ABS/TC off Dongle

De echte Alfist hoeven we het niet uit te leggen. Hoe leuk is het niet om een achterwiel aangedreven auto met gepast overstuur een bocht door te jagen of uit te accelereren. Vanaf de vroege Alfa’s t/m de laatste transaxle 75’s was dit mogelijk. Daarna schakelde Alfa Romeo over op voorwielaandrijving. Gelukkig wel één van de beste zo niet DE beste voorwielaandrijvers op de markt.

Het heeft tot 2016 moeten duren eer Alfa’s weer op de achterwielen aangedreven werden (even de 4C en 8C buiten beschouwing gelaten). Tussen 1992 en 2016 is er heel erg veel veranderd in autoland. ABS was er in 1992 al maar daaraan gekoppeld kwam er traction control. Traction control voorkomt doorslippende wielen waardoor er grip blijft en daarmee stabiliteit. Traction control werd daarna onderdeel van ESC wat staat voor Electronic Stability Control. Klinkt allemaal mooi en leuk dat het kan, maar voor de purist ging de lol van het echte autorijden er wel stukje bij beetje vanaf.

In 2016  kwam de Giulia. Met achterwiel aandrijving. De Alfa waar Alfisten al jaren op zaten te wachten. Bij de snelste Q-versie kunnen de rijhulpen voor het grootste deel dan wel in z’n geheel uitgeschakeld worden. Maar helaas voor de minder sterke versies zijn de rijhulpen niet uit schakelbaar. Tot grote ergernis van de echte purist die eindelijk weer z’n achterwiel aangedreven Alfa kon rijden maar er helemaal niets mee kon zoals vroeger.

 

Eén van de meest gestelde vragen over de Alfa Giulia en Stelvio is of de traction control uit kan. Die vraag was makkelijker gesteld dan het antwoord gegeven. Reden voor ons op onderzoek uit te gaan. Het proces van ontwikkeling begon heel simpel door te onderzoeken hoe het bij de Giulia Q werkt. Deze heeft een extra stand op de DNA knop, “race” genaamd. In die “race” stand is de traction control uitgeschakeld. Het symbooltje op het klokkenpaneel geeft dat ook duidelijk aan. Bij bestudering van het elektrisch schema leek het haast te mooi om waar te zijn. Er lopen namelijk heel eenvoudig 4 draden van de DNA knop naar de bodycomputer. Voor iedere stand van de DNA knop 1. Maar helaas, wanneer we de DNA knop van een Giulia Q in een niet-Q monteren werkt A, N en D prima. Maar bij de keuze van “Race” gaat het systeem in de fout. Ondanks verwoedde pogingen kregen wij dit toen niet werkend.

De volgende stap om het voor elkaar te krijgen was een veel intensievere. We moesten daarvoor diep in de interne communicatie van de Giulia duiken, het zogenaamde CAN netwerk. Het CAN netwerk is een digitaal netwerk wat alle regeleenheden in de auto met elkaar laat “praten”. De al eerder genoemde body computer is daarbij het middelpunt.Het eerste idee was een app te ontwikkelen in combinatie met een universele EOBD dongle  Er bleek al snel dat we dan te veel variabelen aan het toeval zouden overlaten. Zoals bijvoorbeeld het besturingssysteem van de telefoon/tablet en de kwaliteit/stabiliteit van de bluetooth EOBD dongle. Daarom is uiteindelijk gekozen voor in eigen beheer ontwikkelde bluetooth EOBD dongle.Maar voordat we zover waren moesten we de taal gaan begrijpen waarin het CAN systeem communiceert. Vervolgens uitzoeken hoe het bij een Giulia Q werkt en dat reproduceren op een niet-Q. Heel veel uren verder met het ontwikkelen van hard- en software hebben we ontdekt hoe dat bij een Q werkt. Dit hebben we toegepast op een niet-Q, maar helaas. Een niet-Q geeft geen antwoord op de instructies die bij een Q de traction control deactiveert.Back tot the drawing boards….. again!

Een laatste optie om te onderzoeken was of het mogelijk is om het gehele ABS systeem lam te leggen. Als het ABS systeem buiten werking is kan er namelijk geen traction control plaats vinden. Een nadeel zou kunnen zijn dat andere aan het ABS systeem gekoppelde functies dan ook niet meer werken. Voordeel is dat de auto geheel zonder elektronische hulpmiddelen rijdt. En dat is toch eigenlijk precies wat de purist wenst.Daarbij zou het mooi zijn als de bestuurder zelf kan kiezen of hij het ABS/TC uit of aan wenst. Het meest voor de hand liggende is om dat via de DNA knop te doen. A- en N- blijven zoals ze zijn en zodra de D-stand met een aangesloten ABS/TC off dongle gekozen wordt gaat het ABS in “coma”.Opnieuw na heel veel tijd van bedenken, uitzoeken en testen is dat heel mooi gelukt.

 

De ABS/TC off dongle

Het gebruik van de ABS/TC Dongle

Inschakelen van het ABS/ESC systeem

Zet de DNA knop in de A of N-stand. Steek de ABS/TC off dongle in de EOBD stekker. De groene LED geeft aan dat er spanning op de dongle staat. De rode LED is voor optionele Bluetooth communicatie en zal knipperen.

De ABS/TC off dongle aangesloten op de EOBD stekker

Het ABS en ESC en daarmee de traction control zijn uitschakelbaar via de D-stand van de DNA knop. Voor het in- of uitschakelen is het vereist dat de auto stil staat. Het maakt hierbij niet uit of de motor draait of niet. Ook de stand van de schakelpook of automaat stand is niet belangrijk. We adviseren bij een handbak de neutraal stand, bij een automaat de P-stand. Ook gebruik van de voetrem of handrem heeft geen invloed.

Het klokkenpaneel, nog niets aan de hand.

Wanneer men nu de D-stand kiest gebeurt het volgende:

De lampjes van het ABS, ESC, het rode uitroepteken en bij de meeste uitvoeringen ook het “Forward Collision Warning OFF”, gaan aan.

De waarschuwingen (gepaard met een geluidstoon) welke op het schermpje tussen de toerenteller en snelheidsmeter verschijnen zijn achtereenvolgens:

  • “ABS niet beschikbaar”
    De wielen kunnen nu blokkeren bij heel hard remmen
  • “Remsysteem laten controleren”
    Dit is een algemene waarschuwing
  • “ESC (Electronic Stability Control) niet beschikbaar”
    Dit systeem controleert onder andere de bewuste Traction Control maar ook  over- en onderstuur.
  • “Elektronische parkeerrem laten controleren”
    De handrem werkt niet meer.
  • “Hill Holder control niet beschikbaar”
    De auto wordt niet meer vast gehouden op een kleine helling met wegrijden
  • “AST niet beschikbaar”
    AST staat voor Alfa Steering Torque). In gevaarlijke situaties (bijvoorbeeld met hard remmen op oppervlakken met verschillende grip) beïnvloed deze de stuurbekrachtiging, om zo de bestuurder voor te stellen hoe hij het stuurwiel moet worden houden om de stabiliteit van het voertuig te verbeteren. Iets waar een echter stuurman een enorme hekel aan heeft.
De belangrijkste meldingen na het uitschakelen van het ABS/ESC systeem.
Even later verschijnen nog 2 meldingen:

  • “Automatic Highbeam niet beschikbaar”
  • “FCW werking beperkt camera voorkant laten controleren”

Helaas gaat op auto’s met elektronische dempers ook dit systeem uit.

Na een paar cycli van bovenstaande waarschuwingen stoppen de waarschuwingsmeldingen en komt het normale display weer in beeld. Men kan dit bespoedigen door op het knopje van de rechter stuurstengel te drukken. Daarmee kan men de cycli doordrukken tot het normale display weer in beeld is. De waarschuwingslampjes in het klokkenpaneel blijven wel branden.

Inschakelen van het ABS/ESC systeem

Het opnieuw inschakelen van het ABS gaat eenvoudig door de DNA knop weer naar N of A te draaien. Het inschakelen neemt zo’n 4 seconde in beslag waarbij men kan horen dat er van alles weer wordt geactiveerd. Wanneer men de voet op het rempedaal houdt voelt men ook daar een reactie van het opnieuw inschakelende ABS systeem.

Let op: het uitschakelen van de elektronische handrem werkt nog wel maar het inschakelen van de handrem niet meer. Zet de auto dus altijd vlak, of houdt de voet op de rem ingedrukt of zet de automaat in P.

Foolproof ?

We hebben ons best gedaan de ABS/TC off dongle zo Foolproof mogelijk te maken. Een paar voorbeelden met een stilstaande auto.

Wat gebeurt er als de ABS/TC off dongle in de EOBD stekker wordt gestoken terwijl de DNA op de D-stand staat ?
Dan treedt deze vrijwel gelijk in werking.

Wat gebeurt er als tijdens de werking de dongle eruit gehaald wordt ?
Dan schakelt het ABS weer in.

Wat gebeurt er als het kontakt uit gezet wordt terwijl de dongle er nog in zit en actief is?
Eerst niets want het kontakt is uit. Wanneer men het kontakt vervolgens weer aan zet in de D-stand schakelt het ABS normaal in. Wanneer vervolgens de N-stand wordt ingeschakeld gaat het ABS even uit en gewoon weer aan.

Wat gebeurt er als, terwijl het kontakt uit is, de DNA van D naar N wordt gezet en het kontakt weer aan gezet wordt?
Dan schakelt het ABS gewoon weer in zolang de dongle nog in de EOBD stekker zit..

…. en als het dan toch niet meer wil werken ?

Wanneer het ABS/ESC niet meer inschakelt is er een eenvoudige “reanimeer” procedure mogelijk. Zet het kontakt 3 maal uit en aan. Wacht tussen het in- of uitschakelen 3 tot 5 seconde. Na de derde keer heeft het ABS systeem zichzelf gereset en is het weer ingeschakeld.

Voor wie is de ABS/TC dongle bedoeld ?

In de inleiding gebruikte we de term “purist” al. En daar hebben we dit ook voor bedacht. De purist is iemand die van sturen en gas geven houdt en zich niet wil laten ondersteunen door elektronisch ingrepen van ABS, stabiliteitscontrole, botsing waarschuwingen, stuursysteem, remhulpen en wat al niet meer. Iemand die alles zelf onder controle wil hebben en op z’n eigen reflexen wil vertrouwen. Het circuit is hier de uitgelezen plaats voor.

Aansprakelijkheid

Squadra Tuning kan geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor schade die op wat voor manier dan ook ontstaat door gebruik van onze ABS/TC off dongle. Gebruik ervan geschiet geheel voor eigen risico in welke vorm toegepast dan ook.

De ABS/TC off dongle functioneert alleen op modellen zonder de zogenaamde Security GateWay (SGW). De SGW is een extra regeleenheid voor het EOBD systeem om ongeautoriseerde EOBD tools te dwarsbomen. Het is letterlijk een Firewall. Op dit moment zoeken we er een oplossing voor. De SGW wordt op modellen vanaf produktie januari 2018 toegepast. Vermeldt daarom bij een informatie aanvraag het chassisnummer van de auto zodat wij exact kunnen bepalen of de SGW aanwezig is of niet.

We vermelden nadrukkelijk dat het gebruik van de ABS/TC off dongle op de openbare weg niet legaal is, omdat de Giulia en Stelvio standaard zijn uitgerust met veiligheidssystemen die toebehoren aan de type goedkeuring. Door het uitschakelen van deze systemen voldoen de Giulia en Stelvio niet meer aan alle eisen betreffende deze type goedkeuring. De ABS/TC off dongle is daarom “For track use ONLY” en “NOT road legal”.

De ABS/TC off dongle is speciaal ontwikkeld voor de Alfa Romeo Giulia/Stelvio 2.0 Turbo/2.2 JTDm modellen. Gebruik de dongle daarom NIET in een ander type auto.

De ABS/TC off dongle is NIET bedoeld om permanent aangesloten te laten. Na verloop van tijd zal accu leeg raken. Verwijder daarom altijd de ABS/TC off dongle voordat de auto verlaten wordt.

Als afsluiter een mooi ballet van een Giulia Q, iets dat niet alleen meer voorbehouden is aan de Q.