Chiptuning "Campertuning Ducato 2.3 M-Jet 16v 140 PK 6MT Euro 6D"
Opnieuw zijn de emissie-eisen aangescherpt en worden autofabrikanten gedwongen steeds meer uitlaatgasreinigingstechnieken toe te passen. EGR systemen, passieve en actieve roetfilters, stikstof filters, diverse katalysatoren, uitlaatgas temperatuur sensoren, deeltjes teller sensoren en niet te vergeten Ad Blue bijmenging. En het is juist dit laatste dat het belangrijkste verschil is tussen de Ducato Euro 6B en Euro 6D.
Fiat heeft deze gelegenheid ook gelijk aangegrepen om een nieuw line-up van motoren aan te bieden. Met dit keer de keuze voor een echte automaat. Dus geen robot gestuurde mechanische versnellingsbak met plaatkoppeling maar een echte automaat van de wereldberoemde Zahnrad Fabrik ZF uit Duistland. In dit geval een 9-traps automaat.
Bij de Euro 6B versies had men de keuze 130, 150 en 180 pk versie met handbak of robotgestuurde versnellingsbak. Nu is dat 120, 140, 160 en 180 pk. De 120 pk is altijd een 6-traps manuele versnellingsbak. Vanaf de 140 pk kan men kiezen voor de 9-traps automatische versnellingsbak.
Er is geen sprake van 100% downsizing van de 180 pk, iets wat wel vaak gedacht wordt. De 120 en 140 pk maken gebruik van dezelfde iets kleinere turbo en 6-traps 350 Nm sterke manuele versnellingsbak. De 160 en 180 pk delen zowel dezelfde 400 Nm sterke manuele versnellingsbak of ZF automaat. De 180 pk versie is voorzien van een stevigere krukas en zuigers.
In tegenstelling tot wat andere aanbieders van tuning beweren lijkt het ons daarom niet slim een 120 pk naar hetzelfde niveau te brengen als een 180 pk getunede versie. De tabel hieronder laat het allemaal zien. Het logische gevolg is dat de resultaten na tuning bij ons verschillend zijn.
In tegenstelling tot de Euro 6B uitvoering is de Euro 6D uitvoering niet meer voorzien van een lagedruk EGR systeem. Dit systeem voerde uitlaatgassen terug van achter het roetfilter naar vóór de ingang van de turbo. Technisch gezien geen ideale oplossing. Daarvoor in de plaats is nu een Ad Blue systeem toegevoegd, om zodoende toch te kunnen voldoen aan de jongste emissie-eisen. Vanwege dit feit hebben we besloten ook het hoge druk EGR systeem niet langer meer uit te schakelen. Een uitgeschakeld hoge druk EGR systeem zorgt namelijk voor een flink hoger ad blue verbruik.
Voor de 120, 140 en 160 pk versies bieden we een Medio en een Massimo versie aan. Massimo betekent, voor wat ons betreft, een maximaal verantwoorde koppel en vermogensstijging. Hierbij houden we dus rekening met de sterkte van de koppeling en versnellingsbak, de turbo en de motor zelf.
Campers zijn doorgaans maximaal beladen en moeten met name in bergachtig gebied behoorlijk “aan de bak”. Reden voor ons om meer marge te houden ten opzichte van wat de motor zou kunnen leveren.
Behalve de koppel en vermogensstijging hebben we ook veel aandacht besteed aan een fijnere (directere) gaspedaalreactie. Zowel voor de automaat als de handbak.
Uiteraard is onze getunede software zoals gebruikelijk voorzien van een koudloop bescherming en een oververhittingsbescherming. Zo kan het volledige getunede koppel en vermogen alleen worden aangesproken als de motor op temperatuur is en bouwt het koppel en vermogen weer af als de motor te heet loopt.
Tevens is er sprake van een koppel beperking in de eerste en tweede versnelling. In de eerste meer dan in de tweede. Dit om de aandrijfassen en het differentieel te ontzien. Vanaf de 3e versnelling is al het koppel beschikbaar.
Tenslotte hebben we ervoor gekozen het start/stop systeem uit te zetten. Op aanvraag kunnen we dit actief laten.
Resultaten
- Meer informatie over campertuning
- Motortemperatuur afhankelijke koppel- en vermogensregeling
- Aangepaste gaspedaalreactie
- Type injectiesysteem: Magnetti Marelli 9DF Euro 6
- Koppelbepreking in 1e en 2e versnelling
- Start/stop uitgeschakeld (actief op aanvraag)
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Medio tuning
€ 490 ,- -
Massimo tuning
€ 590 ,-
Ervaringen
Frank en Jolanda
Afgelopen weekend zijn we terug gekomen van onze vakantie in Zweden. We hebben tot nu toe zo’n 3500Km gereden met onze getunede camper.
Het belangrijkste wat ons is opgevallen is dat de motor sinds het bezoek aan jullie bedrijf een stuk minder lawaai maakt. We weten niet of dit komt door de tuning zelf of door de motormanagement software upgrade welke jullie voorafgaand aan de tuning uitgevoerd hebben. Het kan ook een combi van beiden zijn natuurlijk.
De camper maakte vóór het bezoek aan jullie eigenlijk constant een erg aanwezig brommend (bijna nagelend) “werk” geluid, zelfs in zijn 6 op een verder vlakke snelweg. Net of toen de motor continu op de tenen aan het lopen was om de vaart er enigszins in te kunnen houden. Dit (voor ons erg storende) geluid is na de aanpak bij jullie nu alleen nog maar te horen als de camper écht moet werken, dus bij terugschakelen voor een heuvel op of tijdens fors accelereren voor invoegen/inhalen. Wat ons betreft is het rijden met de camper hierdoor een stuk minder vermoeiend geworden.
Verder rijdt de camper een stuk vloeiender weg en pakt veel beter op bij lage toerentallen, dit merk je vooral goed na het nemen van een afslag/rotonde over rijden. Op de Duitse snelweg ook een aantal inhaal manoeuvres uit mogen voeren, dit ging nu ook soepel. Vóór het tunen hebben we zelden geprobeerd in te halen omdat die souplesse er toen helemaal niet was, en de motor dan nóg meer lawaai ging maken.
Over het verschil in verbruik kunnen we dit zeggen:
(Er waren nogal wisselende factoren tijdens het gebruik: lege/volle tanks, net flink boodschappen gedaan dus meer gewicht, temperatuur, weg nat/droog, wind mee of tegen, soort weg, drukte op de weg, enz.)
Vóór het tunen was de beste score : 1 op 10,7 en de slechtste : 1 op 8,8 (over de ca. 2500km sinds levering van de nieuwe camper tot aan de tuning)
Ná het tunen was de beste score : 1 op 11,6 en de slechtste: 1 op 9,5 (over de ca. 3500km sinds tuning van de camper)
De camper líjkt dus iets zuiniger geworden te zijn, maar dat kan zoals gezegd door de vele variabelen vertekend worden. Maar zuiniger rijden was ook nooit de insteek, je rijdt immers nog steeds met een ca. 3500kg wegende rechthoekig doos rond.
Alles samengevat is voor ons het veel stiller lopen van de motor onder normale kruisvaart de belangrijkste (onverwachte, maar zeer gewaardeerde) merkbare verandering na het tunen. Souplesse is ook een flink verbeterd wat het rijden met de camper een stuk prettiger maakt, dus voor ons is de tuning een groot succes.
Hartelijk dank en warme groeten