Chiptuning "Campertuning Ducato 2.3 Multijet 16v 130 pk Euro 5"
De 2.3 MultiJet vanaf bouwjaar 2011 met 130 pk is de doorontwikkelde versie van de 2007 reeks. In tegenstelling tot de 150 pk versie met een turbo met variabele geometrie is de 130 pk versie voorzien van een turbo met vaste geometrie zonde elektronische turbodrukregeling. Dit betekent dat de turbodruk een vast gegeven is en dus niet via elektronische weg kan worden gewijzigd. Daardoor komt het standaard koppel en vermogen respectievelijk niet verder dan 320 Nm en 130 pk.
De 150 pk variant hadden wij al eerder ontwikkeld en eerlijk toegegeven hadden wij verwacht dat daar meer in zou zitten. De 130 pk versie liet echter anders zien. Daar zijn de winsten in koppel en vermogen behoorlijk en benaderen zelfs een getunede 150 pk. Maar toch niet helemaal wat toe te schrijven is aan de al eerder genoemde geavanceerdere turbo van de 150 pk versie. Wij komen uit op een hele mooie 390 Nm en 155 pk. Men kan dus concluderen dat een getunede 130 pk een standaard 150 pk heel ruim voorbij steekt. Zelfs wanneer men voor de “mindere” Medio tuningsvariant kiest is er nog altijd 370 Nm en 147 pk ter beschikking.
Behalve de toename van koppel en vermogen is er ook gewerkt aan de gaspedaalreactie. Deze is standaard wat loom waardoor de rij-beleving lui overkomt. Na onze aanpassing hangt de motor veel plezieriger aan het gas.
Resultaten
- Meer informatie over onze campertuning.
- EGR wordt uigeschakeld
- Artikel over het roetfilter
- Type injectiesysteem: Magneti Marelli 8F3 Euro 5.
- Type turbo: vaste geometrie zonder elektronische regeling
- Motortempeatuurs afhankelijke koppel- en vermogensafgifte.
- Ook geschikt voor automaat
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 460 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
Michiel
Ik heb er de afgelopen dagen flink wat km’s mee gereden en ben heel positief. Wat een mooie verbetering! Bedankt voor jullie service.
De camper rijdt veel soepeler, trekt veel beter en hoef pas veel later terug te schakelen. Gaspedaal reageert fijner. Erg te spreken over jullie aanpak en ontvangst.
De cijfers:
1) Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil (2)
2) Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een grote verbetering (4)
3) Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4)
4) Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4)
5) Het brandstofverbruik: Ik ervaar een kleine verbetering (3)
6) Algemene beoordeling: Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
Rob Kallansee
Rijdt soepeler weg, vooral op hellingen is dit duidelijk merkbaar. Steile haarspeldbochten kan ik nu in 2 ipv. 1 nemen en als ik vanwege de krapte van de bocht toch een keer naar de 1e versnelling ga neemt hij veel gemakkelijker op, bij overschakelen.
Op de snelweg bij hellingen waar ik voorheen moest terugschakelen van 6 naar 5 kan ik nu gemakkelijk in 6e versnelling blijven rijden en accelereren in 6. Dit geldt ook bij steilere hellingen waar ik nu veel gemakkelijker in 3e versnelling tegenop rijd.
Het brandstofverbruik over de voorgaande 12.000km was gemiddeld 9,53L /100km (1/10,49). Ik rijd op de snelweg meestal rond de 105km/h op de teller, 96km/h gps en verder veel secundaire wegen in heuvelachtig/bergachtig gebied. Het brandstofverbruik over de laatste 1.738km onder vergelijkbare omstandigheden was gemiddeld 8.91L / 100km (1/11,23), dit is toch een besparing van 6,5%.
Belangrijker vind ik echter dat de camper veel soepeler rijdt en veel meer trekkracht heeft in het gehele toerenbereik. Hij rijdt nu als een (goede) personenauto!
De cijfers:
1) Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil (2)
2) Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een grote verbetering (4)
3) Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
4) Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4)
5) Het brandstofverbruik: Ik ervaar een kleine verbetering (3)
6) Algemene beoordeling: Ik ervaar een grote verbetering (4)
John van Beek
Door de software aanpassing is de camper een veel fijner rijdende camper geworden.
Het enquêteformulier:
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verbetering (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Het doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een grote verbetering (4)