Inbouwhandleiding C

Voordat u begint met het inbouwen van de Squadrachip moet u een aantal voorzorgsmaatregelen nemen. Ten eerste is het belangrijk dat u de inbouw met schone handen uitvoert. Ten tweede is het belangrijk te weten dat de chip gevoelig is voor statische elektriciteit. Statische elektriciteit kan de chip en de ECU onherstelbaar beschadigen. Zolang u zelf niet voelt erg statisch geladen te zijn is het risico op beschadiging nihil.

Hierboven ziet u wat nodig is om de inbouw uit te voeren. Een goede scherpe schroevendraaier, een kleine zogenaamde instrumentenschroevendraaiertje en een combinatietang.

Buig de 4 clips die aan weerszijde van de deksel zitten open met een goede scherpe schroevendraaier. Dit kost enige moeite omdat de clips erg strak zitten en niet erg buigzaam zijn. Let op dat u altijd met uw andere hand achter de schroevendraaier blijft. Als deze uitschiet kan dit behoorlijk pijnlijk zijn.

De 4 clips aan de achterzijde kunt u ook met behulp van de combinatietang open buigen.

Buig de deksel zo veel mogelijk open zodat de achterste 4 clips ook een stukje mee open gaan. Doe dit niet met uw vingers omdat de rand van de deksel erg scherp kan zijn. Gebruik de schroevendraaier door deze aan de randen in de ECU te steken zoals op het plaatje hierboven te zien is. NIET richting de printplaat steken, deze kan hierdoor ernstig beschadigen. Druk de deksel vervolgens weer dicht. Pak nu met de combinatietang de clips een voor een en buig ze open.

Open nu de ECU.

De chip in het vierkantje voetje met het gele stickertje (mits de ECU nog geheel standaard is) is de chip die verwisseld dient te worden.

De chip wordt gedemonteerd met behulp van een kleine instrumenten schroevendraaier. Op twee tegenover elkaar liggende hoeken van de chipvoet is een uitsparing aanwezig. In deze uitsparingen wordt de punt van het schroevendraaiertje gestoken. Door nu afwisselend de ene hoek en de andere hoek voorzichtig op de wippen komt de chip omhoog en kan vervolgens uitgepakt worden. Let voordat men de chip demonteert op de schuine kant van de chip en de voet.

Leg de oude chip naast de gemodificeerde chip in de antistatische verpakking. Pak vervolgens de gemodificeerde chip en leg deze op de chipvoet in de ECU. Let hierbij HEEL GOED op de schuine kant van de chip. De chip kan maar op een manier gemonteerd worden.

Iedere Squadrachip is voorzien van een kopieerbeveiliging. Verwijder deze nooit. De auto zal zonder deze beveiliging niet aanslaan.

Druk vervolgens met de duim de chip in de voet. Dit moet met weinig kracht mogelijk zijn. Let goed op dat de chip recht in de voet gaat. Lukt dit niet controleer dan of de schuine hoek goed zit.

De genoemde kopieerbeveiliging is op de foto’s niet afgebeeld.

Bouw vervolgens de ECU weer dicht. Buig of druk de clips weer dicht met de schroevendraaier en combinatietang.

Na het monteren van de ECU in de auto kan men heel eenvoudig controleren of het wisselen van chip goed is gegaan. Wanneer de auto op contact wordt gezet moet het code lampje van de standaard Alfa Romeo startonderbreker direct uitgaan.