Chiptuning "Alfa Romeo MiTo QV TCT Euro 6"
De MiTo QV is één van de dunst gezaaide Alfa’s in NL. Gezien het feit dat het straatbeeld heden ten dage vooral bepaald wordt door het bijtellingspercentage valt een 170 pk sterke compacte auto al snel af. De QV is dus alleen weggelegd voor echte liefhebbers waarvoor leuk auto rijden geld mag kosten.
Alfa Romeo is deze groep nu iets tegemoet gekomen door de MiTo te voorzien van de TCT versnellingsbak. Dit brengt de uitstoot van het feitelijk onschuldige CO2 gas iets naar beneden waardoor de staat iets minder mee mag profiteren van uw goede smaak. Helaas brengt de TCT bak wel wat extra kilo’s (+40) aan en op een plek waar ze minder gewenst zijn, namelijk op en voor de vooras.
De motor is voorzien van het ogenschijnlijk ondoordringbare Marelli 8GMK systeem. Het heeft de hackers zo’n 20 maanden gekost zich toegang te verschaffen tot de inhoud van de microprocessor. Daarin eenmaal geslaagd bleek de programma opbouw vrijwel gelijk aan de vorige QV. Met het verschil dat de TCT invloed een iets andere benadering van de materie vereist. Dat brengt ons ook gelijk bij één van weinige vervelende karakter eigenschappen van de QV TCT; De gaspedaalreactie is, in zowel de N- als de D-stand van de DNA knop, nogal agressief. Een vlotte gaspedaalreactie is leuk maar te vlot geeft teveel onrust. We hebben ze daarom in beide standen afgezwakt. Resultaat een veel fijner doseerbaar geheel.
Een tweede aspect wat ook speelde bij de voorloper, is het te krappe luchtfilterhuis. De bodem van het filterhuis is dusdanig van vorm dat deze het filter element voor zo’n 25% afdekt. Een open filter geeft de beste prestaties. Maar omdat de turbo van een MultiAir op hoge toeren en belasting een vervelende fluittoon produceert kan dat storend zijn. Een mooie middenweg is een vervangingsfilter van bijvoorbeeld BMC. Deze past in het standaard filterhuis maar is dunner waardoor het filter wel door z’n gehele oppervlak kan ademen. Het valt ook op (en is logisch) dat de beloofde 170 pk niet gehaald wordt. Dat komt door het standaard luchtfilter. De resultaten zijn afgedrukt bij gebruikmaking van een BMC vervangingsfilter.
Resultaten
- RON98 aanbevolen bij regelmatige zware belasting
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Stationair toerental aangepast
- Aangepaste gaspedaalreactie in N- en D- stand
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Meer informatie: MultiAir techniek en ontwikkeling
- Type injectiesysteem: Magneti Marelli 8GMK
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 490 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo MiTo QV TCT Euro 6". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo MiTo ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.