Race mode

De Giulia Q is voorzien van een extra stand op de DNA knop, namelijk de “Race mode”. Bij deze Race mode wordt het Forward Collision Control en het Electronic Stability Control (ESC) uitgeschakeld, wat direct zichtbaar gemaakt op het instrumentenpaneel. Maar achter de schermen gebeurt er veel meer.

Zo gaan de uitlaatkleppen open voor meer “sound”, schakelt de automatische versnellingsbak later op en eerder terug, gaan de adaptieve schokdempers nog een tandje harder, gaat de Torque Vectoring in drift modus en wordt het start/stop systeem uitgeschakeld.

Precies de ingrediënten die een echte Alfa rijder wenst!

Niet iedereen kan zich een Q veroorloven, waardoor al erg snel de vraag gesteld werd of de Race mode in een “normale” versie ingebouwd kon worden. We zijn daar al ruim een jaar geleden mee begonnen en liepen toen tegen muren op die destijds ondoordringbaar leken. Uiteindelijk zijn we erin geslaagd de ABS/TC off dongle te ontwikkelen. Dit is een via de OBD stekker werkende, dongle die in de Dynamic stand het ABS systeem en daarmee ook de traction control uitschakelt. Een prima werkend principe waar we veel Alfa rijders gelukkig mee hebben gemaakt.

Maar toch bleef het aan ons knagen. Met nieuwe middelen en inmiddels opgedane kennis hebben we na opnieuw lang onderzoeken ontdekt hoe wij de “Race mode”konden activeren.

Zo leek althans….. er zitten echter nog wel een paar addertjes onder het gras.

Om de Race mode te activeren moet sowieso een DNA+R knop van een Q  gemonteerd worden, maar daarmee werkt de Race mode nog niet. De auto moet duidelijk gemaakt worden dat het een Race mode heeft. Hier begon een nieuw avontuur, want al snel bleek dat niet alle systemen in de auto deze Race mode begrijpen, dit verschilt per uitvoering. Belangrijke systemen hierbij zijn:

  • ABS systeem (ABS)
  • Schermpje tussen de klokken 3.5 of 7” (IPC)
  • Infotainment 6.5 inch (EMCM)
  • Infotainment 8.8 inch (EMCM)
  • Motormanagement (PCM)
  • Versnellingsbak (TCM)
  • Schakelflippers/pook +/- (TCM/ESM)
  • Adaptieve dempers (CDCM)
  • AWD systeem (DTCM)

Een paar voorbeelden.

Giulia 2.0 T 200 pk Euro 6B.

  • Het ABS geeft aan dat het ESC en Forward Collision Warning uit zijn. Dit is zichtbaar op het dashboard, want het schermpje tussen de klokken geeft een gele lay-out. Het grote 8.8 inch infotainment geeft gedurende een paar seconden “Race mode” in het geel. So far so good dus.
  • Maar het motormanagement herkent de DNA+R stand niet meer en functioneert alsof de DNA+R knop altijd in N(ormal) stand. Geen paniek, dit klinkt erger dan dat het in de praktijk is, wan wij plaatsen onze tuning dan in de N-stand. In de praktijk is het namelijk het schakelgedrag dat het allergrootste deel van de rijbeleving geeft. De directere gaspedaalreactie, die normaal gesproken in Dynamic werkt, mist men in het geheel niet. In de A-stand schakelt de bak zo lui, dat het ook daar niet opvalt dat de motor de N-stand in heeft genomen. Feit is alleen wel, dat ook in de A-stand al het beschikbare koppel en vermogen beschikbaar is.
  • De automatische bak herkent de DNA+R stand wel volledig. Ook de schakelflippers doen het nog net als voorheen.
  • Wanneer de auto is voorzien van adaptieve demping, blijkt dat deze de Race stand niet begrijpt. De voorste dempers worden erg zacht en de achterste juist harder dan voorheen. Een combinatie die niet goed werkt op de weg. Met het knopje in het midden van de DNA+R knop kunnen de dempers naar een “Mid” stand gezet worden. Dat werkt nog wel goed. Een oplossing is het monteren van een regeleenheid van de adaptieve dempers van een Q. Dan werkt alles perfect en geeft de Giulia een wel heel lekker veer/demper gedrag.
    Zo’n regeleenheid kost echter 720.—Euro en wordt LEEG (= zonder software) geleverd. Deze moet op een Q geprogrammeerd worden voor de juiste software. Zoals bekend zijn wij niet voor één gat te vangen en zijn in staat de regeleenheid van een niet Q om te programmeren alsof het een Q is. Kortom, ook opgelost!

Giulia 2.0 T 280 pk Veloce.

  • Alles zoals genoemd bij de 2.0T 200 pk
  • Veloce uitvoeringen hebben in Europa standaard All Wheel Drive. Dit wordt geregeld door de DTCM (Drive Train Control Module). Echter hier kan ook een addertje onder het gras zitten. Sommige Veloce’s beschikken niet over geschikte DTCM software en accepteren de Race mode instelling niet. De km-teller blijft dan knipperen om aan te geven dat er een regeleenheid niet goed geconfigureerd is. We zijn erachter gekomen dat dit na een software update van de fabriek het probleem is opgelost, maar dat deze update niet wordt vrij gegeven voor de benzine Veloce’s. Maar zoals het een goede chiptuner betaamt, hebben we daar een oplossing voor gevonden waardoor we de update toch met succes kunnen uitvoeren.

Giulia 2.2 JTD Veloce Euro 6B.

  • Net als bij de benzine versies herkent de motorregeleenheid van de diesel ook de DNA+R niet meer. Oplossing: tuning omzetten naar de N-stand.
  • Hoe de adaptieve dempers reageren weten we nog niet. We hebben geen testauto kunnen bemachtigen waar dit op zat.
  • Maar er was een vervelender probleem. Bij deze auto functioneerden de schakelflippers en de +/- op de pook in de Race mode niet meer. In A, N en D functioneerden ze beide wel. Helaas ontbrak de tijd om daar in te duiken. Wordt daarom vervolgd…..

Stelvio 2.0 T AWD Euro 6D.

  • De motorregeleenheid herkent geen DNA+R stand. Oplossing is bekend.
  • De adaptieve demping herkent bij deze versie wel de Race mode. De dempers zijn duidelijk harder in Race mode dan in Dynamic.
  • Schakelflippers werken net als voorheen, ook in Race mode.

Samenvattend. Wanneer u interesse heeft in de Race mode activering stuur ons dan een E-mail met het chassisnummer van de auto. We kunnen u dan met behoorlijke zekerheid vertellen of het wel of niet mogelijk is voor uw auto.

Prijzen.

  • In combinatie met een Medio of Massimo tuning: 240.– Euro
  • Wanneer de auto eerder door ons getuned is: 290.—Euro
  • Wanneer de auto niet of elders getuned is: 390.—Euro
  • Update van adaptieve demping (CDCM wanneer de auto bij ons getuned is of Race mode geactiveerd is: 300.—Euro
  • Aangepaste (ruil)regeleenheid voor adaptieve demping (CDCM) wanneer de auto niet door ons getuned is de Race mode niet door ons geactiveerd is: 400.– Euro

De werkzaamheden zijn inclusief:

  • DNA+R knop en montage
  • Updaten ABS systeem naar laatste versie
  • Aanpassing motorsoftware
  • Wanneer van toepassing: update van CDCM regeleenheid
  • Wanneer van toepassing: update van DTCM regeleenheid