Chiptuning "Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 2014 190/250 pk"
Rond het begin van de 2e Wereldoorlog gaf de Amerikaanse War Department de opdracht aan diverse autofabrikanten een auto te ontwikkelen welke overal inzetbaar zou moeten zijn. Slechts 2 fabrikanten reageerden. Destijds was Willys-Overland Motors zo’n autofabrikant en presenteerde even later, zoals zij het zelf noemde, hun General Purpose vehicle. Uiteindelijk viel de keuze op deze auto en werd de Willy’s MB genoemd. Maar al snel ook Willy’s GP of “Jeep” wanneer je GP op z’n Engels snel uitspreekt. Ziedaar de Willy’s Jeep.
De term Jeep werd meer een meer een eigen naam. In 1943 deponeerde Willy’s Overland daarom de naam Jeep. De eerste Jeep zag het licht in 1945. De Civilian Jeep (CJ). Willy’s Jeep werd in 1953 verkocht aan Kaiser Motors. 10 jaar later (1963) ging Jeep naar de American Motor Company (AMC). In 1987 nam Chrysler de boel over. Chrysler ging vervolgens een huwelijk aan met Daimler waar men in 2007 weer van scheidde. Vanaf 2011 kwam Fiat Auto in beeld. Vanaf begin 2014 is Fiat 100% aandeelhouder van Chrysler en heet de groep nu FCA wat staat voor Fiat Chrysler automobiles.
Het feit dat Jeep nu tot de grote Fiat familie behoort heeft ons doen besluiten ons te gaan verdiepen in Jeeps. Beginnend met de meest tot de verbeelding sprekende Grand Cherokee. De Grand Cherokee, waarvan de eerste serie in 1993 op de markt kwam, wordt gezien als een mid sized SUV (Sport Utilty Vehicle). In Amerika mateloos populair en destijds z’n tijd behoorlijk vooruit was. Al vanaf 1993 werd de Grand Cherokee gebouwd als een zelfdragende carrosserie en niet, zoals alle andere SUV tijdgenoten, als “body on ladderchassis”. In 1999 verscheen serie 2 die er gelijk veel ronder en daardoor moderner uitzag. Deze lijn zet zich door in de 3e serie welke in 2005 op de markt kwam. In 2010 verschijnt de 4e en huidige serie. Met deze serie zijn wij ons voor het eerst gaan bemoeien.
De 3.0 V6 CRD motor is zowel in model 2012 als model 2014 van VM Motori. De Italiaanse motorenbouwer welke ook inmiddels 100% in handen is van FCA. Chrysler produceert deze motor in een eigen fabriek om alle Chrysler modellen ervan te kunnen voorzien. Dit zijn o.a. de Chrysler 300C, Jeep Grand Cherokee en de Dodge RAM. In Europa vinden de VM 3.0 V6 in de Lancia Thema en Maserati Ghibli Diesel.
De 3.0 CRD wordt geleverd (meestal om belastingtechnische redenen) in 2 koppel-/vermogensniveaus. 440 Nm/190 pk en 570 Nm/250 pk. Motorisch zijn ze 100% gelijk. Het is een pure software aangelegenheid. Daarom beschouwen wij ‘m eigenlijk als gelijk. Ware het niet dat de 190 pk versie dus een winst kent van 100 pk en 250 Nm.
De 2014 versie is iets opgewaardeerd met een nieuw type injectiesysteem. Het Bosch EDC17C79 systeem. De ontwikkeling van de getunde software hebben wij met opzet parallel laten lopen met die van de Maserati Ghibli Diesel. Dit omdat deze hetzelfde type systeem kennen en omdat wij eigenlijk dachten dat beide motoren gelijk waren. De Ghibli levert 600 Nm en 275 pk tegen 570 Nm en 250 pk voor de Jeep. Maar helaas voor de Jeeprijder. De Grand Cherokee heeft een iets kleinere turbo welke dus wat eerder buiten adem is. Wij trekken een streep bij maximaal 690 Nm en 290 pk. Een hele respectabele winst van 140 Nm en 40 pk. Net als bij de Ghibli is de motor verbonden met de nieuwste 8-traps automaat van ZF, de 8HP70.
Om softwarematig voorbij de 660 Nm te komen zijn hele speciale softwarematige aanpassingen nodig. Dit type injectiesysteem maakt namelijk gebruik van zogenaamde “monitor” controles. Dit zijn interne data controles die bepaalde fundamentele tabellen bewaken door middel van inverse berekening. Wanneer deze terug rekening niet klopt ontstaan er een bepaalde foutmelding. Deze berekeningen zijn niet eenvoudig en zo blijkt te veel moeite voor de meeste zo niet alle tuners. Het laatste geldt voor ons niet, daarom komen wij wel aan 720 Nm.
Het extra koppel en vermogen is alleen volledig beschikbaar wanneer de omstandigheden van de motor daar goed voor zijn. In dit geval is dat een motortemperatuur tussen 80 en 100 graden en een uitlaatgastemperatuur lager dan 880 graden.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Uitlaatgastemperatuursbescherming
- Type injectiesysteem: Bosch EDC17C79
- Type EPROM: Flash via Boot-mode

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 690 ,-
Ervaringen
Han
Na bijna 20 jaar Italiaanse schoonheden te hebben gereden uiteindelijk de overstap gemaakt naar de Jeep Grand Cherokee. Vrijwel al mijn Alfa's, en dat waren er flink wat, waren in het verleden getuned door Squadra tuning. Dit altijd naar volle tevredenheid en met als resultaat een auto die soepel rijdt, behoorlijk wat extra koppel & vermogen heeft, en nooit meer problemen had met de EGR klepjes.
De vraag om de Jeep te laten of tunen of niet, is voor mijdus geen vraag. Zolang een auto bij Squadra-tuning op de lijst staat is het antwoord ja. Je weet gewoon dat je met nog meer plezier je kilometers gaat rijden.
Dus ook nu zo gezegd zo gedaan. Afspraak gemaakt en inmiddels heel wat km's weer achter de rug.
De Grand Cherokee was al geen langzame 4x4 ondanks zijn hoge gewicht, maar daar is nu nog een extra dimensie bij gekomen. Ondanks al z'n kilo's en extra power, is het verbruik meer dan ok. Maar zoals in veel auto's, er is een directe link met het gewicht vd rechter voet.
Zowel het wegtrekken vanuit stilstand, als de tussensprints op de snelweg, zijn nu extra fun. Zeker bij het rode verkeerslicht zie je veel verbaasde gezichten van mede weggebruikers, maar die zie je nu alleen nog maar in de achteruitrijspiegel. Ook bij het inhalen waar extra accelleratie handig is kun je volledig vertrouwen dat de getunede Grand Cherokee je niet in de steek laat maar eerder een smile van oor tot oor bezorgd.
1) Stationair eigenschappen: Ik ervaar geen verschil (2)
2) Wegrijden vanuit stilstand: Ik ervaar een grote verbetering (4)
3) Gedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4)
4) Doortrekken op hogere toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4)
5) Brandstofverbruik: Ik ervaar een kleine verbetering (3) (bij rustige rijstijl)
6) Algehele beoordeling: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Kortom weer een zeer tevreden klant.