Chiptuning "Alfa Romeo MiTo 1.6 JTDm 16v 120 pk"
De Alfa MiTo, MiTo staat voor Milano Torino. De 2 grootste steden waar Alfa z’n fabrieken heeft staan. Alfa Romeo voor Milaan en Fiat voor Turijn. Wij hadden persoonlijk “Junior” een leukere naam gevonden zeker gezien de positie van de MiTo in het modellen gamma. Bovendien stond Junior altijd voor de kleinste gemotoriseerde Alfa.
De MiTo is de nieuwe kleine Alfa. Zoals de Alfa Sud dat was in 1973 en later de 33 in 1984. Vervolgens kwam de 145 dat de eerste aanzet was tot het ontgroeien van het fenomeen echt compacte Alfa. Met de komst van de 147 was het zeker gedaan met het echt compact zijn.
De nieuwe 1.6 16v JTDm motor is ontstaan uit de alom bekende 1.9 JTD motor, door de slag en boring iets te verkleinen. Tevens is de compressieverhouding van de motor afgenomen; een trend welke al even bezig is. Met 1 op 16.5 kan deze gerust laag genoemd worden. We waren even bang voor een nadelige uitwerking op het brandstofverbruik. Compressieverlaging betekent immers een afname van het rendement van de motor. In de praktijk valt dat gelukkig mee. Compressieverlaging betekent verder dat er nog meer mengsel tot ontsteking kan worden gebracht zonder dat de piekdrukken enorm oplopen.
De nieuwe 1.6 16v JTDm voldoet tevens aan de Euro 5 normen. Mede dankzij de toepassing van zowel een regeneratiekatalysator als een lambda sonde ter bewaking van het uitlaatmengsel. Qua motormanagement zijn er een paar wijzigingen die vooral betrekking hebben op beter diagnose mogelijkheden. Zo hebben zowel de EGR regelklep als de leidschoep verstelling van de turbo nu een terug koppeling naar de regeleenheid. Zo kan gecontroleerd worden of de vereiste stand ook werkelijk bereikt wordt. Handig. De turbo, van het merk Honeywell/Garrett, is tevens anders gedimensioneerd en voorzien van lagering. De 210 pk sterke 2.4 JTDm was de eerste met deze nieuwe turbo. Het is een turbo die in staat is om al vanaf 1500 toeren goede druk op te kunnen bouwen. Daarnaast is deze tevens in staat op hoge toeren veel lucht te leveren. Kortom, een groter bereik.
Als klap op de vuurpijl heeft Alfa een leuk knopje bedacht. Het zogenaamde DNA knopje. Een knopje met 3 standen. De “A”-stand voor “All weather” of eigenlijk slecht weer waarbij met name het traction control en of VDC systeem extra alert is. De “N”-stand voor Normal voor het alledaagse verkeer. En tenslotte de “D”-stand voor Dynamic. In deze stand veranderd de stuurbekrachtiging, de gaspedaalreactie en het VDC systeem blijft wat verder op de achtergrond. Het maximale koppel van de motor wordt ook aangepast. 320 Nm ten opzichte van ongeveer 300 Nm in de “N”-stand. Het vermogen is gelijk in beide standen.
Alles bij elkaar prima ingrediënten om er wat moois van te maken/
Het standaard maximale koppel van 320 Nm is voor een 1.6 JTD motor erg hoog; 200 Nm per liter inhoud. Samen met het feit dat de turbodruk op dat moment zo’n 2.8 bar is (erg hoog) en het feit dat de versnellingsbak voor 320 Nm bedoeld is en de koppeling zo’n 360 Nm aan kan heeft ons doen besluiten niet het maximaal haalbare eruit te halen. De auto moet ook nog rijdbaar blijven. 348 Nm leek ons daarom prima. Samen met een behoorlijk vermogen van 152 pk geeft de MiTo JTD een zeer prettig karakter.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling
- JTD 16v/20v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 460 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
Jan de Vries
Hierbij mijn bevindingen met squadra tuning:
Allereest het vragenlijstje 1t/m5
Stand DNA N/D
1) Stationaire eigenschappen: 2/2 uit 5
2) Oppakgedrag bij wegrijden: 4/4 uit 5
3) Oppakgedrag bij lage toeren: 3/3 uit 5
4) Doortrekken hoge toeren: 4/5 uit 5
5) Brandstofgebruik: 3/3 uit 5
6) Algemene beoordeling: 4/4 uit 5
De tuning bij Squadra is zeer de moeite waard.
Na 7000Km te hebben gereden ……
In de N-stand vond ik de Mito gewoon lui, altijd ging de knop direct in de D-stand. Nu hoeft dat niet meer hij trekt als een lier. Als je echt van wanten wil zet hem in de D-stand.
De auto trekt alsof er geen tegenwind is door naar de 200Km/u.
Petje af!
Het brandstofverbruik is tussen de 1en3 liter per 100Km afgenomen.
En dat is meegenomen. Ik rijd gemiddeld 1:16 met een zware voet.
Ga je rustig (het nieuwe en rustig rijden) haal je met gemak 1:20.
Ik heb wel de indruk dat het koppeltoerental wat hoger is komen te liggen maar dat drukt de pret in tegendeel.