Chiptuning "Campertuning Ducato 2.3 Multijet 16v 180 pk Euro 6B"
Vanaf eind 2016 werd de emissie Euro 6 norm verplicht voor de bestelwagen branche. Dus ook voor de op Ducato gebaseerde campers. De introductie van een nieuwe emissienorm betekent in de regel ook een nieuw type injectiesysteem. In geval van de Ducato is dat een upgrade van het Euro 5 Marelli 8DF systeem naar het logischerwijs Marelli 9DF systeem.
In camperland wordt (net als bij de personenauto’s) veel gepraat over het EGR systeem. Kort gezegd voert de EGR klep uitlaatgassen terug naar de inlaat om zodoende de uitstoot van NOx (stikstofoxide) te reduceren. Echter uitlaatgassen bevatten roet en het is juist die roet die de EGR klep zelf vervuild en de motor intern ook. Daar ontstaan op termijn problemen mee, wat vaak leidt tot storingen met (hoge) kosten tot gevolg.
Dit weet de fabriek en heeft daarom een tweede type EGR systeem bedacht. Het bestaande type noemt men het hoge druk EGR systeem. De uitlaatgassen worden direct uit de motor nog vóór de turbo afgetakt en in de inlaat (waar turbodruk heerst) terug gevoerd. Het nieuwe type EGR systeem noemt men het lagedruk EGR systeem. De uitlaatgassen worden na het roetfilter afgetakt. Ze zijn daardoor schoner en iets koeler. Maar (en nu komt het), ze worden vóór de turbo teruggevoerd. Nu is de turbo een zeer gevoelig onderdeel, die kan geen vervuiling aan de inlaatzijde verdragen. De grote vraag zal dus zijn hoe zich dit op de langere termijn zal gaan houden. Het lage druk EGR systeem uitschakelen leidt echter tot kans op foutmeldingen. Daarom kunnen we deze helaas niet uitschakelen bij de Ducato 2.3 Euro 6.
Toevoeging zomer 2020:
Inmiddels is de fabrikant met diverse software updates gekomen voor de Ducato 2.3 M-Jet Euro6B. Helaas is het daardoor ook niet meer mogelijk de hoge druk EGR klep softwarematig uit te schakelen. Dit leidt tot foutmeldingen tijdens het regenereren van het roetfilter. Dus zowel hoge druk EGR als lage druk EGR kunnen niet meer worden uitgeschakeld. Tot op heden zijn er bij de Euro6B modellen nog geen EGR problemen bekend ten gevolge van vervuiling.
Dan de tuning. Met de komst de Euro 6 Ducato’s is de 3.0 liter motor helaas niet meer leverbaar. Daarvoor in de plaats heeft men het vermogen van de 2.3 M-Jet flink opgeschroefd door toepassing van een grotere turbo. Zo komt men toch aan dezelfde 400 Nm en 180 pk die de oude 3 liter ook leverde.
De 180 pk versie van de 2.3 is hoogst vermogende van de reeks en is voorzien van andere zuigers ten opzichte van de 150 pk versie. We gaan ervan uit dat het gaat om een andere legering van de zuigers zodat ze meer vermogen en hogere temperaturen kunnen verdragen.
Maar er iets nog iets aparts aan de hand met deze 180 pk versie. Het koppel en vermogen wordt softwarematig begrenst. En dan bedoelen we niet als gevolg van een bepaalde tabel (hetgeen waar chiptuning allemaal om draait) maar omdat er geen hoger getal kan worden ingevuld.
Dat vraagt om een uitleg. Stel men kan een getal invullen tussen 0 en 999. De waarde van de maximaal in te spuiten brandstof staat bij de 180 pk versie op 999 Er kan niet hoger gegaan worden dan dat. Tussen 1500 en 3500 toeren wordt daarom de maximaal mogelijk hoeveelheid brandstof ingespoten die softwarematig mogelijk is. Dit resulteert in iets meer dan 440 Nm en bijna 200 pk. 40Nm en 20 pk meer dan standaard.
Nu moeten we toegeven dat er meerdere wegen naar Rome leiden om meer brandstof in te spuiten. Maar die bewuste werkwijze hebben we 20 jaar geleden al afgezworen omdat daar allerlei softwarematig en rekenkundige nadelen aan zitten die uiteindelijk kunnen leiden tot technische problemen. Die weg willen wij daarom niet inslaan.
Uiteraard passen we ook hier weer de motortemperatuur begrenzingen toe. Tussen 20 en 70 graden nemen de maximale prestaties langzaam toe. Tussen 70 en 100 graden zijn de volledige motorprestaties aanspreekbaar. Boven 100 graden neemt het weer af.
Tenslotte hebben we de gaspedaalreactie aangepast. Deze is van huis uit een beetje lui. Men moet het pedaal redelijk ver intrappen om een fatsoenlijke reactie van de motor te krijgen. Na aanpassing hangt de motor zogezegd meer aan het gas.
Resultaten
- Meer informatie over onze campertuning
- DPF roetfilter
- Type injectiesysteem: Magnetti Marelli 9DF Euro 6
- Motortemperatuur afhankelijke koppel- en vermogensregeling
- Aangepaste gaspedaalreactie
- Ook geschikt voor automaat

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 490 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Campertuning Ducato 2.3 Multijet 16v 180 pk Euro 6B". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Campertuning Ducato ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.