Chiptuning "Fiat Bravo 1.4 16v T-jet 150 pk"
De Fiat Grande Punto werd in 2007 als één van de eerste Fiat modellen voorzien van de nieuwe kleine turbomotor; de 1.4 T-jet. Even later werd deze motor ook geleverd in twee varianten in de nieuwe Fiat Bravo. Een 120 pk en een 150 pk T-jet. Het verschil tussen beide motoren is de toegepaste turbo en de nokkenassen. Het moge duidelijk zijn dat de turbo van de 150 pk meer lucht kan leveren dan de 120 pk versie. De nokkenassen hebben een dusdanig profiel dat deze grotere hoeveelheid lucht ook daadwerkelijk de motor kan worden binnengelaten. Hardwarematig dus helemaal voor elkaar. Toch bleek het vinden van een juiste afstelling niet zo vanzelfsprekend te zijn. Voor het uitgebreide verhaal verwijzen we u naar de Alfa MiTo.
De Bravo 1.4 T-jet 150 pk wordt geleverd in 2 varianten. Een “Basic” uitvoering en een “Sport” uitvoering. De laatste beschikt over een Sport- of Boost-knop op het dashboard welke de motor extra koppel geeft en een directere gaspedaalreactie. De motor zou dan volgens de belofte van de fabriek 230 Nm in plaats van 206 Nm leveren. Het vermogen van 150 pk blijft in beide situaties gelijk.
In de praktijk leveren T-jet motoren meestal meer koppel en vermogen dan beloofd. Niets mis mee natuurlijk maar zo blijft er voor ons minder over en als fabrikant doe je jezelf natuurlijk iets te kort. Qua koppel scoren de twee uitvoeringen resp. 223 en 250 Nm. Voor wat betreft het vermogen wordt er ook iets meer geleverd. Gemiddeld zo’n 158 pk.
Omdat de Bravo’s zijn uitgevoerd met sterke versnellingsbakken (M32 voor 320 Nm) konden wij lekker onze gang gaan. Het resultaat is een hele mooie bijna 300 Nm maximaal koppel bij 3000 toeren en een vermogen van ruim 170 pk.
Het vermogen wordt helaas beperkt door de maximale capaciteit van de turbo. Back-in-the-old-days was dat anders. Toen was men gedwongen turbo’s te monteren welke haast te groot waren voor de toepassing. Simpelweg omdat een turbofabrikant toen nog niet in staat was betrouwbare kleine turbo’s te fabriceren. Tegenwoordig is dat anders. De ontwikkeling van turbo’s is ook doorgegaan en nu is men in staat een turbo aan te bieden welke bijna exact aansluit op de vermogensbehoefte. Dit houdt voor tuners in dat de marge qua haalbaar vermogen kleiner is geworden. Daarom “slechts” zo’n 14 pk winst.
Resultaten
- Ontwikkeld voor gebruik van RON95 brandstof (RON98 aanbevolen).
- Toerenbegrenzer ongewijzigd op 6500.
- Aanpassing stationair toerental.
- Aanpassing gaspedaalreactie.
- Leestip: Turbotechniek
- Chiptuning heeft geen invloed op energielabel en CO2 uitstoot
- Type injectiesysteem: Bosch ME7.9.10
- Type EPROM: Flash EEPROM, programmering via diagnosestekker

Kwaliteit
De T-jet is een mooi voorbeeld waarin Squadra Tuning zich onderscheid van andere tuners. Waar veel tuners zeggen meer dan 180 pk te programmeren, laten wij duidelijk zien dat dat technisch onmogelijk is op een standaard auto. Dit artikel legt uit waarom.
Squadra Tuning is binnen de tuningswereld een gerenommeerde en gerespecteerde speler. Wij gaan altijd uit van de technische mogelijkheden en doen geen beloftes die technisch niet haalbaar zijn.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 480 ,-
Ervaringen
Ted Bruinsma
De cijfers:
1) Stationar eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein verschil (3)
2) Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
3) Oppakgedrag bij lage toren: Ik ervaar een groot verschil(4)
4) Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil(4)
5) Het brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil(3)
6) Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil(4)
Na een aantal weken kan ik nu een goed beeld schetsen van de verschillen voor en na de tuning.
Direct na de tuning was het verschil in oppakgedrag en het doortrekken duidelijk. De grijns van mijn vader en de lucht van verbrand rubber vertelden alles. Dan de wat langere termijn. Een flink aantal ritjes snelweg (met RON 98) tonen aan dat het verbruik zelfs iets is afgenomen.
Al met al is de tuning een goede investering geweest en kan ik het iedereen aanraden.
Fam. Boot
Het was snel gebeurd..de handeling van het tunen op zich bedoel ik daarmee. Maar het resultaat is prima. Meer koppel, snellere gas respons en de meerdere pk's zijn duidelijk aanwezig.
Stationair: (3) ik merk een kleine verbetering
Oppakgedrag bij wegrijden: (3) ik merk een kleine verbetering
Oppakgedrag bij lagere toeren: (4) ik merk een grote verbetering
Doortrekken in hogere toeren: (4) ik merk een grote verbetering
brandstofverbruik: (2) ik ervaar geen verschil
Algeheel: (4) ik ervaar een grote verbetering
Rijplezier is heel belangrijk, en dat geeft deze tuning. Het was de vierde auto die je tunede Stephan en we zijn er allebei heel tevreden over..dankjewel nogmaals.
Cees H. E-mail bekend bij Squadra Tuning.
Fiat Bravo Corporate1.4 T-jet (110kW), start tuning: km stand 3300. Na tuning: Fiat Bravoure, evaluatie: km stand 4100.
Na het nodige (in) lezen over en rondvragen bij diverse (chip) tunings-mogelijkheden, uitgekomen bij Squadra Tuning. Geen valse beloftes en een reële aanpak gebaseerd op ervaring en deskundigheid. Stephan Lenior is een sympathieke technicus, die inmiddels goed weet wat wel en niet haalbaar is. Bij het eerste telefonische contact begrepen dat het verstandiger is de eerste 3000 km te wachten met tuning en rustig in te rijden om eventuele problemen (kinderziektes) te ontdekken.
Enkele weken geleden was het dus zover. Na een softwareversie controle en basis motor-diagnose/check in de werkplaats, rustig (weer warm) gereden naar een parkeerplaats aan de snelweg A28. Tijdens deze rit werden diverse diagnoses uitgevoerd. Op de parkeer- en carpoolplaats de chiptuning uitgevoerd en de auto opnieuw gestart. Het eerste wat direct opvalt is de gaspedaal response. De auto voelt veel gretiger aan. De snelweg op en na een check bij Stephan op flitsers en andere Spee-dienders etc. de diverse toerentallen doorlopen (m.n. 5e en 6e versnelling). Tegelijkertijd worden de diverse waardes gecontroleerd. Op de terugweg ging het zo beestachtig snel, dat ik bij 5250 tpm er mee stopte. Laag staande zon, beetje motregen en druk vrijdagnamiddag verkeer. Ik (we) geloofde(n) het wel dat het tot aan de 6000 ook goed zou blijven.
Is de Bravo in deze uitvoering standaard al vlot, na tuning verandert deze in een waar (koppel) acceleratie beest. De auto voelt gretiger, soepeler en “ronder aan”. Hangt “nog lekkerder” aan het gaspedaal. Op de snelweg is het een feest. Inhalen wordt een makkie en terugschakelen is vrijwel niet nodig; een diesel in benzine uitvoering. En laten we eerlijk zijn de auto is nog steeds niet echt “los”. OK door de tuning wordt de Bravo natuurlijk geen “911”. Immers een 1.4. L motor blijft “klein”, maar toch leuk als je zelfs ook deze rijders inmiddels verbaasd ziet opkijken als ze je dan uiteindelijk voorbij rijden, zeker in het huidige verkeersbeeld.
Conclusies:
• de gaspedaal-response en het verhoogde koppel zijn super
• auto is ook meetbaar zuiniger bij “normaal” rijgedrag (gem. 1:14)
• geen merkbare “dips” gemeten over het gehele toeren-gebied
De cijfers:
1) Stationar eigenschappen van de motor: Ik ervaar een klein verschil (3)
2) Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een groot verschil (4)
3) Oppakgedrag bij lage toren: Ik ervaar een groot verschil(4)
4) Het doortrekken in de hogere toeren: Ik ervaar een groot verschil(4)
5) Het brandstofverbruik: Ik ervaar een klein verschil(3)
6) Algehele beoordeling: Ik ervaar een groot verschil(4)
Chris van Mulken, e-mail cmulken@xs4all.nl
Bij deze mijn reactie behorende bij de Fiat Bravo 1.4 T-jet 150 pk.
Bij normale omstandigheden is de auto flink beter geworden. Met name de gaspedaalreactie en het verhoogde koppel zijn super. Het is bij deze auto net alsof je een diesel rijdt en in de sport zijn de waarden beter dan de 150pk diesel van de 147. Ik heb nu ca. 10k km gereden en ben verder geen bijzonderheden tegengekomen waarvoor ik wel een beetje bang was. Dus, geen problemen en alles is prima in orde.
Ik heb de tuning laten uitvoeren m.n. voor het trekken van de caravan. Dat is inderdaad prima gegaan. Eerst had ik hem niet in de sport. Dat schoot niet echt op waardoor ik in bergen op de snelweg in Duitsland in de 3 en 4 moest rijden. Later heb ik de sport aangezet en met een beetje gas rond 2900 toeren ging het in de 5 prima. Af en toe terug naar de 4 om de motor niet te veel te laten 'melken'. Het brandstofverbruik ging hierdoor omlaag van 1:6 naar 1:9.
Stationair eigenschappen van de motor: kleine verbetering merkbaar(3)
Oppakgedrag bij wegrijden: flinke verbetering merkbaar(4)
Oppakgedrag bij lagere toeren: flinke verbetering merkbaar(4)
Het doortrekken in hogere toeren: flinke verbetering merkbaar(4)
Het brandstofverbruik: geen verbetering merkbaar(2)
Algeheel oordeel: flinke verbetering merkbaar(4)