Chiptuning "Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm 150 pk 8AT Euro 6B"
We kunnen op dit moment van schrijven best concluderen dat de geheel nieuwe Alfa Giulia een zeer goede indruk heeft achtergelaten in autoland. Iedereen is het erover eens dat de Giulia een echte RIJDERSAUTO is met hoofdletters.
Maar ook echte autorijders hebben behoefte aan praktische zaken zoals ruimte voor kinderen en bijbehorende bagage. Daar schiet een Giulia mogelijk net iets in te kort. Een Giulia SW zou een oplossing kunnen zijn. Maar helaas gelooft FCA daar niet in en heeft een alternatief bedacht. Een soort Giulia Crosswagon. Hoger op de poten, breder en langer. Ziedaar, de Stelvio. Feitelijk zijn er maar zeer weinig overeenkomstige onderdelen.
De aandrijflijnen zijn gelijk aan de Giulia. Zowel de 2.2 JTDm diesel als de 2.0 Benzine en 2.9 V6 Twin Turbo worden allen overgenomen. Voor ons dus niet heel erg veel nieuws, hoewel wij de Stelvio wel weer anders benaderen dan een Giulia.
Omdat de Stelvio iets zwaarder is en er nog iets ruimte over was voor meer koppel hebben we besloten deze 540 Nm mee te geven. Maar omdat het frontaal oppervlak groter is en daardoor de totale stroomlijn iets minder is moet de motor harder werken om hogere snelheden vast te houden. Dat zorgt voor een iets hogere thermische belasting. 230 pk is daarom beter vol te houden dan de 242 pk van de Giulia.
Net als bij de Giulia geldt dat de 210 pk de basisversie is voor de 2.2 JTDm Stelvio motor. De 150 en 180 pk uitvoeringen zijn daar software matige downgrades van. Het enige verschil is dat de 210 pk is voorzien van een toerentalsensor op de turbo. Deze hebben wij mooi kunnen gebruiken als controle middel. Grenzen voor wat betreft het toerental van de turbo worden NIET overschreden.
Uiteraard hebben we net als bij de Giulia de gaspedaalreacties in alle standen van de DNA knop verbeterd. Met name het wegrijden vanuit stilstand gaat nu vloeiend en hangt de motor in het middengebied beter aan het gas. Het volledig getunde koppel en vermogen is alleen aanwezig in de Dynamic stand. In de N-stand ligt het dicht rondom de standaard prestaties. De A-stand hebben we fors verminderd. Daar was standaard alles beschikbaar wat niet slim is voor een slecht weerstand. Wanneer men echter het gaspedaal in de A- of N-stand door de kickdown schakelaar trapt is wel het getunde koppel en vermogen beschikbaar.
Start/stop strategie.
Met ingang van maart 2019 schakelen we bij een Massimo tuning het start/stop systeem bij de JTDm’s uit.
Optioneel: ZF8HP versnellingsbak tuning
Vanaf februari 2023 zijn we ook in staat de versnellingsbak aan onze wensen aan te passen. Kortom, ZF8HP versnellingsbak tuning.
Wij concentreren ons op schakelmomenten in alle DNA standen en het elimineren van onhebbelijkheden. Alles gericht op meer beleving en meer rijplezier.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Massimo: Start/stop uit
- Motortemperatuur afhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor.
- Aangepaste uitlaatgastemperatuur begrenzing
- Aangepaste gaspedaalreactie zowel in N- als in de D-stand.
- Aangepaste SWIRL klep bediening
- Lees dit artikel over de software ontwikkeling
- Type injectiesysteem: Bosch EDC17C69
- Optioneel: Race mode
- Optioneel: Remote start
- Optioneel: SGW bridge
- Optioneel: ZF8HP versnellingsbak tuning
Kwaliteit
Als eerste tuningsbedrijf kwamen wij tot de conclusie dat de 150 en 180 pk 2.2 JTDm technische volledig identiek zijn. Wij hebben ons zowel verdiept in de technische informatie, de techniek en de software. Wij zijn een no-nonsens bedrijf waar techniek en kwaliteit hoog in het vaandel staan.
Squadra Tuning is een unieke en, internationaal, zeer gewaardeerde speler binnen de chiptuningswereld.
Prijs en aanvraag
-
Medio chiptuning
€ 590 ,- -
Massimo chiptuning
€ 690 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm 150 pk 8AT Euro 6B". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo Stelvio ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.