Hanteert Squadra Tuning een maximale kilometerstand voor tuning?
Bij atmosferische motoren hangt het simpelweg af of de motor nog in een normale gezonde conditie verkeerd. Als het olieverbruik niet hoger is dan 1:1500 is er geen reden voor zorgen. Na tuning wordt de motor slechts in lage mate meer belast. Ruim binnen de marges van het maximaal kunnen van het mechaniek.
Bij benzine turbo motoren is natuurlijk de conditie van de turbo van doorslaggevend belang. Na tuning wordt de turbo thermisch hoger belast en ook de piekdrukken in de cilinders nemen toe. De conditie van de ontstekingsinstallatie is dan ook van belang. Na tuning wordt alles zo goed mogelijk door ons beoordeeld. Hogere kilometerstanden zijn voor ons geen belemmering om de tuning uit te voeren.
Hoge km-standen bij JTD(m)’s komen veelvuldig voor en zijn geen uitzondering voor ons. Wij tunen JTD(m)’s van 0 km tot (nu toe) ruim 300.000 km. Eerlijk gezegd hebben we een grenzeloos vertrouwen in het mechaniek van de JTD(m) motor. We hebben inmiddels heel erg veel ervaring met de JTD(m) motoren en weten daarom dat ze mechanisch haast onverwoestbaar zijn. Alleen bij hogere km-standen bestaat de kans dat sommige onderdelen rond de motor aan het einde van hun levensduur komen. Na tuning zal dat misschien wat sneller komen dan zonder tuning.
Wij hanteren dus geen maximale kilometerstand, veel belangrijker is het onderhoud van de auto.