Giulia, de software ontwikkeling.
Onderstaande tekst vertelt de chonologische ontwikkeling van de software voor de Giulia/Stelvio 2.0 Turbo GME motor.
24 juni 2015
Op de 105e verjaardag van ons merk zag de Giulia voor het eerst het publieke levenslicht. Een oude type naam werd flink opgepoetst. De naam Giulia werd voor het eerst gebruikt in 1962. In die tijd zorgde de Giulia voor een revolutie op autogebied. Een sportieve sedan met 5 versnellingen en schijfremmen rondom en niet te vergeten echt potente motoren. Potenter dan de meest andere merken. Een Alfa die echt het verschil maakte. Op een ingekort Giulia chassis werd de beroemde 105 serie gebasseerd en ook de GT junior, GTV, Spiders, GT Zagato”s, Berlinas.
23 juni 2016
1 dag voor de 106e verjaardag. Na wat previews door het land heen was dit de dag dat de dealers ‘hun’ Giulia’s mochten ontvangen. Men kon daardoor voor het eerst echt rijden en voelen hoe een moderne achterwiel aangedreven Alfa voelt. Tot dusver zijn de kritieken allemaal lovend. Een zeer strak sturende auto met een sportief maar nog steeds comfortabel weggedrag. Over het uiterlijk werd voor de echte introductie nog het meest gediscussieerd. De Giulia zou te veel op z’n klassegenoten lijken, zoals de BMW 3-serie en Audi A4. Lexus werd zelfs vaker genoemd. Onze persoonlijke mening is dat wanneer men de Giula in het echt ziet iedere vergelijking over boord kan worden gezet. De enige auto waar de Giulia echt op lijkt is een echte Alfa. Geen lijn te kort of te veel. Precies goed. De auto komt zelfs compact over terwijl het een serieus grote auto is met 4.65 meter lengte en 1.87 breedte.
Geen interesse in dit artikel? Ga den rechtstreeks naar de resultaten. Klik hier voor de Giulia 2.2 JTDm 6MT, hier voor de Giulia 2.2 JTDm AT8 en hier voor voor de Giulia 2.0 T 200 pk.
Men trapt af met de nieuwe 2.2 liter JTD. Eigenlijk 2.1 want de inhoud is 2143 cc. Het is een doorontwikkeling van de 2.0 JTDm uit de 159. Maar wel met belangrijke verschillen. De boring is gelijk gebleven, de slag langer gemaakt. Het blok is van aluminium in plaats van gietijzer. Daarnaast heeft de motor 2 balansassen. De turbo is een “Variable Geometry Type” (VGT) type en is kogel gelagerd. De leidschoepen worden direct bediend door een stappenmotor. In de praktijk levert dat een enorm breed werkgebied op. Vanaf 1500 toeren wordt de turbo al goed wakker en blijft door pompen tot 4500 toeren.
Het resultaat is een standaard vermogen van 180 pk bij 3750 toeren en een maximum koppel van 450 Nm bij 1750 toeren. Dit laatste cijfer is alleen weggelegd voor de automaat versies. Er wordt gebruik gemaakt van de ZF 8HP50. Goed voor maximaal 500 Nm. De handbak komt van Getrag type 6MTI300. Getrag vindt 350 Nm voldoende. Alfa beloofd al 380 Nm maximaal.
Intussen zijn wij druk met de ontwikkeling van de getunde software. In ieder geval is het zeker dat de 136 en 150 pk softwarematig gedowntunde versies zijn van de 180 pk versie. Voor de handgeschakelde uitvoeringen houden we voorlopig 420 Nm als maximum aan. Voor de automaten gaan we kijken of 500 Nm motorisch gezien mogelijk is. Qua vermogen verwachten we ergens tussen 215 en 235 pk uit te kunnen komen. Uiteraard met veel aandacht voor de DNA knop.
Eind juli 2016
Na veel testen op de weg met diagnose apparatuur aan boord zijn we tot een voorlopige afstelling voor de getunede software gekomen. Deze wordt nu over langere tijd getest op diverse auto’s.
Om alvast te helpen bij de keuze tussen de verschillende beschikbare vermogens hier de resultaten van de standaard vermogenstest.
Wat opvalt is het hogere koppel. Alfa Romeo beloofd maximaal 380 Nm. Wij meten 400 Nm op onze gecalibreerde en gecertificeerde vermogensbank. Die liegt echt niet. Bovendien en misschien wel belangrijker, de software laat ook ruim meer dan 380 Nm zien. Het is ook geen piekje van 400 Nm maar een tamelijk breed toerengebied. Nu testen we nog met dealer demo auto’s. Mogelijk dat later geproduceerde klanten auto’s wel 380 Nm krijgen, kwestie van afwachten. Feit blijft dat we even vasthouden aan 420 Nm. Niet zo’n hele grote koppelwinst dus voor de handgeschakelde uitvoeringen. We verwachten wel een relatief grote vermogenswinst.
Tenslotte is het maximale afgegeven koppel erg afhankelijk van de gekozen versnelling en de stand van de DNA knop. In lagere versnellingen is het koppel tamelijk gereduceerd, zelfs in de D-stand.
Een tuning vanaf de 136 en 150 pk naar de waarden van de standaard 180 pk zal ook beschikbaar worden. De koppelkromme laat zien dat dat zeker de moeite waard is. Daarbij stellen we de software dusdanig in dat de auto ook eventuele software updates zal krijgen voor de 180 pk versie. Na een eventuele fabrieksupdate valt de auto dus niet terug naar z’n originele 136/150 instelling.
Oktober 2016
De ontwikkeling van de software voor de 2.2 JTDm automaat is afgerond. Wat we al dachten is dat de automaat een veel grotere vermogenstoename toestaat. Maar liefst 62 pk. Totaal dus 242 pk. Dit heeft ons een eerder vermoeden nog sterker gemaakt. Zelfs bij de 180 pk is er sprake van downtuning! 62 pk winst is namelijk simpelweg buitensporig veel. Zoveel marge laat een fabrikant normaal gesproken niet toe. Het kan dus alleen maar zo zijn dat de inmiddels aangekondigde Veloce uitvoering eigenlijk gewoon de standaard uitvoering is qua motorvermogen. 210 pk uit een 2.2 diesel wat bijna 100 pk/liter is goed beschouwd de norm tegenwoordig.
In de regel geldt dat de turbo het prestatiepotentieel van een motor bepaald. De turbo van de 210 pk heeft weliswaar een ander onderdeelnummer maar we verwachten dat dat niet betekent dat de turbogeometrie (afmetingen) anders is. Te tijd moet dit gaan leren. In ieder geval klinkt 32 pk winst op 210 pk veel logischer. Neemt niet weg dat we van Alfa Romeo het ene cadeautje na het andere aangeboden krijgen. Op de 136, 150 en 180 pk automaat uitvoeringen is respectievelijk 106, 92 en 62 pk vermogenswinst mogelijk. Ongekend VEEL.
Januari 2017
De Giulia’s worden volop afgeleverd. Vooral JTDm’s en hier en daar een 2.0 Benzine. De allereerste Veloce uitvoeringen staan ook bij de dealers. En hier gaan we het even over hebben. De Veloce Diesel heeft 470 Nm (+20 Nm) en 210 pk (+30 pk). Het was even wachten op de technische details. De grote vraag was namelijk wat er op motorisch vlak precies anders zou zijn ten opzichte van de 180 pk diesel. Ons grote vermoeden blijkt waarheid te zijn. De geometrie (welke de prestaties van de turbo bepalen) van de turbo is gelijk aan die van de 180 pk. Kortom, het basis vermogen van de 2.2 JTDm is niet 180 pk maar 210 pk. De turbo van een 210 pk heeft echter een toerentalsensor op de turbo (!). Deze zou zijn gemonteerd ter bescherming tegen overtoeren van de turbo. Wij verwachten dat daar een nieuwe software begrenzer voor in het leven zal zijn geroepen. Een tweede verschil is dat de 210 pk motor is voorzien van een water/lucht intercooler om de inlaatlucht te koelen in plaats van een lucht/lucht intercooler. Feit is dat een water/lucht intercooler een grotere koelcapaciteit zou hebben dan een lucht/lucht intercooler.
De 180 pk diesel is te bestellen als een zogenaamde Advanced Efficientcy uitvoering met een extra lage CO2 uitstoot. De motor is daarvoor voorzien van het, inmiddels gevreesde, lage druk EGR systeem. De normale 180 pk uitvoering de 136, 150 en 210 pk uitvoeringen hebben geen lage druk EGR systeem. Tevens is de AE net als de 210 pk voorzien van de water/lucht intercooer, De auto staat op ECO rubber 16 inch velgen en de versnellingsbakverhouding zou langer zijn. Van dat laatste feit hebben we (nog) geen bewijzen kunnen vinden in de technische (werkplaats)documentatie. Softwarematig zijn er ook verschillen maar niet op het vlak van prestaties. Qua tuning is de AE uitvoering dus gelijk te stellen aan de 180 pk Automaat.
Op dit moment zijn we druk met de ontwikkeling van de 2.0 Benzine uitvoering. Het Marelli systeem is van een nieuwe type, Marelli 10JA om precies te zijn. Dit betekent een nieuw communicatieprotocol. En dat betekent wachten totdat dit ontwikkeld is. Wat wel zeker is, is dat de 200 pk een gedowntunde versie van de 280 pk Veloce is. Het is niet alleen 80 pk vermogensverschil, maar ook 50 Nm koppelverschil. Een enorme downtuning dus. We hebben inmiddels wel de hand weten te leggen op de standaard software van de 2.0 Benzine. Uit de software kan men behoorlijk goed aflezen waar de toegepaste Twin Scroll turbo toe is staat is. Een voorzichtige voorspelling komt uit op 320 pk. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar tot nu toe zijn al onze voorspellingen uit gekomen. Dus waarom deze niet?.
Begin februari 2017
We wilden niet langer wachten op de toeleverancier van de communicatieprotocollen. Iets waar men als chiptuner tegenwoordig van afhankelijk is om het werk te kunnen doen. Dit keer hebben we het heft in eigen hand genomen. We hebben in eigen beheer een communicatie methode ontwikkeld en met succes. We hebben de sleutel voor de toegang tot de software gevonden.
Het eerste doel was een Giulia 200 pk voorzien van 280 pk Veloce software. Hiermee introduceren wij ook gelijk een configuratie die niet leverbaar is. Een alleen achterwiel aangedreven Giulia, maar wel met het motorvermogen van de Veloce. Eigenlijk een “Piu Veloce” uitvoering. Dit omdat het 4WD systeem van de Veloce ongeveer 100 kg extra (6% van het totale wagen gewicht) in de schaal brengt. Bovendien is de eindoverbrenging van de 2WD (1 op 3.27) 4% korter dan van de 4WD (1 op 3.15) wat resulteert in 4% meer koppel aan de wielen. Samen dus goed voor een zo’n 10% snellere acceleratie. Maar we dwalen weer iets te ver af in ons enthousiasme. De komende periode gaan we hard werken aan de getunede software voor de 2.0 benzine.
Maart 2017
Normaal gesproken gaan we vermogenstesten uitvoeren nadat we op de weg een aantal praktijktesten hebben uitgevoerd met aangepaste standaard software. De diagnose apparatuur laat tegenwoordig zoveel parameters zien dat we een behoorlijk nauwkeurige inschatting kunnen maken van het koppel en vermogen. We maken dan gebruik van de parameters van motor en automatische versnellingsbak. Met name de parameters van de 8-traps ZF-bak laten een koppelwaarde zien waarvan we weten dat die behoorlijk goed overeenkomt met de werkelijkheid. Zo kwamen we keurig in de buurt van de belofte die Alfa Romeo doet over de 200 en 280 pk benzine versie. Maar omdat de 280 pk een serieus snelle auto is werd het testwerk op de weg wat lastig. Snelheden liepen vaak op tot tegen de 200 km/uur en dat is zelfs ons iets te gortig als je dat meerdere keren op een dag wenst te doen. Ook wij houden van ons rijbewijs. Kortom, tijd om de Giulia 2.0 Benzine op te spannen op de vermogensbank. Het was maar goed dat de Giulia met 8 spanbanden vast was gesjort, anders waren wij samen met de auto spreekwoordelijk van onze stoel gevallen. De standaard prestaties worden ruim overschreden. Normaal zijn we gewend dat de fabrieksopgave van MultiAIr motoren maar nauwelijks of net met de hakken over de sloot gehaald worden. De grafiek hieronder spreekt boekdelen.
De 200 pk uitvoering welke volgens de fabriek 330 Nm en 200 pk zou leveren, levert in het echte leven 380 Nm en 230 pk. Dat is 50 Nm en 30 pk meer dan door Alfa Romeo beloofd. De Veloce uitvoering welke in de folder staat voor 400 Nm en 280 pk scoort 460 Nm en 310 pk.
De dunne lijnen en tekst geven de belofte van de 200 en 280 pk versies aan. De dikkere lijnen en tekst geven de werkelijkheid weer. Onze grote vraag is WAAROM ? WAAROM(!) geeft men de Giulia niet gewoon wat men beloofd? Of WAAROM(!) schrijft men niet in de folder wat de motoren werkelijk doen ?
Tevens werd op de vermogensbank een al heel vroeg gesteld vermoeden bevestigd. De Veloce is begrenst in topsnelheid. In dit geval wel op de beloofde topsnelheid van 240 km.uur. (hier wijkt men kennelijk niet van af……) Maar opnieuw, WAAROM op 240 km/uur? Terwijl de hele Duitse garde op 250 begrenst is wordt de Giulia rijder met 10 km/uur voorbij gestoken.
In de loop van 2019: het mysterie rond het standaard vermogen van de Giulia “Global Medium Engine”.
Over het standaard vermogen van Giulia 2.0 T motor is heel wat te doen. Begin maart 2017 hebben wij de eerste auto’s gemeten. We konden onze ogen bijna niet geloven en dachten dat er was mis was gegaan met de meting. Een standaard 200 pk/330 Nm versie liet 230 pk en 380 Nm zien. Een standaard 280 pk/400 Nm liet zo’n beetje 310 pk en 460 Nm zien. Significant meer dan wat Alfa beloofde.
De door ons gebruikte vermogensbank staat bekend als één van de beste en meest nauwkeurige vermogensbanken en zeker één waar niet mee gesjoemeld wordt. Maar nu begonnen wij zelf toch even te twijfelen. We meten normaal gesproken altijd waardes dichtbij de fabrieksspecificaties. Dan nog maar wat andere auto’s meten. Allemaal lieten ze hetzelfde beeld zijn. 303, 308 en zelfs een keer 314 pk op RON102 brandstof. Let op, zonder 1 enkele bit aan te passen.
Omdat we altijd van de werkelijkheid zijn hebben we dit ook zo naar buiten gebracht. Helaas heeft dat voor nogal wat verwarring gezorgd. Het gros dacht dat we de Giulia konden tunen van 200 naar 230 en van 280 naar 310 pk. Zelfs concurrent/collega tuners namen het blind over en beloofde dezelfde cijfers. Maar dit ging niet over tuning. Dit ging over standaard gemeten waarden.
Wij bleven het maar toelichten en uitleggen. Wij kregen haast spijt dat wij het zo gebracht hadden. De waarheid is soms niet altijd het makkelijkste.
Inmiddels kwamen er ook steeds meer verhalen op internet over de verschillen tussen de 200 en 280 pk versies. Die konden we allemaal weerleggen, omdat we in staat waren de beide versies op onderdelen niveau te vergelijken. De software en andere gemeten parameters wijzen in dezelfde richting van veel meer koppel en vermogen dan de fabrieksopgave.
Inmiddels zijn we ruim 2 jaar verder. Rond begin 2018 werd er overgestapt naar een nieuwe softwaregeneratie. Van de eerste generatie zijn er zo’n 13 software updates geweest. We zijn nu met de 14e softwareversie bezig. Een beschamend record.
De eerste generatie was voorzien van EGR, waarvan wij overtuigd waren dat deze helemaal niet gebruikt werd. Dat klopte ook, vanaf de 2e generatie is de EGR geheel verdwenen. Ook de luchtmassameter zit er niet langer meer op. Jammer, dat was voor ons een belangrijk meetgegeven. Vele wendde de afwezige EGR aan als een belangrijk verschil. Echter tussen niet werken en er niet opzitten zit eigenlijk geen verschil. Toch lijkt het erop dat vanaf dat moment het standaard vermogen wat minder is geworden. Ondanks dat er op het gebied van de software geen verschillen waarneembaar waren en ook testen op de weg geen ander turbodruk- of ontstekingsverloop lieten zien.
Kortom, tijd voor nog meer vermogensbank testen. Ware het niet dat er zich nu ineens een ander addertje de kop opstak. De tweede generatie Giulia laat zich maar lastig temmen op de vermogensbank. We meten inderdaad 280 pk, maar we zagen de turbodruk veel te veel afnemen naarmate de toeren toenamen. Veel lager dan de bedoeling. Wat we ook probeerde het ding wilde niet 100% presteren op de vermogensbank. Gefrustreerd braken we het testen af en gingen de weg op. En natuurlijk doet de Giulia het daar wel zoals gewend. Gezien het feit dat we met zo’n 0.3 bar minder turbodruk gewoon 280 pk scoorde, hebben wij aangenomen dat die 300 tot 310 pk gewoon gehaald zou gaan worden.
De waarheid ligt alleen anders. Inmiddels zijn er ook weer software updates voor de 2e generatie gekomen. Opnieuw zijn we de vermogensbank opgegaan met één van de latere Giulia’s van de 2e generatie. Deze liet zich prima temmen. Geen turbodruk afname meer. Maar wel helaas “slechts” 280 pk. Het koppel is wel nog steeds behoorlijk wat meer. In dit geval 440 Nm. Onze tuning telt er zo’n 22 Nm en 13 pk bij op. 462 Nm en 293 pk was het eindresultaat. Goed beschouwd gewoon het verschil wat we in beginsel ook haalde.
Wat er wanneer er nu precies iets en in welke mate veranderd is blijft voor ons de vraag. Op onderdelen niveau zijn er inmiddels heel wat nummerwijzigingen geweest. Alleen als een onderdeel hetzelfde nummer heeft weet men zeker dat het 100% gelijk is. Een ander nummer kan ook hetzelfde zijn maar hoeft niet.
Inmiddels is de Euro6D norm op de markt. Het grootste verschil is een roetkat in de uitlaat. Een roetkat, zoals wij gewend waren van een diesel zit nu ook op een benzineversie. Ook Alfa wist dat dit gevolgen zou hebben. Op de 280 pk versie is namelijk een iets grotere turbo gezet. De turbodruk bij maximaal vermogen is bij een Euro6D nu ook zo’n 0.14 bar hoger. Men zou verwachten weer meer vermogen. Maar helaas, precies 280 pk.
Kortom, tussen de eerste generatie Giulia 280 pk en de laatste generatie 280 pk zit een mega verschil. De motor levert met meer inspanning minder prestaties. In dit voorbeeld met 0.14 bar meer turbodruk zo’n 25 pk minder vermogen.
Voor de 200 pk’s ligt dit verhaal iets anders, alle generatie zijn daadwerkelijk 230 pk en 380 Nm ipv de fabrieksopgaaf 200 pk / 330 Nm.