Chiptuning "Alfa Romeo MiTo 1.4 16v T-jet 120 pk"
De Alfa MiTo, MiTo staat voor Milano Torino. De 2 grootste steden waar Alfa z’n fabrieken heeft staan. Alfa Romeo voor Milaan en Fiat voor Turijn. Wij hadden persoonlijk “Junior” een leukere naam gevonden zeker gezien de positie van de MiTo in het modellen gamma. Bovendien stond Junior altijd voor de kleinste gemotoriseerde Alfa.
De MiTo is de nieuwe kleine Alfa. Zoals de Alfa Sud dat was in 1973 en later de 33 in 1984. Vervolgens kwam de 145, die de eerste aanzet was tot het ontgroeien van het fenomeen echt compacte Alfa. Met de komst van de 147 was het gedaan met het echt compact zijn.
Het is al heel wat jaren geleden dat de laatste benzine turbomotor in een Alfa Romeo leverbaar is geweest. Dit was de GTV 2.0 V6 turbo die als laatste in 2000 werd geleverd. Daarna is de 166 2.0 V6 TB nog even in productie geweest maar helaas nooit op de Nederlandse markt leverbaar geweest. Wij zijn dan ook zeer verheugd met het nieuws dat de MiTo met de compacte 1.4 16v Turbo motor zou worden geleverd. Mede dankzij het feit dat dezelfde motor al langer bij moederbedrijf Fiat werd gebruikt en er berichten waren over ruime tuningsmogelijkheden.
Sinds de laatste Alfa met turbo-benzinemotor is er veel veranderd op het gebied van de injectiesystemen. Er werd niet langer simpel gedacht in losse parameters als injectietijd, ontstekingsmoment en turbodruk zoals bij de eerder genoemde GTV, maar alle parameters zijn met elkaar verbonden en de hele programma structuur is gebaseerd op motorbelasting en gewenst koppel door de bestuurder (gaspedaalstand). Dit principe werd al toegepast vanaf 2001 met de introductie van het ME7 systeem maar had toen niet zoveel betekenis.
De 120 pk T-jet motor is feitelijk een 155 pk T-jet met een nog iets kleinere turbo (IHI RHF3 V37 ipv V36) iets andere nokkenassen en anders geschreven software instellingen. Dit resulteert in een motor die voor het gevoel geen turbogat kent. Het maximale koppel is al vanaf 2000 toeren beschikbaar en blijft dan tot 4000 toeren vrijwel vlak. Het vermogen houdt vol tot 5500 toeren. Het afgegeven vermogen is overigens behoorlijk hoger dan wat de fabriek beloofd. 130 pk tegen de beloofde 120 pk. Ook het koppel is meer dan beloofd. 222 Nm tegen de zuinige 206 Nm welke Alfa Romeo beloofd. Waarom toch? Het is niet moeilijk de motor dusdanig af te stellen dat de fabrieksopgave worden gehaald………. OK dan toch maar iets meer. Maar waarom dat dan niet als zodanig verkopen? Dat verkoopt beter. Wij snappen het niet….
Een andere “misser” is het feit dat de DNA knop voor wat betreft het motormanagement geen verschil maakt tussen de Dynamic- en Normal-stand. Deze 2 feiten hebben wij bij elkaar gepakt. De Normal-stand hebben we vrijwel de echte fabrieksopgave gegeven. Dat wil zeggen 210 Nm en 120 pk. In de Dynamic-stand laten we volledige potentieel de vrije hand. Wat neer komt op 270 Nm en 142 pk. Ook hebben wij nu onderscheid gemaakt in de gaspedaal reactie tussen de Normal- en Dynamic stand.
In onderstaande tabellen zijn 3 kolommen zichtbaar. Standaard is er geen verschil tussen de Normal- en de Dynamic-stand
Resultaten
- Ontwikkeld voor gebruik van RON95 brandstof (RON98 aanbevolen).
- Toerenbegrenzer ongewijzigd op 6500.
- Aanpassing stationair toerental.
- Verschil in koppel- en vermogensafgifte in N- en D-stand
- Aanpassing gaspedaalreactie in D-, N- en A-stand.
- Individuele aanpassingen ten aanzien van maximum koppel en vermogen mogelijk.
- Technisch artikel over T-Jet tuning
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Bosch ME7.9.10.
- Type EPROM: Flash EEPROM.
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 480 ,-
Ervaringen
Henk Rusink
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein verschil (3)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Oppakgedrag bij lagerer toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Het berandstofverbruik: Ik ervaar een verslechtering (1)*
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
*Tja, brandstofverbruik. Ik ga ervan uit dat dit tijdelijk is, nu nog (teveel flink doortrekken, omdat het gewoon fun is!)