Race mode

De Giulia Q is voorzien van een extra stand op de DNA knop, de “Race mode”. Bij deze Race mode wordt het Forward Collision Control en het Electronic Stabilty Control (ESC) uitgeschakeld. Dit wordt direct zichtbaar gemaakt op het instrumentenpaneel. Maar achter de schermen gebeurd meer.

Zo gaan de uitlaatkleppen open voor meer “sound”, gaat de automatische versnellingsbak later opschakelen en eerder terugschakelen, gaan de adaptieve schokdempers nog een tandje harde, gaat het Torque Vectoring in drift modus en gaat het start/stop systeem uit.

Precies de ingrediënten die een echte Alfa rijder zou wensen.

Maar niet iedereen kan zich een Q veroorloven. Daarom ontstond al erg snel de vraag of de Race mode in een “normale” versie is in te bouwen. We zijn daar al ruim een jaar geleden mee begonnen en liepen toen tegen muren op die ondoordringbaar leken. Uiteindelijk zijn we erin geslaagd de ABS/TC off dongle te ontwikkelen. Een via de OBD stekker werkende dongle die in de Dynamic stand het ABS systeem uitschakelt en daarmee ook de traction control. Een prima werkend principe waar we veel Alfa rijders gelukkig mee hebben gemaakt.

Maar toch bleef het aan ons knagen. Met nieuwe middelen en opgedane kennis hebben we na opnieuw lang onderzoeken ontdekt hoe de Race mode geactiveerd kon worden.

Zo leek althans….. er zitten namelijk nog wel een paar addertjes onder het gras.

Om de Race mode te activeren moet sowieso een DNA+R knop van een Q worden gemonteerd. Maar daarmee werkt de Race mode nog niet. De auto moet duidelijk gemaakt worden dat ie een Race mode heeft. Dat gedaan hebbende begint het avontuur. Al snel bleek dat niet alle systemen in de auto de Race mode begrijpen. Ook verschilt dit nog per uitvoering. Belangrijke systemen zijn hierbij.

  • ABS systeem (ABS)
  • Schermpje tussen de klokken 3.5 of 7” (IPC)
  • Infotainment 6.5 inch (EMCM)
  • Infotainment 8.8 inch (EMCM)
  • Motormanagement (PCM)
  • Versnellingsbak (TCM)
  • Schakelflippers/pook +/- (TCM/ESM)
  • Adaptieve dempers (CDCM)

Een paar voorbeelden.

Giulia 2.0 T 200 pk Euro 6B.

  • Het ABS geeft aan dat het ESC en forward collision warning uit zijn. Dit is zichtbaar op het dashboard. Het schermpje tussen de klokken geeft een gele lay-out. Het grote 8.8 inch infotainment geeft gedurende een paar seconde “Race mode” in het geel. So far so good dus.
  • Maar het motormanagement herkent de DNA+R stand niet meer en functioneert alsof de DNA+R knop altijd in N(ormal) staat. Geen paniek, dit klinkt erger dan dat het in de praktijk is. We zetten onze tuning in de N-stand. In de praktijk is het namelijk de schakelgedrag die het allergrootste deel van de rijbeleving geeft. De directere gaspedaalreactie die normaal gesproken in Dynamic werkt mist men geheel niet. In de A-stand schakelt de bak zo lui dat het ook daar niet opvalt dat de motor de N-stand in heeft genomen. Feit is alleen wel dat ook in de A-stand al het beschikbare koppel en vermogen beschikbaar is.
  • De automaatbak herkent de DNA+R stand wel volledig. Ook de schakelflippers doen het nog net als voorheen.
  • Wanneer de auto is voorzien van adaptieve demping blijkt het dat deze de Race stand niet snapt. De voorste dempers worden zo erg zacht en de achterste juist harder dan voorheen. Een combinatie die niet goed werkt op de weg. Met het knopje in het midden van de DNA+R knop kunnen de dempers naar een “Mid” stand gezet worden. Dat werkt nog wel goed. Een oplossing is het monteren van een regeleenheid van de adaptieve dempers van een Q. Dan werkt alles perfect en geeft de Giulia en een wel heel erg lekker veer/demper gedrag.
    Zo’n regeleenheid kost 720.—Euro en wordt LEEG (= zonder software) geleverd. Deze moet op een Q geprogrammeerd worden voor de juiste software. Zoals bekend zijn wij niet voor één gat te vangen en zijn in staat de regeleenheid van een niet Q om te programmeren naar eentje van een Q. Kortom, ook opgelost!

Voor zover we hebben kunnen testen en vergelijken blijft de rest werken zoals het was.

Giulia 2.2 JTD Veloce Euro 6B.

  • Net als bij de benzine versies herkent de motorregeleenheid van de diesel ook de DNA+R niet meer. Oplossing, tuning omzetten naar de N-stand.
  • Hoe de adaptieve dempers reageren weten we nog niet. We hebben geen testauto kunnen bemachtigen waar dit op zat.
  • Maar er was een vervelender probleem. Bij deze auto functioneerde de schakelflippers en de +/- op de pook in de Race mode niet meer. In A, N e n D functioneerde ze beide wel. Helaas ontbrak de tijd daar in te duiken. Wordt daarom vervolgd…..

Stelvio 2.0 T AWD Euro 6D.

  • De motorregeleenheid herkent opnieuw geen DNA+R stand. Oplossing bekend.
  • De adaptieve demping herkent bij deze versie wel de Race mode. De dempers zijn duidelijk harder in Race mode dan in Dynamic.
  • Schakelflippers werken net als voorheen, ook in Race mode.

Deze paar voorbeelden maken duidelijk dat er op dit moment niet precies is te voorspellen wat wel en niet zal werken bij de montage van een DNA+R knop. Er zal per versie gekeken moeten worden hoe de genoemde systemen reageren. Onderstaande tabel geeft aan welke versies we op dit moment kunnen aanbieden. Ze zijn groen aangemerkt.

  • 30 augustus 2019: Giulia 2.2 JTDm Euro 6D met schakelflippers toegevoegd: OK

Prijzen.

  • In combinatie met een Medio of Massimo tuning: 240.– Euro
  • Wanneer de auto eerder door ons getuned is: 290.—Euro
  • Wanneer de auto niet of elders getuned is: 390.—Euro
  • Aangepaste (ruil)regeleenheid voor adaptieve demping (CDCM wanneer de auto bij ons getuned is of Race mode geactiveerd is: 300.—Euro
  • Aangepaste (ruil)regeleenheid voor adaptieve demping (CDCM) wanneer de auto niet door ons getuned is de Race mode niet door ons geactiveerd is: 400.– Euro

De werkzaamheden zijn inclusief:

  • DNA+R knop en montage
  • Updaten ABS systeem naar laatste versie
  • Aanpassing motorsoftware
  • Wanneer van toepassing: montage en inleren CDCM regeleenheid