Chiptuning "Campertuning Ducato 2.3 Multijet 16v 130 pk Euro 6B"
Vanaf eind 2016 werd de emissie Euro 6 norm verplicht voor de bestelwagen branche. Dus ook voor de op Ducato gebaseerde campers. De introductie van een nieuwe emissienorm betekent in de regel ook een nieuw type injectiesysteem. In geval van de Ducato is dat een upgrade van het Euro 5 Marelli 8DF systeem naar het logischerwijs Marelli 9DF systeem.
In camperland wordt (net als bij de personenauto’s) veel gepraat over het EGR systeem. Kort gezegd voert de EGR klep uitlaatgassen terug naar de inlaat om zodoende de uitstoot van NOx (stikstofoxide) te reduceren. Echter uitlaatgassen bevatten roet en het is juist die roet die de EGR klep zelf vervuild en de motor intern ook. Daar ontstaan op termijn problemen mee, wat vaak leidt tot storingen met (hoge) kosten tot gevolg.
Dit weet de fabriek en heeft daarom een tweede type EGR systeem bedacht. Het bestaande type noemt men het hoge druk EGR systeem. De uitlaatgassen worden direct uit de motor nog vóór de turbo afgetakt en in de inlaat (waar turbodruk heerst) terug gevoerd. Het nieuwe type EGR systeem noemt men het lagedruk EGR systeem. De uitlaatgassen worden na het roetfilter afgetakt. Ze zijn daardoor schoner en iets koeler. Maar (en nu komt het), ze worden vóór de turbo teruggevoerd. Nu is de turbo een zeer gevoelig onderdeel, die kan geen vervuiling aan de inlaatzijde verdragen. De grote vraag zal dus zijn hoe zich dit op de langere termijn zal gaan houden. Het lage druk EGR systeem uitschakelen leidt echter tot kans op foutmeldingen. Daarom kunnen we deze helaas niet uitschakelen bij de Ducato 2.3 Euro 6.
Toevoeging zomer 2020: Inmiddels is de fabrikant met diverse software updates gekomen voor de Ducato 2.3 M-Jet Euro6B. Helaas is het daardoor ook niet meer mogelijk de hoge druk EGR klep softwarematig uit te schakelen. Dit leidt tot foutmeldingen tijdens het regenereren van het roetfilter. Dus zowel hoge druk EGR als lage druk EGR kunnen niet meer worden uitgeschakeld. Tot op heden zijn er bij de Euro6B modellen nog geen EGR problemen bekend als gevolg van vervuiling.
Dan de tuning. Vanwege het vernieuwde 9DF systeem moesten wij ons weer opnieuw verdiepen in de werking van de software. Gelukkig is het basis werkingsprincipe niet gewijzigd en waren we daar vrij snel uit. De prestaties zijn goed vergelijkbaar met de Euro 5 uitvoering. Behalve dat we iets verder zijn gaan met het vermogen. Wij bieden maximaal 390 Nm en 160 pk. Voor wie dat niet nodig vind bieden we een een Medio variant met 360 Nm en 150 pk.
Uiteraard passen we ook hier weer de motortemperatuur begrenzingen toe. Tussen 20 en 70 graden nemen de maximale prestaties langzaam toe. Tussen 70 en 100 graden zijn de volledige motorprestaties aanspreekbaar. Boven 100 graden neemt het weer af.
Tenslotte hebben we gaspedaalreactie in een belangrijke mate aangepast. Deze is van huis uit nogal lui. Men moet het pedaal ver intrappen om een fatsoenlijke reactie van de motor te krijgen. Na aanpassing hangt de motor zogezegd veel meer aan het gas.
Resultaten
- Meer informatie over onze campertuning
- DPF roetfilter
- Type injectiesysteem: Magnetti Marelli 9DF Euro 6
- Motortemperatuur afhankelijke koppel- en vermogensregeling
- Aangepaste gaspedaalreactie
- Ook geschikt voor automaat
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 490 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 590 ,-
Ervaringen
Fam. Nieuwland
Het reageren op het effect van de tuning stond nog op mijn lijstje.
Welnu,
stationair eigenschappen van de motor: ik ervaar geen verschil
oppakgedrag bij wegrijden : ik ervaar een zeer grote verbetering
oppakgedrag bij lage toeren : ik ervaar een een grote verbetering
doortrekken in de hogere toeren : ik ervaar een grote verbetering
het brandstofgebruik : ik ervaar geen verschil (had geen idee van het brandstofgebruik)
algehele beoordeling : zeer tevreden
Situaties waarbij de toename van het koppel het rijden met de camper comfortabeler maakt zijn onderstaande zaken.
In kleine dorpjes met stijgingspercentages van boven de 10% en 180 graden bochten pakt de camper moeiteloos op en versneld.
In stadsverkeer kan je goed meekomen met de personenauto's waardoor je vlotter door kunt.
Op de snelweg makkelijker kunnen invoegen om in te halen.
Fam. Groenendijk
Eindelijk de rust om email te sturen. Inmiddels 2500 km getuned gereden.
Ik heb de hele tunings sessie als bijzonder plezierig ervaren. Ook Ank (mijn vrouw) is zeer te spreken over het motorgedrag. Zowel op de grote weg als op de provinciale wegen kan ik gewoon mee.
De cijfers:
Stationair eigenschappen van de motor: Kan ik niet beoordelen tov standaard.
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer grote verbetering, uitstekend (5)
Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer grote verbetering, wereld van verschil (5)
Het doortrekken in hogere toeren: Idem (5)
Brandstofverbruik: Ik merk geen verschil (2)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer grote verbetering (5)
Van Stralen
Enkele weken geleden een gloednieuwe Fiat Ducato gebracht voor een tuning omdat ik de gaspedaalreactie erg matig vond en ik ook wat zorgen had over het nieuwe ‘euro 6’ EGR systeem.
Een super fijne auto voor teruggekregen, een wereld van verschil. Daarnaast merk ik bij Stephan en Arianne heel veel kennis en passie en dat maakt het zaken doen meteen vertrouwd en leuk.”
Heel fijn om met jullie ‘zaken’ te hebben gedaan!
Betreffende de cijfers op het formulier kan ik zeggen dat ik bij alle punten een grote verbetering tegengekomen ben en het meeste nog in de pedaalreactie.