Chiptuning "Maserati Ghibli Diesel 275 pk"
Maserati kent al jaren een traditie om hun modellen te vernoemen naar een Mediterrane wind. Zo zijn er de Maserati Bora, Mistral, Shamal en Ghibli. Ghibli is Libisch voor de Sirocco of Scirocco wind welke uit de Sahara komt. Deze wind kan orkaankracht bereiken boven Noord Afrika en Zuid Europa.
De naam Ghibli werd voor het eerst gebruikt in 1967. Het model was een echte GT. Een lang gerekte 2-deurs, 2-persoons coupe. De eerste Ghibli werd aangedreven door een 335 pk sterke 4.7 liter V8. De latere SS versie leverde 350 pk dankzij een tot 4.9 liter vergrote V8. De productie stopte in 1973.

In 1992 werd de naam Ghibli opnieuw gebruikt. Dit keer op een flink geëvalueerde Maserati Bi-Turbo variant. Met 2.0 en 2.8 bi-turbo V6 goed voor 284 tot 330 pk. De naam werd vanaf 1996 weer aan de wilgen gehangen.

Tot in 2012, toen Maserati duidelijk maakte dat er werd gewerkt aan een model onder de grote Quattroporte. Het moest een directe concurrent worden van de BMW 5-serie, Mercedes E-klasse en Jaguar XF. Tevens moest de Ghibli het begin inluiden van een flinke groei van het merk Maserati.
De Ghibli wordt geleverd in 3 motorvarianten. Allen V6, twee benzine versies met dubbele turbo en, voor het eerst in de geschiedenis van Maserati, een diesel motor. Het betreft de relatief nieuwe (2011) VM 3.0 V6 24v commonrail diesel. Voor de Ghibli heeft VM Motori de motor voorzien van een grotere kogel gelagerde turbo. Op dit moment is het de krachtigste single turbo 3-liter motor. De V6 levert standaard 600 Nm koppel en 275 pk vermogen. Om het koppel en vermogen allemaal in goede banen te leiden wordt gebruik gemaakt van het nieuwste state-of-the-art Bosch EDC17C79 injectiesysteem. Als tuner hebben wij voor het eerst kennis gemaakt met de 3.0 VM diesel in de Lancia Thema. Deze schopt het standaard tot 550 Nm (piekje) en 240 pk. Omdat de Lancia Thema toen nog voorzien was van de “zwakkere” Mercedes’ 5G-tronic W5A580 5-traps automatische versnellingsbak kon het koppel potentieel van de VM Diesel niet echt vrijgegeven worden. De 5-traps automatische versnellingsbak is namelijk ontworpen voor maximaal 580 Nm. De nieuwe generatie 3.0 VM’s zijn gekoppeld aan de jongere ZF 8HP70 automaat welke ontworpen is voor 700 Nm koppel. De 8HP70 wordt toegepast bij veel merken, onder andere BMW, Jaguar en Range Rover. Juist in deze laatste levert de 4.4 V8 diesel standaard al 700 Nm. Dat betekent dat ZF niet bang is voor een kleine overschrijding van het koppel, We konden dus lekker onze gang gaan. Het resultaat mag indrukwekkend genoemd worden; 730 Nm en 320 pk. Het transformeert de Ghibli van een al niet langzame sportsedan in een echt vlotte diesel aangedreven sportsedan.
Om een indruk te geven wat dit in de praktijk oplevert hebben wij een acceleratietest gedaan. Van 100 naar 200 km/uur in de 6e versnelling. Tussen die snelheden wordt precies het werkgebied van de machtige V6 doorlopen, namelijk van 2000 tot 4000 toeren. Standaard neem de Ghibli daar 22.0 seconde de tijd voor. Met 130 Nm en 50 pk extra gaat daar 4.5 seconde vanaf. Standaard is daar iets meer dan 900 meter asfalt voor nodig. Met onze chiptuning iets meer dan 700 meter. Over de weg gemeten dus een voorsprong van zo’n 200 meter.
Verder hebben wij ons vaste recept toegepast. Dat betekent dat wanneer de motor nog koud is het getunde koppel en vermogen niet kan worden aangesproken. Dit is alleen beschikbaar tussen grofweg 80 en 100 graden koelwater temperatuur. Wanneer de motor warmer loopt dan 100 graden neemt het koppel en vermogen weer af. Dit om overbelasting te voorkomen. Hetzelfde geldt voor de uitlaatgastemperatuur. Bij een te hoge uitlaatgastemperatuur wordt de inspuitingshoeveelheid beperkt. Dit om de turbo te beschermen tegen thermische overbelasting. Kortom, top prestaties alleen als de omstandigheden zich daarvoor lenen.
De gaspedaalreactie is wat ons betreft in standaard vorm zeer aangenaam in alle rijstanden van de automaat. We hebben deze daarom ook niet aangepast. In de “ECO” stand is het koppel, vermogen en de gaspedaalreactie onveranderd gebleven. De chiptuning is actief in de niet-ECO- en Sportstand waarbij de Sportstand een directere gaspedaalreactie betekent en een sportiever schakelprogramma van de automaat.
In de ECO stand levert de motor slechts 480 Nm over vrijwel het hele toerenbereik. We hebben daar niets aan veranderd. Het vermogen in de ECO stand is ook onveranderd gebleven.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Uitlaatgastemperatuursbescherming
- Type injectiesysteem: Bosch EDC17C79
- Type EPROM: Flash vis Boot mode.

Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning
€ 690 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Maserati Ghibli Diesel 275 pk". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Maserati Ghibli ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.