Chiptuning "Alfa Romeo MiTo 1.4 MA 135 pk TCT Euro 5"
De MiTo is het eerste model van Alfa Romeo welke wordt geleverd met een TCT of zoals Fiat het zelf noemt de DDTC bak. DDTC staat voor Dual Dry Clutch Transmission. Oftewel een versnellingsbak met 2 koppelingen in plaats van 1.
Bij de versnellingsbak die we al jaren kennen moet de aandrijving tijdelijk onderbroken worden om van de ene naar de andere versnelling te schakelen. Bij een versnellingsbak met 2 koppelingen hoeft dat niet. Althans het gebeurd wel maar omdat beide koppelingen elkaar afwisselen voelt men er niets van. Eén koppelingsplaat voor de even en één koppelingsplaat voor de oneven versnellingen.
Het grote voordeel van deze versnellingsbak voor ons is het feit dat de bak voor 350 Nm is geconstrueerd. Voor de MiTo 1.4 16v Turbo MultiAir betekent dat dat we meer koppel kunnen programmeren. Dat wist de fabriek ook en daarom heeft men zelf al het standaard koppel verhoogd van 206 naar 230 Nm. Bij de handgeschakelde bak hebben we ons een beetje in moeten houden (275 Nm). De TCT uitvoering krijgt 25 Nm extra van ons. Qua vermogen kan er geen verschil gemaakt worden omdat de turbo/ademhaling en ontstekingscapaciteit daarvoor maatgevend is.
Resultaten
- Ontwikkeld voor gebruik van RON95 brandstof (RON98 aanbevolen).
- Toerenbegrenzer ongewijzigd op 6500.
- Aanpassing stationair toerental op verzoek van 750 naar 850 RPM.
- Verschil in koppel- en vermogensafgifte in N- en D-stand
- Aanpassing gaspedaalreactie in D-stand.
- Meer informatie: MultiAir techniek en ontwikkeling.
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Magnetti Marelli
- Type EPROM: Flash EEPROM.
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 480 ,-
Ervaringen
H. de Jong
1. Stationair eigenschappen: IK ervaar een klein verschil (3)
2. Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
3. Oppakgedrag bij lage toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
4. Doortrekken bij hoge toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
5. Brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
6. Algehele beoordeling: IK ervaar een zeer groot verschil (5)
Mijn MiTo is nu eindelijk een Alfa!
David uit België
Hierbij de reactie na ong 3000km met de tuning gereden te hebben:
1. Stationair eigenschappen: IK ervaar geen verschil (2)
2. Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
3. Oppakgedrag bij lage toeren: Ik ervaar een klein verschil (3)
4. Doortrekken bij hoge toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
5. Brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
6. Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
Deze resultaten slaan op de D stand. In lage toeren ervaar ik niet zoveel verschil, maar de standaard Multiair neemt zo al snel op. De trekkracht blijft wel mooi constant vanaf ong 2000 toeren tot 5500 toeren. En met de aanpassing van koppel en PK’s geeft dit een zeer sportief effect. Het brandstofverbruik is gelijk ( of slechter), maar dit heeft ook te maken met het meer gebruiken van een sportieve rijstijl. Met deze tuning is het ‘moeilijk’ om rustig te blijven. ;) In de N stand rijdt de wagen zeer soepel in stadsverkeer of druk verkeer. Geen ‘sprongetjes’ of zo.