Race mode
De Quadrifoglio versies zijn voorzien van een extra stand op de DNA knop, namelijk de “Race mode”. Bij Race mode wordt het Forward Collision Control en het Electronic Stability Control (ESC) uitgeschakeld, wat direct zichtbaar gemaakt op het instrumentenpaneel. Maar achter de schermen gebeurt er veel meer.
Bij een Quadrifoglio gaan de uitlaatkleppen open voor meer “sound”, schakelt de automatische versnellingsbak over naar een ander programma, gaan de adaptieve schokdempers (mits aanwezig) nog een tandje harder, gaat de Torque Vectoring in drift modus en wordt het start/stop systeem uitgeschakeld.
Precies de ingrediënten die een echte Alfa rijder wenst!
Maar helaas kan niet iedereen zich een Q veroorloven, waardoor al erg snel de vraag gesteld werd of de Race mode in een “normale” versie ingebouwd kon worden.
Om de Race mode te activeren moet bij een Euro 6B versie een DNA+R knop van een Q gemonteerd worden. Bij Euro 6D versies is dat niet verplicht. Maar kan wel zodat het woordje “Race” op de knop zichtbaar wordt. Maar daarmee werkt de Race mode nog niet. De auto moet duidelijk gemaakt worden dat het een Race mode heeft. We doen dat door de voertuig configuratie aan te passen.
Maar niet alle regeleenheden accepteren Race Mode. Tot nu kennen de de volgende “problemen”.
- Bij de eerste serie werken de schakelflippers niet in Race Mode.
- Bij auto’s met adaptieve demping worden de dempers in Race Mode aan de voorzijde heel zacht en aan de achterzijde heel hard.
- Bij Q4 modellen accepteert het AWD systeem niet altijd de Race Mode configuratie. Dit geldt voor de eerste series met SW versie 0401.
- De versnellingsbak schakelt in Race Mode hetzelfde als in Dynamic.
- Bij auto’s met een smal 3.5″ TCT scherm verschijnt er geen gele layout in Race Mode.
- Vanaf MY2020 modellen laat het grote scherm geen gele layout meer zien.
- De motorregeleenheid kan geen onderscheid meer maken tussen de 4 DNA standen en werkt daarom altijd alsof de DNA in Normal staat.
Voor de punten 1) t/m 4) hebben we oplossing. Dit gaat in de vorm van een software update of in geval van punt 4) is tuning van de versnellingsbak de oplossing. Punt 5 kunnen we niet oplossen behalve een instrumenten paneel monteren met een 7 inch scherm. Punt 6) is slecht bij een heel klein aantal auto’s wel mogelijk. Namelijk auto’s zonder AWD en zonder motorsounds ysteem..
Punt 7) is lastig om te begrijpen. In de praktijk betekent het dat wij de volledige tuning in de N-stand zetten. Maar omdat de versnellingsbak nog wel de standen kan onderscheiden zal het verschil in rijbeleving er nog wel zijn. Sterke nog wij vinden het persoonlijk zelfs beter. Laat u door dit feit dus zeker NIET weerhouden om voor Race Mode te kiezen.
Samenvattend. Wanneer u interesse heeft in de Race mode activering stuur ons dan een E-mail met het chassisnummer van de auto. We kunnen u dan precies vertellen wat er nodig zal zijn om Race Mode 100% werkend te krijgen.
Prijzen.
- In combinatie met een Medio of Massimo tuning: 350.– Euro
- Wanneer de auto eerder door ons getuned is: 400.—Euro
- Wanneer de auto niet of elders getuned is: 500.—Euro
- Updaten ABS systeem naar laatste versie: + 40.– Euro.
- Upgrade AWD systeem (DTCM) vanaf versie 0401 naar 0501/0503: +240.– Euro
- Upgraden adapatieve demping (CDCM): +350.– Euro
De werkzaamheden zijn inclusief:
- DNA+R knop en montage.