Chiptuning "Campertuning Ducato 2.8 JTD 128 pk Euro 3"
De “dikste” common rail diesel was voor modeljaar 2004 de 2.8 JTD met 128 pk en 300Nm. Voor die tijd geen verkeerde waarden. Maar helaas schoten ze vaak te kort voor hetgeen ze werden ingezet.
De turbo op de 2.8 JTD is er eentje van het degelijke, eenvoudige type. Dat wil zeggen met een vast ingestelde wastegate zonder elektronische regeling. Er is daardoor een aardig turbogat aanwezig. Tenslotte werd de 2.8 JTD uitgerust met een versnellingsbak waarbij het verschil tussen de 4e en 5e versnelling wel erg groot was. Dat heeft als gevolg dat wanneer men op een normaal moment overschakelt van 4 naar de 5 de motor te ver in toeren terugvalt om weer lekker door te pakken. Kortom, ruimte voor veel verbetering.
Aan de versnellingsbak kunnen we zo snel niets doen. Hoewel de plaatsing van een 5e versnellingstandwiel groep van een 2.8 D de oplossing voor het versnellingsbakprobleem is. Wij kunnen het koppel en vermogen aanpakken om zo de 2.8 JTD een stuk meer trekkracht te geven. Dat hebben we dan ook gedaan. Van 320 Nm standaard naar 390 Nm maakt het verhaal behoorlijk goed. Het vermogen kon naar maximaal 160 pk.
De 2.8 JTD is geleverd met veel software versies voor het motormanagement. 6 in totaal. 5 daarvan hebben een vreemd verlopende inspuitmoment tabel. Al deze versies vertonen ook een licht stoterig rijgedrag rond 1800-2100 toeren. Die ene afwijkende versie doet dit niet. “Eén en één is twee” denken we dan. “Copy” en “Paste” en wat eigen inbreng en ook deze vervelende karakter eigenschap is weggenomen. Tevens nam het rendement van de verbranding rond dit toerental behoorlijk toe waardoor er brandstof bespaard kon worden.
De 2.8 JTD is ook als volwaardige automaat leverbaar geweest. Voor de uitvoering gelden dezelfde waarden en eigenschappen.
Resultaten
- Lees meer over onze campertuning.
- Aangepaste gaspedaalreactie.
- Koppel beperking in 1e en 2e versnelling
- Motortemperatuurs afhankelijke koppel- en vermogensafgifte.
- Type turbo: vaste geometrie zonder elektronische regeling
- Type injectiesysteem: Bosch EDC15C7 Euro 3
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 420 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 520 ,-
Ervaringen
Dhr. J. Gieben
Wat een verschil, ik kan maar een ding zeggen de 2de en de 3 versnelling heeft de eerste gekregen, je voelt dat de wagen vlotter reageert. Hij gaat zo vlot naar de 140 en 150 dat ik moet oppassen want je zit zo boven je snelheid van 50 80 of 100 km. Alles bij elkaar genomen ben ik blij met deze ingreep, nu ontpopt hij zich als een vlotte motor waar je in de 3 mee de bocht om kunt zonder te stoten. Over het verbruik kan ik nog niets zeggen, maar dat kan mij ook niet veel schelen.
Tot slot een mooi bedrijf, persoonlijke service, veel kennis, goede uitleg, heel vriendelijk en een geweldig eindresultaat.
note Squadra Tuning: Medio tuning
Robin
Beste Stephan en Arianne,
Bij deze mijn ervaringen.
Wij hebben de camper laten tunen bij Squadra Tuning omdat hij in de 5e versnelling niet lekker reed. Na de tuning is dit probleem geheel weg en dus een aanrader voor iedereen.
Het optrekken bij wegrijden gaat zeker soepeler en ik schakel nu zeker voor de 3000 toeren door naar de volgende versnelling.
Het oppakken bij lagere toeren gaat ook een stuk soepeler en er hoeft bij rotondes minder geschakeld te worden en dat is altijd prettig rijden.
Doortrekken in hogere toeren doe ik nooit. Dit vind ik geen nut hebben bij dit soort diesel motoren zeker nu de volgende versnelling ook genoeg kracht heeft zal ik zelden boven de 3000 toeren meer komen.
Het verschil in brandstof weet ik niet en wil ik ook niet weten (de stroomlijn van een intergraal is toch niet ideaal dus veel kan dat nooit schelen).
Al met al super ik kan het iedereen aanraden die nog twijfelt
Met vriendelijke groet, Robin
Dhr. Schol
Onlangs ben ik bij Stephan (Squadra Tuning) geweest om mijn camper, die op een Fiat Ducato met een diesel 2.8, 128 pk motor staat, te laten tunen.
De reden waarom ik de motor wilde laten tunen was dat ik in bepaalde situaties, zoals bijvoorbeeld inhalen op de snelweg en het hellingtrekken (helling ná Luik), duidelijk vermogen en koppel te kort kwam. Ook het schokkerige rijgedrag rond de 2000 toeren en de trage reactie op het gaspedaal was voor mij aanleiding wat aan het motormanagement wat te laten doen.
Op de site van Squadra-Tuning wordt veel uitleg gegeven over het hoe, wat en waarom van chiptuning, reden voor mij om de stap te maken en het management van mijn campermotor te laten tunen. Volgens opgave zou ná de tuning het vermogen van 128 pk toenemen tot 160 pk maar belangrijker is de toename van het koppel van 320 Nm naar 390 Nm.
De eerste kilometers ná tuning:
Nadat de tuning is uitgevoerd moest ik met Stephan een stukje rijden zodat hij, met de computer op schoot, kon controleren of alles ging zoals de bedoeling was en of waargemaakt werd wat beloofd was. Vooral de alerte respons op het gaspedaal, was direct een enorme verbetering waar bij toerentallen van rond de 2000 toeren geen schokkerig gedrag meer werd vertoond, kortom ik was blij met deze stap.
Nog leuker werd het toen we de snelweg opgingen en ik vaart moest maken om in te kunnen voegen. De souplesse en het gemak waarmee de motor reageert op het commando van het gaspedaal is werkelijk verbluffend. Dit geeft een bijzonder veilig gevoel.
Bij gebruik van de camper probeer ik zoveel mogelijk snelwegen te mijden maar het komt toch voor dat de snelweg genomen moet worden. Ik houd me dan aan een snelheid van rond de 100 km/h want uiteindelijk zijn we met vakantie. Dan komt het voor dat je een vrachtwagen, of meerdere vrachtwagens achter elkaar, moet inhalen. Vóór tuning moest ik dan erg lang van te voren kijken of er ruimte was om in te voegen om dan vervolgens langzaamaan snelheid te kunnen maken. Met plankgas lukte het dan om de inhaalmanouvre af te maken. Ná tuning is het veel beter mogelijk te anticiperen op de snelheid van de medeweggebruikers en is het mogelijk soepel in te voegen, snelheid te maken om soepel de inhaalmanoeuvre af te maken en de snelheid vervolgens weer terug te laten vallen.
Ik geloof niet dat het verbruik zal afnemen, daar was het mij ook niet om te doen. Besparing op brandstofkosten kan naar mijn mening bereikt worden door rustig te rijden en vroegtijdig te schakelen.
De grote winst zit hem in de gaspedaal respons, oppakgedrag vanuit lage toerentallen en de beschikbaarheid van voldoende koppel bij lage toerentallen. De tussenacceleratie is verbluffend en geeft vooral een veilig gevoel.
Hoe de motor zich op hellingen zoals die bij Luik zal gedragen weet ik nog niet maar ik heb alle vertrouwen dat ook voor het nemen van hellingen het koppel en vermogen meer dan voldoende is terwijl dat vóór tuning nogal mager was. Dat er veiligheden ingebouwd zijn als koppel beperking bij de 1e en 2e versnelling en dat de volledige tuning vrijkomt bij de juiste temperatuur, geeft een zeker gevoel.
Kortom, chiptuning bij Squadra-tuning is van harte aanbevolen.