Vermogen meten in de praktijk

Vermogen meten is een vak: We hebben dit uitgebreid behandeld in het hoofdstuk “Vermogen meten” Daar is te zien wat voor metingen sommige “vermogenmeters” durven mee te geven aan een klant. Wanneer een vermogenstest echter gewoon goed wordt uitgevoerd, op een betrouwbare vermogensbank en onder de juiste omstandigheden kunnen er toch dingen fout gaan o.a. wanneer een motor niet in een goed gezonde conditie is of als er bepaalde onderdelen van het motormanagement systeem niet juist functioneren.

Om de proef op de som te nemen en te kijken wat de invloed op het afgegeven vermogen is, hebben we een Alfa 145 1.8 TS 16v met Bosch Motronic M1.5.5 injectiesysteem op de vermogensbank gezet.

We hebben voor deze auto gekozen omdat het zo’n beetje alle features bezit die Alfa Romeo te bieden heeft. Te weten:

Twin Spark, 2 bougies per cilinder. In de praktijk wil het wel eens voorkomen dat er, door olielekkage van de klepdekselpakking, olie in de bougiegaten loopt. Een verstoorde ontsteking of zelfs een defecte bobine is daarvan het gevolg.

Het elektrische gedeelte van de nokkenasverstelling (de solenoid) kan door ingebrande of gecorrodeerde contactpuntjes slecht of niet meer werkend zijn.

Het inlaatspruitstuk is voorzien van een mechanisme waarbij er voor lange of korte inlaatkanalen kan worden gekozen. Lange kanalen zijn nodig om zo veel mogelijk koppel te kunnen genereren. Korte kanalen helpen juist het vermogen te verhogen. Helaas komt het voor dat dit mechanisme niet zo goed gangbaar meer is waardoor deze op de lange stand blijft staan. Wanneer de elektrische aansturing defect is blijft deze op de korte stand staan.

Om de belasting van de motor te bepalen wordt gebruik gemaakt van een luchtmassameter. Deze LMM meet de hoeveelheid langsstromende lucht door de meetsonde op een exacte temperatuur te houden. De stroom die daarvoor nodig is, is een maat voor de hoeveelheid langsstromende lucht. Hoe meer lucht, hoe meer afkoeling, hoe meer stroom er nodig is om de temperatuur op peil te houden. Door vervuiling en beschadiging van de meetsonde gaat de conditie langzaam maar zeker achteruit. Dit heeft direct gevolgen voor de bepaling van de motorbelasting en daarmee de bepaling van de hoeveelheid in te spuiten brandstof.

Maar er kan nog meer mis gaan, zie hiervoor onderstaande overzicht. Door op de link te klikken wordt zichtbaar wat het effect hiervan is op het koppel en vermogen.

1. Te lage bandenspanning
2. Ontsteking problemen:
a. 4 kleine bougies los gekoppeld
b. 4 grote bougies los gekoppeld
c. 2 grote bougies los gekoppeld
3. Inlaatlengte verstelling defect:
a. Blijft op kort staan
b. Blijft op lang staan
4. Nokkenasverstelling werkt niet
5. Open luchtfilter direct op de luchtmassameter
6. Inlaattemperatuur van 40 en 55 graden
7. 50% defecte luchtmassameter

Laatst bijgewerkt: 2007