Chiptuning "Campertuning Ducato 2.3 M-Jet 16v 140 PK 9AT Euro 6D"
Opnieuw zijn de emissie-eisen aangescherpt en worden autofabrikanten gedwongen steeds meer uitlaatgasreinigingstechnieken toe te passen. EGR systemen, passieve en actieve roetfilters, stikstof filters, diverse katalysatoren, uitlaatgas temperatuur sensoren, deeltjes teller sensoren en niet te vergeten Ad Blue bijmenging. En het is juist dit laatste dat het belangrijkste verschil is tussen de Ducato Euro 6B en Euro 6D.
Fiat heeft deze gelegenheid ook gelijk aangegrepen om een nieuw line-up van motoren aan te bieden. Met dit keer de keuze voor een echte automaat. Dus geen robot gestuurde mechanische versnellingsbak met plaatkoppeling maar een echte automaat van de wereldberoemde Zahnrad Fabrik ZF uit Duistland. In dit geval een 9-traps automaat.
Bij de Euro 6B versies had men de keuze 130, 150 en 180 pk versie met handbak of robotgestuurde versnellingsbak. Nu is dat 120, 140, 160 en 180 pk. De 120 pk is altijd een 6-traps manuele versnellingsbak. Vanaf de 140 pk kan men kiezen voor de 9-traps automatische versnellingsbak.
Er is geen sprake van 100% downsizing van de 180 pk, iets wat wel vaak gedacht wordt. De 120 en 140 pk maken gebruik van dezelfde iets kleinere turbo en 6-traps 350 Nm sterke manuele versnellingsbak. De 160 en 180 pk delen zowel dezelfde 400 Nm sterke manuele versnellingsbak of ZF automaat. De 180 pk versie is voorzien van een stevigere krukas en zuigers.
In tegenstelling tot wat andere aanbieders van tuning beweren lijkt het ons daarom niet slim een 120 pk naar hetzelfde niveau te brengen als een 180 pk getunede versie. De tabel hieronder laat het allemaal zien. Het logische gevolg is dat de resultaten na tuning bij ons verschillend zijn.
In tegenstelling tot de Euro 6B uitvoering is de Euro 6D uitvoering niet meer voorzien van een lagedruk EGR systeem. Dit systeem voerde uitlaatgassen terug van achter het roetfilter naar vóór de ingang van de turbo. Technisch gezien geen ideale oplossing. Daarvoor in de plaats is nu een Ad Blue systeem toegevoegd, om zodoende toch te kunnen voldoen aan de jongste emissie-eisen. Vanwege dit feit hebben we besloten ook het hoge druk EGR systeem niet langer meer uit te schakelen. Een uitgeschakeld hoge druk EGR systeem zorgt namelijk voor een flink hoger ad blue verbruik.
Voor de 120, 140 en 160 pk versies bieden we een Medio en een Massimo versie aan. Massimo betekent, voor wat ons betreft, een maximaal verantwoorde koppel en vermogensstijging. Hierbij houden we dus rekening met de sterkte van de koppeling en versnellingsbak, de turbo en de motor zelf.
Campers zijn doorgaans maximaal beladen en moeten met name in bergachtig gebied behoorlijk “aan de bak”. Reden voor ons om meer marge te houden ten opzichte van wat de motor zou kunnen leveren.
De automaat versies kunnen beschikken over een “Drive Mode” knopje om voor een bepaalde rijstijl te kunnen kiezen. Deze keuzes bestaan uit “ECO”, “Normal” en “Power”. In de ECO-stand programmeren we het standaard aanwezige koppel en vermogen. Precies bedoeld om zo economische mogelijk te rijden. Ook het schakelgedrag wordt hierdoor lomer. De Normal-stand spreekt voor zich. De Power-stand is bedoeld voor een wat actievere rijstijl. Bedoeld voor een vlotter schakelgedrag en een iets directere gaspedaalreactie. Maar bijvoorbeeld ook voor het rijden in bergachtig gebied. Waarbij de versnellingsbak iets eerder zal terugschakelen bij gas geven (kick down) en wat eerder zal terug schakelen bij een helling afrijden om meer remmend effect van de motor te hebben. Het getunde koppel en vermogen is gelijk tussen de Normal- en de Powerstand.
Behalve de koppel en vermogensstijging hebben we ook veel aandacht besteed aan een fijnere (directere) gaspedaalreactie. Zowel voor de automaat als de handbak.
Uiteraard is onze getunede software zoals gebruikelijk voorzien van een koudloop bescherming en een oververhittingsbescherming. Zo kan het volledige getunede koppel en vermogen alleen worden aangesproken als de motor op temperatuur is en bouwt het koppel en vermogen weer af als de motor te heet loopt.
Tevens is er sprake van een koppel beperking in de eerste en tweede versnelling. In de eerste meer dan in de tweede. Dit om de aandrijfassen en het differentieel te ontzien. Vanaf de 3e versnelling is al het koppel beschikbaar.
Tenslotte hebben we ervoor gekozen het start/stop systeem uit te zetten. Op aanvraag kunnen we dit actief laten.
Resultaten
- Meer informatie over campertuning
- Motortemperatuur afhankelijke koppel- en vermogensregeling
- Aangepaste gaspedaalreactie
- Type injectiesysteem: Magnetti Marelli 9DF Euro 6
- Koppelbeperking in 1e en 2e versnelling
- Start/stop uitschakeling (actief op aanvraag)
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Medio tuning
€ 490 ,- -
Massimo tuning
€ 590 ,-
Ervaringen
Henk
Afgelopen 3 weken hebben we onze camper die je voor ons hebt getunede voor het eerst uitgebreid kunnen testen tijdens onze vakantie reis naar Bretagne. We hebben ruim 2600 km met de camper gereden met hellingen tot ongeveer 24%.
De camper is uitgerust met een 9V-ZF automatische versnellingsbak en had oorspronkelijk 140 pk. Het totaal gewicht van de camper varieert met belading meestal tussen de 3350 tot 3500 kg.
De camper had altijd vrij veel moeite met het rijden op cruisecontrol, tijdens het rijden op de Franse snelwegen met hellingen tot ongeveer 5 tot 7 procent had de camper de grootste moeite om de snelheid op cruisecontrol constant te houden. in de normale power stand zakte de camper bij hellingen van 5% wel van 100 naar 90 km/uur bij het rijden op cruisecontrol. Daardoor reed ik eigenlijk altijd op de power stand, waarbij de schommeling in snelheid tijdens rijden op cruisecontrol wat kleiner werden. De camper voelde altijd "log"aan
Na de "Massimo tuning" is de rijkarakteristiek van de camper op alle fronten.
De camper voelt nu niet meer "log" aan, eigenlijk is de karaktertrek nu duidelijk dynamisch geworden.
De stijging van het koppel van 350 Nm naar 430 Nm is indrukwekkend.
Met de extra 80 Nm koppel past het koppel voor een maximaal gewicht van de camper nu prima bij elkaar.
De power stand gebruik ik nu alleen maar meer tijdens echt steile bochtige binnenweggetjes.
De karaktereigenschap van de versnellingsbak past nu perfect bij elkaar. ook tijdens cruisecontrol zakt de camper bij hellingen van 5-7% op cruisecontrol niet meer dan ongeveer 3 km terug bij een snelheid van 100 km/uur.
Ook in stadsverkeer is de rijkarakteristiek aanzienlijk verbeterd.
tevens is het gevoel van veiligheid veel beter omdat je sneller kunt inhalen en gemakkelijker meerijdt met het overige verkeer.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is een lichte verhoging van het verbruik van ongeveer 5% gedurende onze vakantie van 2600 km naar Bretagne.
Dit laatste is verklaarbaar door het gebruik van de toegenomen dynamiek
Hans Grooteboer
Na de fantastische ervaringen met de Squadra tuning van de Fiat 500c van mijn vrouw was het nu tijd om onze camper te laten tunen. Uiteraard weer bij een echte tuner: Squadra!
Stephan heeft de tijd genomen om de optimale software te ontwikkelen voor onze Ducato met 9-traps automaat en de standaard 140 pk. Het was het wachten waard! Het door ons gekozen Massimo pakket zorgt voor een prachtig koppel van 430 Nm (standaard 350) bij slechts 2000 toeren. Vanaf de eerste meters van de proefrit is duidelijk dat de rijeigenschappen er goed op vooruit zijn gegaan. De sterk verbeterde gasrespons zorgt ervoor dat we zijdezacht vertrekken en direct het gevoel ervaren met een grote personenauto op pad te zijn ipv een kleine vrachtwagen. Wat een verschil!
Op weg naar de snelweg wordt mijn enthousiasme alleen maar groter. Na iedere rotonde pakt de motor perfect op, ook bij lage toeren. Het invoegen op de snelweg verloopt zoals ik dat met mijn personenauto gewend ben. Aan het eind van de invoegstrook is mijn snelheid moeiteloos gelijk aan het overige verkeer en is soepel invoegen een eitje. Als we een rond de 100 km/u rijdende vrachtauto willen inhalen valt weer de perfecte gasrespons op. De 9-traps ZF bak schakelt zijdezacht en soepel versnellen we naar de linkerbaan. Inmiddels zijn we dik in de illegale snelheden aangekomen en zoeken we de rechterbaan weer op.
We lopen even door de 3 rijmodi heen. ‘Eco’ voor wie terug wil naar 140 pk maar wel met die lekkere gasrespons. ‘Normaal’ voor 185 pk en ‘Power’ voor snellere schakelovergangen. Die laatste stand gaat ons zeker in de bergen van pas komen of gewoon lekker als je een sportieve bui hebt.
Inmiddels zijn we een aantal weekenden op pad geweest en ben ik nog steeds even enthousiast als op dag 1. Zijn er dan echt geen nadelen te benoemen? Toch wel! Het valt mij op dat mijn vrouw nu steeds wil rijden. Dat doet ze perfect maar zorgt er wel voor dat ik moet genieten vanaf de bijrijdersstoel.