Chiptuning "Alfa Romeo MiTo 1.4 16v 78pk"
De Alfa MiTo, MiTo staat voor Milano Torino. De 2 grootste steden waar Alfa z’n fabrieken heeft staan. Alfa Romeo voor Milaan en Fiat voor Turijn. Wij hadden persoonlijk “Junior” een leukere naam gevonden zeker gezien de positie van de MiTo in het modellen gamma. Bovendien stond Junior altijd voor de kleinste gemotoriseerde Alfa.
De MiTo is de nieuwe kleine Alfa. Zoals de Alfa Sud dat was in 1973 en later de 33 in 1984. Vervolgens kwam de 145 dat de eerste aanzet was tot het ontgroeien van het fenomeen echt compacte Alfa. Met de komst van de 147 was het zeker gedaan met het echt compact zijn.
De 1.4 16v is een voor de Fiat groep een bekende motor. De motor wordt bij Fiat gebruikt vanaf de Fiat 500 tot en met de Fiat Bravo. Ook bij Lancia komen we ‘m tegen in de Ypsilon. Echter leveren deze motoren vermogens variërend van 90 tot 100 pk. De MiTo moet het doen met een schamele 78 pk. Wanneer men terug gaat bladeren in de geschiedenis van Alfa op zoek naar de laatste Alfa met een dergelijk laag vermogen komt men uit in ongeveer 1985 (!). De Alfa 33 1.3 met 1 enkele carburateur leverde 79 pk en woog 890 kg. De MiTo heeft 78 pk in combinatie met een gewicht van 1055 kg. Fiks in het nadeel dus nog t.o.v. de 33 en echt een beetje Alfa onwaardig. Een vergelijkbare Fiat Punto levert 95 pk. De vermogensbeperking is met name ingevoerd om de Italiaanse jeugd in staat te stellen een MiTo 1.4 16v te kunnen rijden. Daar mogen jonge chauffeurs namelijk niet hun eerste praktijk kilometers in pk-beulen rond rijden. Maar Nederland is Italië niet.
Onze eerste vraag was natuurlijk waar die 17 pk’s zijn gebleven. Welnu, eigen onderzoek heeft uitgewezen dat er mechanisch geen significatie verschillen zijn tussen de 78 pk motor van de MiTo en de 95 pk motor van een vergelijkbare Fiat Punto. Het moet dus ergens in de motormanagement software zitten. Uitgebreid zoek en speurwerk in de software leverde de oplossing. Op slinkse wijze heeft men het vermogen softwarematig weten te beperken. Eenmaal erachter gekomen hoe het zat was het niet meer zo moeilijk de MiTo 1.4 16v z’n volle potentieel terug te geven.
Voor de reguliere tuning moesten we ons opnieuw in het zadel hijsen. Uiteindelijk blijkt de winst qua topvermogen niet heel groot te zijn. Qua koppel mochten we niet klagen. Tevens hebben wij onder druk van de steeds minder goed verkrijgbare RON98 brandstof deze Squadrachip voor RON95 brandstof ontwikkeld. De gaspedaalreactie is zowel in de D, N als A-stand wat aangescherpt en de toerenbegrenzer wat verhoogd voor de fun factor. Het stationair toerental is ook iets omhoog gebracht om de motor wat rustiger te laten lopen.
De MiTo 78 pk blijkt een geweldige uitvoering te zijn om in chiptuningsland het kaf van het koren te scheiden. Alleen merkspecifieke chiptuners zijn op de hoogte van de elektronische begrenzing van 78 pk. Zonder de begrenzing te verwijderen is slecht een minimale vermogenstoename (3 tot 5 pk) te realiseren. Als zichzelf respecteerde en professioneel uitstralende chiptuner valt men natuurlijk gigantisch door de mand wanneer men dit niet weet. Men houdt zich dan vast aan de standaard procentuele toename in vermogen.
Als Alfa Romeo gespecialiseerde chiptuner laten wij ons natuurlijk niet beetnemen in deze. Wij weten wel beter….
Resultaten
- Ontwikkeld voor gebruik van RON95 brandstof
- Toerenbegrenzer van 6500 naar 6800
- Aanpassing stationair toerental
- Aanpassing gaspedaalreactie in D-, N- en A-stand
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Bosch ME7.9.10
- Type EPROM: Flash EEPROM

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 380 ,- -
Squadra upgrade naar 95 pk
€ 300 ,-
Ervaringen
Bart Jan Garretsen
De basis MiTo met 78pk Fire 4-cilinder is feitelijk bedoeld voor Italië, maar gek genoeg ook zo geleverd in Nederland. In Duitsland was de 95 pk versie altijd al leverbaar. Vreemd.
Laten we eerlijk zijn, 78 pk in een auto van rond de ton is te weinig, helemaal voor een Alfa. Komt bij dat aan alle kanten merkbaar is dat de 78pk versie geknepen is.
M'n vriendin rijdt dagelijks met de auto, maar het heeft me toch wat overredingskracht gekost om haar te overtuigen van de tuning.
met als gevolg: “dat had ik veel eerder moeten doen…” Naast meer rijplezier behoort nu ook het vervuilde gasklephuis tot het verleden!
1) Stationair: (3) Ik ervaar een kleine verbetering. Wel rustiger, ondanks iets hogere toerental.
2) Oppakgedrag bij wegrijden: (5) Ik ervaar een zeer grote verbetering. Vooral ook door de aanpassing van de gaspedaalrespons. Nu is “N” ook prettig rijdbaar.
3) Oppakgedrag bij lagere toeren: (4) Ik ervaar een groot verschil. Auto reageert beter.
4) Doortrekken in hogere toeren: (5) Ervaar een zeer groot verschil . Voor de tuning gaf de motor niet meer thuis vanaf 3500tpm ongeveer, viel echt dood. Dat is nu over. Je slaat geen modderfiguur meer op de autobaan.
5) het brandstofverbruik: (3) Een kleine verbetering merkbaar. De 1.4 is al zuinig bij normaal rijden, maar na tuning toch een paar tienden winst.
Conclusie: Heb je net een 78 pk Mito gekocht, of rijd je nog steeds rond met slechts 78 paarden in het vooronder? Geef deze dan de Squadra-software die deze motor simpelweg nodig heeft. Het is echt geen overbodige luxe, de auto rijdt er zoveel beter door.
Peter Tijssen, e-mail: fjjc6551@kpnmail.nl
Ik ervaar een groot verschil, vooral bij het optrekken de auto is sneller en kan ook veel meer toeren maken, ook het gaspedaal reageert sneller. Met de auto op vakantie geweest. De 20 PK winst kwam goed van pas in de bergen, geen probleem om de rest bij te houden.
De MITO wordt ook wat sneller Topsnelheid 185 km. En je gaat anders rijden met de MITO. Het verbruik weet ik nog niet met zekerheid te zeggen, maar op lange afstanden rijd de MITO +/- 800 km op een volle tank.
Ik ben tevreden met de tuning, merk duidelijk een verschil.
1. Stationair eigenschappen van de motor - Een groot verschil (4)
2. Oppakgedrag bij het wegrijden - Een zeer groot verschil (5)
3. Oppakgedrag bij lagere toeren - Een groot verschil (4)
4. Het doortrekken in de hogere toeren - Een zeer groot verschil (5)
5. Het brandstofverbruik - Een groot verschil (4)
6. Algehele beoordeling - Een groot verschil (5)
Paul, e-mail: Paul@roodink.com
Hierbij mijn ervaringen met de tuning van twee weken geleden
1) Stationair eigenschappen van de motor Ik ervaar een groot verschil (4)
2) Oppakgedrag bij wegrijden Ik ervaar een zeer groot verschil(5)
3) Oppakgedrag bij lagere toeren Ik ervaar een groot verschil (4)
4) Het doortrekken in de hogere toeren Ik ervaar een zeer groot verschil(5)
5) Het brandstofgebruik zie toelichting
6) Algehele beoordeling Ik ervaar een zeer groot verschil(5)
Zeer tevreden over de tuning. De tuning geeft een totaal andere beleving van het rijden in een ongeblazen 1.4 Mito. De vermogenswinst (20 PK) en de gaspedaalreactie vallen hierbij zeer positief op. Over het brandstofgebruik kan ik nog niets melden (geen vergelijkbare ritten gereden en de buitentemperatuur is hoger, lijkt wel iets zuiniger).
Is de investering zeker waard geweest.