPM- en wegenbelastingvrij. En die 2 laatste feiten maken ‘m zeer interessant voor de particuliere rijder. Kortom, financieel gezien een zeer interessante auto.
Mooi, mooi, mooi…..maar helaas nog niet zo mooi voor ons. De nieuwe generatie 1.3 JTDm motor is van een nieuwe generatie Magneti Marelli injectiesysteem voorzien. Een evolutie van de versie welke we van de 70, 75 en 90 pk MultiJet’s. Er is een nieuwe processor toegepast welke een andere, snellere, taal spreekt. Er zal dus een nieuwe communicatie protocol ontwikkeld moeten worden om de inspuitcomputer van aangepaste data te voorzien. Echter er is nog een probleem. Om de data aan te kunnen passen moet men ten minste beschikken over de standaard data. En ook die was lange tijd niet te verkrijgen in verband met met die nieuwe processor.
Er waren dus een aantal hindernissen te nemen alvorens wij de ontwikkeling van de daadwerkelijke “snelle software” kon beginnen. De eerste hindernis werd genomen in de vorm van nieuwe hardware om de data van de ECU te kunnen lezen. Daarvoor dient de ECU geopend te worden. Helaas heeft Magneti Marelli deze ECU wel erg stevig dicht gemaakt met erg stevige siliconekit. De aluminium klipjes breken ook direct af bij ombuigen en de aluminium deksel moet met gepast geweld verwrongen worden om bij het binnenste van de ECU te komen. Voor ontwikkeling is dat geen probleem. Men besteld een nieuwe ECU en gaat daarmee aan de slag. Maar voor verkoop is dit niet gewenst. Programmeren via de OBD diagnose stekker is daarom een vereiste. Het heeft tamelijk lang geduurd voordat de gereedschapsmakers een communicatieprotocol klaar hadden. Zolang dat we in eerste instantie het heft in eigen handen hebben genomen en zelf een her-programmeer procedure hebben ontwikkeld. Dankzij ons merk specialisme zijn we daarin geslaagd. Dat gaf ons een tijdelijk monopoly. Deze methode hebben wij toegepast tot september 2011. Vanaf toen waren ook de gereedschapsmakers zover.
De MiTo 1.3 JTDm 85 pk beschikt over de zogenaamde DNA knop. Deze is echter voor het motormanegement niet functioneel, wel onder andere voor het stuurgedrag en het stabiliteitssysteem. Aangezien wij het leuk vonden als het DNA wel actief zou zijn, zijn wij dieper in deze materie gedoken. Met als resultaat dat wij de DNA knop hebben geactiveerd. Zodoende is de N-stand voor wat betreft koppel en vermogen gelijk gebleven en is het extra koppel en vermogen alleen in de D-stand beschikbaar. In beide standen hebben we de gaspedaalreactie aangescherpt.
Het resultaat is 246 Nm en 98 pk. Helaas wordt te vaak een vergelijking gemaakt met de 95 pk versie, de net-niet belastingvrije versie van de MiTo. Echter de 95 pk is voorzien van een iets grotere turbo waardoor deze een langere adem heeft. Voordeel van de 85 pk is het koppel wat eerder op komt.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- EGR uitschakeling
- Info over Magneti Marelli Multijet chiptuning.
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Magneti Marelli
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra chiptuning
€ 480 ,-
Ervaringen
Jolanda
1) Stationaire eigenschappen van de motor --> ik ervaar geen verschil
2) Oppakgedrag bij wegrijden --> Ik ervaar een groot verschil
3) Oppakgedrag bij lagere toeren --> Ik ervaar een groot verschil
4) Het doortrekken in de hogere toeren --> Ik ervaar een zeer groot verschil
5) Het brandstofverbruik --> Ik ervaar een klein verschil
6) Algehele beoordeling --> Ik ervaar een zeer groot verschil
Toelichting: IK ben heel tevreden met de tuning! Ik voel me nu veiliger in de auto, doordat ik weet dat inhalen en invoegen vlot zal gaan. Het rijgedrag tussen de 100-130 km is echt tien keer beter geworden en dat is fijn, omdat ik meestal op de snelweg rijd. De D-stand is nu bijna de standaard geworden.
Betrouwbare en deskundige dienstverlening!
Bert Kolstein
2 weken vóór mijn vakantie, met einddoel Italië, heb ik mijn MiTo, bij jou laten tunen. Ik heb inmiddels 3 weken vakantie in Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Duitsland achter de rug en ben inmiddels 6.000 km verder. Een mooie gelegenheid om de opgedane ervaringen terug te koppelen. En ik kan je alvast verklappen: ik ben dik en dik tevreden!
Even jouw staatje doornemen:
1. Stationair eigenschappen van de motor = 2 (geen verschil)
2. Oppakgedrag bij wegrijden = 3 (klein verschil)
3. Oppakgedrag bij lagere toeren = 4 (groot verschil)
4. Oppakgedrag bij hogere toeren = 4 (groot verschil)
5. Het brandstofverbruik = 3 (klein verschil, maar gunstiger!
6. Algehele beoordeling = 4 (groot verschil)
Toelichting: ik ben geen Michael Schumacher en haal eigenlijk nooit het onderste uit de kan. Wellicht zouden de viertjes dan vijfjes geweest zijn.
Wat mij buiten Nederland vooral opviel: als vroeger de aandacht bij lange Autobahn-steigingen wat verslapte, zakten de toeren en snelheid stiekem terug. Gevolg: bij 110 naar 4 terugschakelen en daarna flink doortrappen om boven de 125 weer naar 5 op te schakelen. Nu trekt ie gewoon door!
Voorheen moest ik in Italië bij tornanti en serpenti (haarspeld-bochten en scherpe h.) heel vaak terug naar 2 omdat de motor anders nà de bocht doodviel. Dat hoefde nu maar zelden. Eén nadeel: een kwaaie vriendin omdat ze moeite moest doen om recht op haar stoel te blijven zitten. Zoals een collega altijd zegt: een kleinigheidje hou je!
De vorige vakantie was mijn brandstofverbruik 1:20,9; nu was het 1:21,5. Dat is zeker gunstiger als je bedenkt dat er vorige keer aardig wat door de Po-vlakte gereden werd naar Venetië (6 dagen) en nu veel door de bergen.
Richard Koot
1. Stationair eigenschappen: Ik ervaar geen verschil (2)
2. Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
3. Oppakgedrag lage toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
4. doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
5. brandstof: Ik ervaar geen verschil (gem. 1:19)(2)
6. Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
Toelichting:
Het tunen heeft een aanzienlijke verandering teweeg gebracht bij mijn Mito. De motor draait soepeler en is absoluut krachtiger geworden en met name bij lagere toeren trekt ie waanzinnig. Absoluut een aanrader !!!!! Squadra Tuning bedankt!
Dhr. Sterk
Stationair eigenschappen: Ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Behoeft geen toelichting, gewoon super. Al 30.000 km mee gereden, geen klachten. Gewoon erg goed. Zonder problemen 190 op de teller.
Cor Thijssen
Stationair eigenschappen: Ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een klein verschil (3)
Brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil (3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
Stationaire toerental, is gelijk gebleven.
Oppakken in N stand is stukken beter bij lage toerentallen en de motor loopt veel soepeler.
Oppakken bij lagere toeren aanzienlijk verschil, pakt veel soepeler op.
Doortrekken bij hogere toerentallen beter, motor loopt veel soepeler.
Brandstof verbruik nagenoeg gelijk.
Algehele beoordeling, zeer goed, nette ontvangst en bediening, controle en oplevering.
Raymond
1) Stationair eigenschappen van de motor: 2, geen verschil
2) Oppakgedrag bij wegrijden: 4, een groot verschil
3) Oppakgedrag bij lagere toeren (boven 1500): 3, een klein verschil, pakt stuk beter op.
4) Het doortrekken in de hogere toeren: 4, een groot verschil, trekt echt goed door.
5) Het brandstofverbruik: 3, een kleine verbetering, met name ook op de snelweg.
6) Algehele beoordeling: 4, een groot verschil
Toelichting: nu komt de dynamic stand pas echt tot zijn recht. Gaspedaal-respons is nu heerlijk en ik blijf me verbazen over dit kleine motortje. Verbruik is zelfs iets beter geworden als je normaal blijft rijden. Snelweg op -en afritten blijven leuk in de MiTo met Squadra kuurtje! Bij het volgas geven in dynamic is soms wel een lichte vibratie vanuit het blok voelbaar, maar ja dan laat ik hem ook wel vol zijn werk doen.
Ik kan het iedereen aanraden. Geweldig!
Arjan de Groot
Hierbij stuur ik je de mini enquete retour.
Ik ben zeer tevreden met de Mito 1.3 Jtdm ECO; het is eigenlijk niet
voor te stellen hoezeer deze tuning de rijeigenschappen van de Mito in
positieve zin heeft verandert.
De Mito trekt vlot op en "hangt enorm lekker aan het gas"
ik zal iedereen deze tuning aanbevelen!
Aleid van 't Hul
Hierbij de ingevulde enquête even per e-mail.
1) Stationair eigenschappen van de motor: 2, geen verschil
2) Oppakgedrag bij wegrijden: 4, een groot verschil
3) Oppakgedrag bij lagere toeren: 3, een klein verschil
4) Het doortrekken in de hogere toeren: 4, een groot verschil
5) Het brandstofverbruik: 3, een klein verschil/verbetering
6) Algehele beoordeling: 4, een groot verschil
Toelichting: motor is soepeler, zeer tevreden met de tuning. Zeker de moeite waard geweest.
Martin Nijman
Bijgaand het reactieformulier m.b.t. de tuning van de Mito Eco; tot nu toe bevalt het uitstekend!
1: stationaire eigenschappen van de motor: 2 --> ervaar geen verschil
2: oppakgedrag bij wegrijden: 4 --> ervaar een groot verschil
3: oppakgedrag bij lagere toeren: 5 --> ervaar een zeer groot verschil
4: het doortrekken in de hogere toeren: 5 --> ervaar een zeer groot verschil
5: het brandstofverbruik: 3--> ervaar een kleine verbeteringl
6: algemene beoordeling: 4 --> ervaar een groot verschil
De MiTo rijdt nu zoals het bedoeld is. Veel soepeler en krachtiger onderin de toeren. Het verbruik is ongeveer gelijk gebleven. Kortom,operatie geslaagd !
Ik denk ook dat het verbruik zal verbeteren bij normaal gebruik omdat onderin de toeren alles veel soepeler verloopt; heb nu de extra prestaties benut en dan geeft de boardcomputer 1 : 20,4 gemiddeld aan dus bij normaal gebruik zal dit nog beter zijn.
Gezien een reactie op mijn Autoweekreviewsite is er ook iemand met een zwarte Mito Eco bij je geweest voor de tuning; hij was ook zeer tevreden.
Richard Hijlkema
http://www.autoweek.nl/autoreview/31361/alfa-romeo-mito-13-jtdm-eco-distinctive
Arjan de Groot
Ik ben zeer tevreden met de Mito 1.3 Jtdm ECO; het is eigenlijk niet
voor te stellen hoezeer deze tuning de rijeigenschappen van de Mito in
positieve zin heeft verandert. De Mito trekt vlot op en "hangt enorm lekker aan het gas".
Ik zal iedereen deze tuning aanbevelen!
1: Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil (2)
2: Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
3: Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
4: Het doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een klein verschil (3)
5: Brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil (3)
6: Algemeen oordeel: Ik ervaar een groot verschil (4)
Gerard Spijker
1: stationaire eigenschappen van de motor: 3--> ervaar een klein verschil
2: oppakgedrag bij wegrijden: 4--> ervaar een groot verschil
3: oppakgedrag bij lagere toeren: 4--> ervaar een groot verschil
4: het doortrekken in de hogere toeren: 5--> ervaar een zeer groot verschil
5: het brandstofverbruik: 2--> ervaar geen verschil
6: algemene beoordeling: 4--> ervaar een groot verschil
Toelichting:
Met name in de dynamische stand is de MiTo een echt andere auto geworden!! De tuning is echt de moeite waard!!