SGW bridge

Vanaf ongeveer productie begin 2018 zijn steeds meer FCA modellen voorzien van een SGW voor de EOBD diagnose stekker. Maar wat is het en waarom is het lastig ? En wat is de oplossing ?

De originele SGW firewall regeleenheid

Wat is de SGW Firewall?
SGW staat voor Security GateWay. In de volksmond een Firewall genoemd. Een Firewall is bedoeld om indringers buiten te houden. Met als gevolg dat alleen officieel gecertificeerde diagnose apparatuur wordt toegelaten tot het interne communicatie netwerk (CAN systeem). Via het CAN systeem wordt er diagnose gesteld aan een auto. Maar ook onderhoudsbeurten gereset, foutmeldingen verwijderd en fabriek updates uitgevoerd. De FCA dealer gebruikt daarvoor de zogenaamde WiTECHPlus en WiTECH2.0.

Waarom is een SGW lastig ?

Zolang de auto in onderhoud is bij een officiële FAC dealer is er niets aan de hand. Maar zodra de auto bij een niet officiële dealer/werkplaats/specialist terecht komt kunnen er problemen ontstaan. Een paar kleine voorbeelden.

Na een olie verversingsbeurt moet de onderhoudshistorie en de vervangingstermijn gerest worden. Hiervoor gebruikt men universele diagnose apparatuur. Echter deze krijgt op dat vlak geen toegang en zo kan er geen reset plaats vinden.

Voor een diagnose kunnen wel parameters worden gelezen maar men kan geen fouten wissen of componenten aansturen

Men wil met behulp van diagnose apparatuur instellingen veranderen. Bij voorbeeld het achteraf inbouwen van niet standaard opties en deze inleren. Bijvoorbeeld schakelflippers of de Race modus. Dit inleren wordt ook geblokkeerd door de SGW.

Wat is de oplossing ?
Wij hebben een SGW firewall bridge ontwikkeld. Dit is een kleine elektronische schakeling. Niet louter een stel doorverbindingen (uit ervaring weten we dat dit storingen kan veroorzaken), maar eentje waar verder over na is gedacht. Het boxje kan simpelweg in plaats van de originele SGW geplaatst worden.

Maar let op!
Wanneer een auto met SGW bridge aan een officiële WiTECH verbonden wordt zal deze opmerking dat de SGW verwijderd is. Een dealer die hier van op de hoogte is zal dat opmerken. Dit is te voorkomen door de SGW bridge “uit te schrijven”. Men kan dit laten doen door een “uitlijning PROXI” uit te laten voeren. De WiTECH zal dan niet langer de afwezigheid van de SGW opmerken en geen melding daarover geven.

Is de SGW bridge gemakkelijk zelf plaatsen ?
Bij bepaalde modellen wel. Bij de meeste is het een lastige klus en af te raden wanneer handigheid ontbreekt. Uiteraard telt hierbij wel de ervaring. Tot nu kunnen we het volgende melden:

  • Alfa Romeo Giulia:
    Rechts naast/onder de stuurkolom. Te bereiken door de stuurkolom in de hoogste en langste stand te zetten. Eigenlijk niet zichtbaar en men moet “kijken” met de handen. Alleen te doen door mensen met niet hele dikke polsen.
  • Alfa Romeo Stelvio.
    Bovenop de stuurkolom. Te bereiken door het bakje naast het stuur te verwijderen. De SGW is niet zichtbaar en erg lastig te bereiken met de hand. Vraagt om een lenige pols en veel gevoel en behendigheid met vingers.

Wij kunnen de SGW bridge ook voor u plaatsen. Daarvoor brengen wij variërend per model arbeidsloon voor in rekening. Bij permanente plaatsing voeren wij dan ook de “PROXI uitlijning” uit.

De SGW bridge kan ook gebruikt worden op de volgende modellen (levering in overleg):

  • Fiat 500X
  • Fiat 500L
  • Fiat Doblo
  • Jeep Compass
  • Jeep Renegade
  • Jeep Grand Cherokee
  • Maserati Ghibli
  • Maserati Quattroporte
  • Maserati Levante

In de toekomst gaan meerdere modellen volgen waaronder bijvoorbeeld de komende nieuwe Fiat Ducato. In welke vorm de SGW dan zal zijn is nog onbekend.

Montage

De originele SGW firewall blijft altijd zitten. Het is een kwestie van deze af te koppelen en onze SGW bridge aan te sluiten.

Giulia

  • Bij een Giulia is de SGW eenvoudig te bereiken. Daarvoor zet men het stuur in de meest hoge stand en de langste stand, dus zo dicht mogelijk naar het lichaam toe.
  • Steek de rechter arm tot aan pols onder het stuur. De SGW hangt iets rechts naast de stuurkolom. De stekkers zijn naar beneden gericht. Voel met de handen.
  • Druk de borging van de stekkers één voor één in en trek de stekkers eruit.
  • Pak nu de SGW bridge en ga eerst met de rechter hand naar binnen. Vervolgens met de linker hand ook en steek de stekkertjes in de SGW bridge. Dit lukt alleen als de handen niet te groot zijn en de polsen niet te dik. Let op vooraf even goed op de positie. Het zijn twee ongelijke stekkers die er maar op één manier in kunnen.
De plaats van de SGW bij een Giulia

Stelvio

In tegenstelling tot de Giulia is de Stelvio veel lastiger en alleen te doen door mensen die ervaring hebben en kunnen “kijken” met hun handen.

  • Verwijder het bakje naar het stuur. Deze is met 1 Torx schroefje gemonteerd. Gebruik een kunststof lepel om het bakje eruit te wippen.
  • De SGW regeleenheid ligt links bovenop op de stuurkolom. De stekkers wijzen schuin naar beneden en naar voren.
  • Steek de linker hand tussen de kabels door. Men kan al voelend de vorm van de SGW herkennen. Voorop zitten de stekkers.
  • Het lastigste is de stekkers eruit te trekken. Dit lukt beter door ook de rechter hand naar binnen te steken maar dan onderlangs de SGW.
  • Het is lastig uit te leggen hoe de stekkers eruit halen. Het komt nu echt aan op uw eigen motoriek en kracht in de vingers.
  • Eenmaal los, steek dan de linkerhand met SGW weer naar binnen. De stekkers moeten nu met dezelfde hand erin gestoken worden.

Wanneer het echt niet lukt de stekkers eruit te krijgen dan moet de originele SGW van z’n steun gehaald worden. Dat zijn 3 M6 borgmoeren. Trek vervolgens aan het SGW kastje om zo de stekkers eruit te trekken.

De plaats van de SGW bij een Stelvio

Prijzen, bestellen en verzending.

Klik op deze link voor al deze informatie.