SGW bridge

Vanaf ongeveer productie begin 2018 zijn steeds meer FCA modellen voorzien van een SGW voor de EOBD diagnose stekker. Maar wat is het en waarom is het lastig ? En wat is de oplossing ?

Wat is de SGW Firewall
?
SGW staat voor Security GateWay. In de volksmond een Firewall genoemd. Een Firewall is bedoeld om indringers buiten te houden. Met als gevolg dat alleen officieel gecertificeerde diagnose apparatuur wordt toegelaten tot het interne communicatie netwerk (CAN systeem). Via het CAN systeem wordt er diagnose gesteld aan een auto. Maar ook onderhoudsbeurten gereset, foutmeldingen verwijderd en fabriek updates uitgevoerd. De FCA dealer gebruikt daarvoor de zogenaamde WiTECHPlus en WiTECH2.0.

Waarom is een SGW lastig ?

Zolang de auto in onderhoud is bij een officiële FAC dealer is er niets aan de hand. Maar zodra de auto bij een niet officiële dealer/werkplaats/specialist terecht komt kunnen er problemen ontstaan. Een paar kleine voorbeelden.

Na een olie verversingsbeurt moet de onderhoudshistorie en de vervangingstermijn gerest worden. Hiervoor gebruikt men universele diagnose apparatuur. Echter deze krijgt op dat vlak geen toegang en zo kan er geen reset plaats vinden.

Voor een diagnose kunnen wel parameters worden gelezen maar men kan geen fouten wissen of componenten aansturen

Men wil met behulp van diagnose apparatuur instellingen veranderen. Bij voorbeeld het achteraf inbouwen van niet standaard opties en deze inleren. Bijvoorbeeld schakelflippers of de Race modus. Dit inleren wordt ook geblokkeerd door de SGW.

Wat is de oplossing ?
Wij hebben een SGW firewall bridge ontwikkeld. Dit is een kleine elektronische schakeling. Niet louter een stel doorverbindingen (uit ervaring weten we dat dit storingen kan veroorzaken), maar eentje waar verder over na is gedacht. Het boxje kan simpelweg in plaats van de originele SGW geplaatst worden.

Maar let op!
Wanneer een auto met SGW bridge aan een officiële WiTECH verbonden wordt zal deze opmerking dat de SGW verwijderd is. Een dealer die hier van op de hoogte is zal dat opmerken. Dit is te voorkomen door de SGW bridge “uit te schrijven”. Men kan dit laten doen door een “uitlijning PROXI” uit te laten voeren. De WiTECH zal dan niet langer de afwezigheid van de SGW opmerken en geen melding daarover geven.

Is de SGW bridge gemakkelijk zelf plaatsen ?
Bij bepaalde modellen wel. Bij de meeste is het een lastige klus en af te raden wanneer handigheid ontbreekt. Uiteraard telt hierbij wel de ervaring. Tot nu kunnen we het volgende melden:

  • Alfa Romeo Giulia:
    Rechts naast/onder de stuurkolom. Te bereiken door de stuurkolom in de hoogste en langste stand te zetten. Eigenlijk niet zichtbaar en men moet “kijken” met de handen. Alleen te doen door mensen met niet hele dikke polsen (handleiding aanwezig).
  • Alfa Romeo Stelvio.
    Bovenop de stuurkolom. Te bereiken door het bakje rechts naast het stuur te verwijderen. De SGW is niet zichtbaar en erg lastig te bereiken met de hand. Vraagt om een lenige pols en veel gevoel en behendigheid met vingers (geen handleiding aanwezig).
  • Fiat Doblo.
    Onderop de stuurkolom. Zichtbaar en goed te bereiken. Fluitje van een cent. Geen handleiding nodig

Wij kunnen de SGW bridge ook voor u plaatsen. Daarvoor brengen wij variërend per model arbeidsloon voor in rekening. Bij permanente plaatsing voeren wij dan ook de “PROXI uitlijning” uit.

De SGW bridge kan ook gebruikt worden op de volgende modellen (levering in overleg):

  • Fiat 500X
  • Fiat 500L
  • Jeep Compass
  • Jeep Renegade
  • Maserati Ghibli
  • Maserati Quattroporte
  • Maserati Levante

In de toekomst gaan meerdere modellen volgen waaronder bijvoorbeeld de komende nieuwe Fiat Ducato. In welke vorm de SGW dan zal zijn is nog onbekend.