Chiptuning "Campertuning Ducato 3.0 Multijet 16v 156/160 pk Euro 4"
De 3.0 Multijet was voor model 2007 de sterkste motoruitvoering. Met 400 Nm en 156 pk. De ingenieurs hebben in onze ogen helaas een vergissing gemaakt. Men heeft de gaspedaalreactie heel erg nerveus ingeregeld. Dit betekent dat bij de kleinste beroering van het gaspedaal de motor al heel heftig reageert. Dit heeft als gevolg dat er maar nauwelijks rustig gemanouvreerd of met lage snelheden gereden kan worden.
Dit euvel hebben wij aangepakt en zijn er in geslaagd een heerlijk doceerbare gaspedaalreactie te programmeren. Het geeft veel meer rust in het rijden en manouvreren gaat met veel minder drama gepaard.
Voor wat betreft de koppel- en vermogenswinst zit het ook erg goed. Maximaal is er 80 Nm en 34 pk extra te halen. Totaal is er dan 480 Nm en 190 pk beschikbaar. Of voor de zogenaamde Medio versie 460 en 180 pk. Tevens schakelen wij de uitlaatgasrecirculatie (EGR) uit waardoor de motor in deellast iets minder brandstof verbruikt.
Resultaten
- Lees meer over onze campertuning.
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39 Euro 4
- Type turbo: vaste geometrie zonder elektronische regeling
- Motortemperatuurs afhankelijke koppel- en vermogensafgifte.
- EGR uitschakeling
- Koppel beperking in 1e en 2e versnelling
- Aangepaste gaspedaalreactie.
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 460 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
Marcel Kolle
Wat een verbetering na de software aanpassing (medio)!! Ik heb nu al voor meer dan 460 euro plezier gehad op de terugreis.
Het stationair draaien is zeer verbeterd of feitelijk eindelijk zoals het hoort.
Het zoekgedrag bij gebruik van cruisecontrol, bijvoorbeeld als de weg iets omhoog loopt, is niet meer aanwezig, het extra gevraagde vermogen wordt automatisch geleverd.
Jullie noemen het gaspedaalreactie en dat zal het ook zijn, ik heb de indruk dat met de aanpassing het schakelen veel soepeler gebeurd.
Ik was me al erg bewust van hoe je de robot gebruikt, maar dat is nu “erg smooth”
Kortom een erg tevreden klant, dank voor jullie kennis.
Fam. Brands
Nadat wij onze koppeling hebben laten repareren (druklager bleef klemmen) zijn wij een paar weekenden weggeweest, waarop wij onze mening hebben gebaseerd. Wij zijn heel erg te spreken over de werkwijze en de tuning. Hartelijk bedankt.
Onze mening:
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een kleine verschil (3)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Oppakgedrag bij lage toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het doortrekken in de hogere toeren: wij trekken nooit door in hoge toeren, maximaal 3000 tpm
Het brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil (3)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
Heer Jenster
Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar geen verschil (2)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
Oppakgedrag bij lage toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil (4)
Het brandstofverbruik: Ik ervaar geen klein(2)
Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil (4)
Motor stuk beter handelbaar, gaspedaal is beter te doseren.
Erwin Krot
Ik heb best wel even zitten twijfelen of ik mijn Ducato 3.0 met automaat zou laten chippen. Het werk van Squadra Tuning is mij niet onbekend aangezien hij ook mijn 156 GTA heeft gedaan. De Ducato 3.0 staat al niet als erg langzaam bekend. Toen de keuze was gevallen voor tuning bleef de vraag over welke tuning. Medio of Massimo, uiteindelijk vanwege de mooiere koppelkromme gekozen voor de Massimo.
De Ducato is standaard erg zenuwachtig op het gas wat resulteert en enorm vaak terug schakelen bij een kleine versnelling. De gaspedaalreactie is aangepast en dit rijdt enorm veel beter. Ook het extra vermogen merk je goed. De bus rijdt veel rustiger en natuurlijker als daarvoor. Al met al het geld dubbel en dwars waard.
Mijn vriendin merkte als passagier al op dat de bus rustiger loopt, en zeker de bult op met 800 kg achterin merk je dat die sneller is. Ik heb de laatste 1000 km gemiddeld 1 op 12 gereden, en dat was met 800 kg achterin.
Ik ben dus meer dan tevreden.
Dhr. Speek
De motor van mijn camper is ook getuned. Niet omdat ik meer vermogen en koppel wilde (wel leuk \\\'meegenomen\\\'), voornamelijk omdat ik een (veel) vlakkere koppelkromme wilde hebben én (nog belangrijker) een rustiger gaspedaalreactie. De 3.0 M-jet heeft standaard een onrustige gaspedaalreactie omdat 75% van het vermogen in de eerste 30% van het gaspedaal zit. Hij reageert dus nogal heftig / hitsig op de eerste 2 cm gaspedaal. Je hebt een fluwelen rechter voet nodig, anders is wegrijden ongecontroleerd. Met name in rustig (stads)verkeer is dat niet aangenaam. Daarom heb ik eens goed om me heen gekeken en gevraagd bij bekende tuners naar de mogelijkheden voor mijn Ducato. En dan kom je uit bij Squadra tuning die gespecialiseerd is in Fiat en Alfa Romeo. Ik heb gekozen voor de \'medio\' tuning. Geen \'massimo\', want ik hoef geen maximaal mogelijke pk\\\'s en koppel. Vermogen 175 pk (130 kW), koppel: 455 Nm na de tuning.
Squadra Tuning heeft op mijn verzoek extra aandacht gegeven aan een mooie vlakke koppelkromme en heeft het vermogen netjes verdeeld over het hele bereik van het gaspedaal. De auto rijdt nu duidelijk rustiger, gladder, soepeler, makkelijker (een \\\'wereld van verschil\\\'). Het stationair toerental is 50 rpm verhoogd om beter trillingsvrij stationair te lopen. Bij hoge motortemperaturen wordt het koppel gereduceerd. De EGR is softwarematig dicht gezet en de ECU is voorzien van de laatste fabrieks-updates. Bijkomend voordeel is dat de auto nu niet meer zo agressief reageert als de cruise control wordt hervat. Af en toe denk ik nog dat ik vermogen \'mis\' bij lage toerentallen, maar ja dat is nu netjes uitgesmeerd.
Een eventueel gunstiger brandstofverbruik heb ik nog geen harde cijfers over. Dan moeten er eerst een paar tanken diesel doorheen. Ik kan dus alleen afgaan op hetgeen in het dashboard als \'actueel verbruik\' wordt aangegeven. En mijn indruk (niet meer dan dat) is dat de camper \'een half streepje\' zuiniger is geworden (1 op 9.5 i.p.v. 1 op 9.0).