Quadrifoglio 8AT Exhaust Sound Controller

Eén van de leukste features van de Giulia Q zijn de schakelbare uitlaatkleppen. Zodra die in de open stand staan zet de Ferrari V6 een keel op waar wijlen heer Pavarotti van verbleekt. Kortom SPEKTAKEL!. Maar helaas hebben de software ingenieurs van Alfa Romeo net niet goed nagedacht over wanneer de kleppen open of dicht moeten zijn.

Dat de kleppen in de Race modus permanent open moeten staan is logisch, maar niet iedereen wil altijd in Race rijden om van het geluid te genieten. Het hitsige schakelgedrag in Race is niet altijd nodig en enige backup van het traction control systeem is vaak wel gewenst. Dat laatste ontbreekt bij rijden in de R modus. In de overige standen van de DNA knop is traction control wel aanwezig, in A modus het meest, in D modus het minst. De kleppen gaan dan echter alleen open bij hogere motorbelasting en toeren. Dit gebeurd vaak op een moment dat je het eigenlijk niet verwacht, waardoor je een bepaalde mate van schrik/onrust over je heen krijgt. Buiten de auto klinkt het ook raar als de kleppen open gaan en een moment later weer sluiten. Niet zo stoer….

De ESC dongle maakt aan dit ongemak een einde aan. ESC staat in dit geval niet voor Electronic Stability Control, maar voor Exhaust Sound Control. Met de ESC dongle kunnen de uitlaatkleppen onder alle omstandigheden open gezet worden. Dus ook in de A, N en D stand. De originele regelstrategie loopt echter parallel mee. Dus of de dongle stuurt de uitlaatkleppen open of de auto doet dat zelf. De dongle kan de uitlaatkleppen niet dwingen dicht te blijven.

Hoe werkt het?

De ESC dongle voor automaat versies.

De ESC dongle wordt in de EOBD stekker gestoken naast de stuurkolom onder het dashboard. De groene LED op de ESC dongle gaat aan en heeft vervolgens zo’n 4 seconden nodig om op te starten.

Door de knop van de pookontgrendeling ongeveer 2 seconden in te drukken worden de uitlaatkleppen open gestuurd.  Op het klokkenpaneel, in de snelheidsmeter, knippert het ESC lampje gedurende 3 seconden om aan te geven dat het systeem actief is. De rode LED op de dongle gaat aan.

Het dichtzetten van de kleppen gaat op dezelfde wijze;  de pookontgrendeling 2 seconden indrukken. Op het dashboard gaat ESC OFF 3 seconden continu branden en de rode LED gaat uit.

Wanneer de ESC dongle in de EOBD poort blijft zitten onthoudt deze de laatste ingestelde stand van de uitlaatkleppen.

De dongle is ontworpen om semi permanent te kunnen blijven zitten. Ongeveer na 1 minuut nadat het contact is uitgezet gaat deze in slaapstand om het stroom verbruik te minimaliseren tot 24 mA. De dongle kan zo probleemloos meerdere weken aangesloten blijven.

Wat is het verschil met een ESC v2?

  • De ESC  v2 is gebaseerd op de hardware van de Performance Logger. Dit betekent dat een ESC v2 in de toekomst op te waarderen is naar een Performance Logger.
  • De ESC v2 maakt, behalve via de ESC/ESC off lampje in de toerenteller, ook door berichten op de informatie regel op het TFT beeldscherm tussen de snelheidsmeter en de toerenteller duidelijk of de uitlaatkleppen open- of dichtgezet zijn.
  • De ESC v2 is zo’n 25 mm korter waardoor deze minder ver onder het dashboard uitsteekt

SGW firewall aanwezig?

Wanneer er een SGW firewall aanwezig is werkt de dongle niet. In dat geval kan onze SGW bridge gemonteerd worden.

Alle Giulia’s en Stelvio’s zijn vanaf productiemaand februari 2018 voorzien van de SGW firewall. Stuur daarom in de E-mail bij twijfel het chassisnummer van de auto mee zodat wij kunnen uitzoeken of een SGW aanwezig is.

Prijzen

Hoe te bestellen?

Wanneer u een ESC v2 wilt bestellen vul dan onderstaand formulier in.

Heeft u vragen over de ESC v2 stuur ons dan een E-mail. info@squadra-tuning.nl

Benodige informatie voor een ESC bestelling

    Voor zakelijk gereden auto's kunnen we een bedrijfsfactuur maken.
  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.