Chiptuning "Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm 16v 90 pk Euro 6"
De MiTo 1.3 JTDm met 85 was in 2011 niet aan te slepen. Dat kwam puur en alleen door de zakelijke gezien gunstige bijtelling van 14% en het feit dat er destijds geen wegenbelasting afgedragen diende te worden. Wij konden goed merken dat de standaard 85 pk en 200 Nm voor veel rijders onvoldoende van. We hebben destijds veel MiTo’s mogen tunen.
Grappig detail is dat de allereerste demo auto’s van toen met waren 95 pk uitgevoerd. Voor het gemak werd geroepen dat deze hetzelfde waren, maar niets was minder waar. De 95 pk had een grotere turbo waardoor de motor een hoger toerenbereik had. Om deze reden werd er ook een versnellingsbak met een kortere overbrenging gemonteerd. Daardoor was een 95 pk versie veel vlotter dan de 85 pk versie. De 95 pk had helaas een hogere uitstoot en zo viel deze buiten de 14%. Deze versie werd in Nederland niet meer geleverd vanaf de komst van de 85 pk versie.
De 1.3 JTDm werd in de loop der jaren verder verbeterd op het vlak van de CO2 uitstoot. Het begon allemaal met 95 gram/km. Daarna volgde 90 en ten slotte de 88 gram/km uitstoot versie. Na verandering van wetgeving stortte de verkoop in. Voor veel mensen genoeg reden de MiTo van de hand te doen, de vaste lasten van bezit werden hoger. Er ontstond een overschot aan ingeruilde MiTo’s waardoor de inruilprijzen ook daalde. Kortom, de belasting “winst” werd deels omgezet in een hogere afschrijving.
Toch blijft men bij Alfa geloven in de 1.3 JTDm en sinds enige tijd is de Euro 6 uitvoering daarvan te koop. Geen enkele “subsidie” is van kracht. De motor is echter weer zeer vergelijkbaar met de 95 pk versie van destijds. Deze Euro 6 rijdt ook lekkerder dan de 85 pk versie. Het treurige wil alleen dat de verkoop op z’n zachts gezegd wat teleurstellend is.
Ondanks dat zijn we natuurlijk toch aan de slag gegaan met de 1.3 JTDm Euro 6. De software is in grote lijnen gelijk, maar vergt veel meer oplettendheid om er echt iets goed werkends van te maken. De koppel en vermogenswinst is ruim te noemen, dankzij de wat grotere opbrengst van de turbo. We scoren een keurige 20 pk en bijna 50 Nm extra. Natuurlijk weer netjes gescheiden tussen de N en de D-stand van de DNA knop. De veel te wilde gaspedaalreactie in de D-stand hebben wij veel doseerbaarder gemaakt.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuur afhankelijke koppelbeperking bij koude en te hete motor
- Lage en hogedruk EGR uitschakeling
- Info over Magneti Marelli Multijet chiptuning
- Type injectiesysteem: Magneti Marelli 9DF
- Type Eprom: Flash EEprom via OBD
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 490 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm 16v 90 pk Euro 6". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo MiTo ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.