Quadrifoglio Exhaust Sound Controller

Eén van de leukste features van de Giulia Q zijn de schakelbare uitlaatkleppen. Zodra die in de open stand staan zet de Ferrari V6 een keel op waar wijlen heer Pavarotti van verbleekt. Kortom SPEKTAKEL! Maar helaas hebben de software ingenieurs van Alfa Romeo net niet goed nagedacht over wanneer de kleppen open of dicht moeten zijn.

Dat de kleppen in de Race modus permanent open moeten staan is logisch, maar niet iedereen wil altijd in Race rijden om van het geluid te genieten. Het hitsige schakelgedrag in Race is niet altijd nodig en enige backup van het traction control systeem is vaak wel gewenst. Dat laatste ontbreekt bij rijden in de R modus. In de overige standen van de DNA knop is traction control wel aanwezig, De kleppen gaan dan echter alleen open bij hogere motorbelasting en toeren. Dit gebeurd vaak op een moment dat je het eigenlijk niet verwacht, waardoor je een bepaalde mate van schrik/onrust over je heen krijgt. Buiten de auto klinkt het ook raar als de kleppen open gaan en een moment later weer sluiten. Niet zo stoer….

De ESC v2 dongle maakt aan dit ongemak een einde aan. ESC staat in dit geval niet voor Electronic Stability Control, maar voor Exhaust Sound Control. “v2” staat voor de tweede versie. Deze v2 is namelijk gebasserd op de hardware van onze Performance Loggers. Dit betekent dat de ESC v2 in een later stadium, indien gewenst, softwarematig op te waarderen is naar een Performance Logger.

Met de ESC  v2 dongle kunnen de uitlaatkleppen onder alle omstandigheden open gezet worden. Dus ook in de A, N en D stand. De originele regelstrategie loopt echter parallel mee. Dus of de dongle stuurt de uitlaatkleppen open of de auto doet dat zelf. De dongle kan de uitlaatkleppen niet dwingen dicht te blijven.

Prijzen en bestellen

Hoe werkt het?

Voor handgeschakelde versies.

De ESC v2 dongle wordt in de EOBD stekker gestoken naast de stuurkolom onder het dashboard. De rode LED in de ESC dongle gaat aan en heeft vervolgens zo’n 4 seconden nodig om op te starten.

Door het knopje op de linker stuurkolomschakelaar (rijbaan signalering) ongeveer 2 seconden in te drukken worden de uitlaatkleppen open gestuurd.

  • Op het klokkenpaneel, in de snelheidsmeter, knippert het ESC lampje gedurende 3 seconden om aan te geven dat het systeem actief is.
  • De rijbaan signalering keert terug in z’n originele instelling.
  • Op de info regel tussen de klokken (als de digitale snelheidsmeter is geselecteerd) verschijnt gedurende enkele seconden de tekst “Exhaust valves opened”.

Het dichtzetten van de kleppen gaat op dezelfde wijze; het knopje op de linker stuurkolomschakelaar 2 sec indrukken.

  • Op het dashboard gaat ESC OFF 3 seconden continu branden.
  • De rijbaan signalering keert terug in z’n originele instelling.
  • Op de info regel verschijnt gedurende enkele seconden de tekst “Exhaust valves closed”

Voor automaat versies.

De ESC dongle wordt in de EOBD stekker gestoken naast de stuurkolom onder het dashboard. Door de knop van de pookontgrendeling ongeveer 2 seconden in te drukken worden de uitlaatkleppen open gestuurd.

  • Op het klokkenpaneel, in de snelheidsmeter, knippert het ESC lampje gedurende 3 seconden om aan te geven dat het systeem actief is.
  • Op de info regel tussen klokken verschijnt (als de digitale snelheid is geselecteerd) gedurende enkele seconden de tekst “Exhaust valves opened”.

Het dichtzetten van de kleppen gaat op dezelfde wijze;  de pook ontgrendeling 2 seconden indrukken.

  • Op het dashboard gaat ESC OFF 3 seconden continu branden.
  • Op de info regel tussen klokken verschijnt gedurende enkele seconden de tekst “Exhaust valves closed”.

Wanneer de ESC dongle in de EOBD poort blijft zitten onthoudt deze de laatste ingestelde stand van de uitlaatkleppen.

De dongle is ontworpen om semi permanent te kunnen blijven zitten. Ongeveer na 1 minuut nadat het contact is uitgezet gaat deze in slaapstand om het stroom verbruik te minimaliseren tot 24 mA. De dongle kan zo probleemloos meerdere weken aangesloten blijven.

SGW firewall aanwezig?

Wanneer er een SGW firewall aanwezig is werkt de dongle niet. In dat geval kan onze SGW bridge gemonteerd worden.

Alle Giulia’s en Stelvio’s zijn vanaf productiemaand februari 2018 voorzien van de SGW firewall. Stuur daarom in de E-mail bij twijfel het chassisnummer van de auto mee zodat wij kunnen uitzoeken of een SGW aanwezig is.

Prijzen, bestellen en verzending.

Klik op deze link voor al deze informatie.