Chiptuning "Jeep Wrangler 2.8 CRD 200 pk"
De Jeep Wrangler. Echter dan een Wrangler kan een Jeep haast niet zijn. Anno 2015 (het moment van dit schrijven) staat de Wrangler nog altijd z’n mannetje. Nou, “tje”, gewoon een hele flinke kerel. De Wrangler staat nog het dichtst bij het oerconcept van de Willy’s GP uit 1941. De auto waar het allemaal mee begon. In z’n geboorteland Amerika kent de Wrangler een enorme populariteit. 2015 was zelfs het topjaar als het gaat om nieuw verkopen. Ruim 200.000 stuks. Mede dankzij heel veel verschillende uitvoeringen en een ruime keuze in accessoires om de Wrangler zo persoonlijk mogelijk aan te kleden.
Een groot deel van de Wranglers wordt ook nog echt gebruikt waarvoor deze ontworpen is. Om van het verharde asfalt te gaan. Juist in het onverhard is de Wrangler niet te stoppen. Op asfalt is de Wrangler gewoon achterwiel aangedreven. Vervolgens heeft men de keuze tussen 4WD permanent en 4WD low gear. In 2007 is de Wrangler in het Guinnessbook of Records terecht gekomen. De hoogste vulkaan op aarde werd bedwongen. Een berg met een hoogte van 6466 meter.

In Nederland liggen de kaarten heel anders. Er zijn slechts een handvol kopers te vinden voor dit icoon. Het grootste deel vindt z’n weg via een grijs kenteken registratie om het rijden betaalbaar te houden. Daarnaast wordt het grootste deel verkocht met de VM 2.8 16-kleps dieselmotor, oftewel de 2.8 CRD. Een motor van Italiaans ontwerp en makelij die al vele jaren z’n weg vindt naar diverse autofabrikanten. Chrysler/Jeep is één van de grootste afnemers. Maar ook GM/Holden past ‘m toe.
De A 428 DOHC motor is voorzien van alle moderne toeters en bellen om ‘m aan de Euro 5 emissie eisen te kunnen laten voldoen. Uiteraard een Bosch common rail EDC17 systeem met piëzo injectoren voor een zo zuiver mogelijk inspuiting. Inspuitdrukken tot 1800 Bar, SWIRL kleppen in het inlaattraject voor een betere werveling en uiteraard EGR regeling en een actief roetfilter (DPF). De 2.8 CRD is gekoppeld aan een automatische 5 versnellingsbak van Mercedes, de W5A580, goed voor maximaal 580 Nm. De 2.8 CRD levert standaard 200 pk bij 3800 toeren, het koppel is behoorlijk vlak tussen 1600 en 2600 toeren met 460 Nm.
Na onze bemoeienissen stijgt het maximale vermogen naar iets over de 230 pk. Het koppel haalt maximaal 540 Nm tussen 2000 en 2400 toeren. Behalve de prestatie verbetering scherpen we ook de gaspedaalreactie behoorlijk aan. Standaard voelt deze nogal lui aan. Het stationair toerental is verhoogd naar een waarde waarbij de motor rustiger loopt. De EGR klep schakelen we naar goed gebruik uit om de interne techniek van de motor schoner te houden. Volgens traditie programmeren we ook een motortemperatuur afhankelijk koppel/vermogensbeperking in. Vanaf de koude start tot 70 graden bouwt het maximaal beschikbare koppel op tot de getunde waarde. Vanaf 100 graden bouwt deze weer af. Bij dit EDC17 systeem wordt tevens de motorolietemperatuur gemeten. Ook daar passen we een soortgelijke afstelling toe. Echter tot een hogere temperatuur omdat motorolie altijd warmer wordt bij langdurige belasting ten opzichte van het koelwater. Vanaf 130 graden olietemperatuur neemt het maximaal beschikbare koppel en vermogen weer af.
Kortom, allemaal beveiligingen om de techniek niet over te belasten.
Omdat Wranglers voorzien zijn van een low-gear mogelijkheid geven wij daar ook extra aandacht aan. Het EDC17 motormanagement biedt daar namelijk mogelijkheden voor. We hebben besloten het koppel en vermogen in de low-gear niet aan te passen. Simpelweg om de techniek van de transfercase te beschermen. In het terrein draait het bovendien niet om maximale kracht maar veel meer over gedoceerde kracht. De gaspedaalreactie in de low-gear stand is ook apart gedefinieerd in de software. Die houden we veel rustiger dan de in de normale stand.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Motortemperatuur afhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Motorolie temperatuur afhankelijke koppel beperking bij te hete motor
- Aangepaste gaspedaalreactie
- Aangepast stationair toerental
- Low gear koppel/vermogen niet aangepast
- Type injectiesysteem: Bosch EDC17CP27
- Type EPROM: Flash via Boot-mode

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 590 ,-
Ervaringen
Ralf Braakman
Ik ben minimaal 2x per dag erg blij.
1x in de ochtend en 1x in de middag als ik de Jeep start. :-)
Koudstart loopt hij beduidend mooier. Hij pakt lekker pittig op en hangt inderdaad fraai aan het gaspedaal.
Met meer koppel loopt de motor nog luier wat ik fijn vindt in lage toeren en sneller opschakelen.
Enkel de respons in lage toeren duurt even langer. Maar dat komt door de trage bak icm iets grotere wielomtrek. Dat zal ik in nog gaan bijstellen mbt schakelmomenten.
Zoals je zei een groot verschil met een powerbox.
De cijfers:
Stationair eigenschappen vd motor: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Oppakgedrag bij lage toeren: Ik ervaar geen verschil, veroorzaakt door de trage bak (2)
Doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een grote verbetering (4)
Brandstofverbruik: Ik ervaar geen verschil (2)
Algeheleberoodeling. Ik ervaar een grote verbetering (4)