Chiptuning "Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm 16v 90 pk"
De Alfa MiTo, MiTo staat voor Milano Torino. De 2 grootste steden waar Alfa z’n fabrieken heeft staan. Alfa Romeo voor Milaan en Fiat voor Turijn. Wij hadden persoonlijk “Junior” een leukere naam gevonden zeker gezien de positie van de MiTo in het modellen gamma. Bovendien stond Junior altijd voor de kleinste gemotoriseerde Alfa.
De MiTo is de nieuwe kleine Alfa. Zoals de Alfa Sud dat was in 1973 en later de 33 in 1984. Vervolgens kwam de 145 dat de eerste aanzet was tot het ontgroeien van het fenomeen echt compacte Alfa. Met de komst van de 147 was het zeker gedaan met het echt compact zijn.
De 1.3 JTDm is motor is geen afgeleide van de overbekende 1.9/2.4 JTD motoren. Het is een op zichzelf staande motor met een kleine cilinderinhoud. 1248 cc om precies te zijn. Dit is tevens de enige motor waar geen Bosch EDC dieselinjectie systeem op zit. Het gebruikte “common rail” systeem is van Italiaans fabricaat en wel uit de schappen van Magneti Marelli.
Dit betekende voor ons een nieuwe weg. Een nieuw boek geschreven in een vreemde taal. Maar gelukkig kan men alles leren. Hoewel we qua gedachtegang soms flink wat jaren terug moesten in de tijd om begrip te krijgen van de regelstrategieën. Het Magneti Marelli systeem is heel duidelijk niet zo geavanceerd en doordacht als het Bosch EDC Common rail systeem.
Een zeer kleine motor vraagt om een zeer kleine turbo om op lage toeren in staat te zijn koppel te leveren. Blijkbaar is dat toch niet helemaal gelukt. Getuige het verschil in de opgave van het toerental waarbij het maximale koppel bereikt wordt. De fabriek beloofd 200 Nm bij 1750 toeren. Met de beste wil van de wereld lukt dat niet. Uit diverse metingen is gebleken dat het maximale koppel pas wordt bereikt bij 2500 toeren. De 200 Nm zit er dan ook net niet in, wel 190 Nm om precies te zijn. Maar dat zijn verschillen waarover men eigenlijk niet mag zeuren.
In de praktijk betekent dit dat men de diesel haast als een benzine moet rijden om de gang er een beetje in te houden. Veel schakelen is noodzakelijk. Gelukkig heeft deze 1.3 JTDm een 6-bak waardoor dat redelijk lukt. De 90 pk’s komen er exact uit. Na 4000 RPM is de adem ook nog lang niet op. 4500 RPM is geen enkel probleem.
Na onze chiptuning verbeterd het motorkarakter enorm. Het maximale koppel is veel hoger en wordt op een eerder moment bereikt. Bij 2200 toeren is nu 250 Nm beschikbaar. Het vermogen stijgt naar 108 pk. Maar veel belangrijker is het feit dat de motor nu wel bij 1800 al flink wakker wordt. Tevens hebben we weer veel aandacht besteedt aan de gaspedaal response en is een motortemperatuursbegrenzing ingebouwd. De kleine maar dappere 1.3 JTDm hangt nu zeer gewilliger aan het gas.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Technisch artikel Multi-Jet tuning
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Magneti Marelli
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 480 ,-
Ervaringen
Eric Loing
Ben heel tevreden en de Mito loopt als een opgevoerd naaimachientje.
De cijfers:
Stationair eigenschappen: Ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Het doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
Marcel van Leeuwen
Na een paar weken rijden ben ik erg tevreden met wat de tuning voor mijn MiTo heeft gedaan.
Vooral op de snelweg kom je lekkerder mee met het verkeer en kom je vlotter op snelheid. Waar hij in de stad al lekker ging gaat het net een beetje vlotter.
Op mijn verbruik merk ik niet veel, op de snelweg met 130 is hij ten opzichte van mijn vorige 147 1.9 JTD niet veel zuiniger, maar in de stad juist een stuk meer.. maar ik had de MiTo nog niet zo lang toen ik hem heb laten tunen en merk eigenlijk geen verschil.
Zeker geen spijt van de ingreep, raad iedereen aan dit ook te doen het is zeker een meer waarde!
De cijfers:
Stationair eigenschappen: Ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Het doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)