Quadrifoglio koppelbeperking
Veel Q-rijders ervaren een duidelijke koppelbeperking in de eerste en tweede versnelling in de A, N en D-stand. Vaak wordt de schuld gegeven aan het motormanagement en/of de versnellingsbak regeling. Wat op zich niet raar is. Maar helaas, de motorsturing kende alleen tot 2018 een duidelijke koppel beperking. De versnellingsbak regeling heeft nooit een beperking gekend.
Maar waar komt de koppelbeperking dan wel vandaan?
Begin 2025 hebben we eindelijk het antwoord daarop gevonden. Het ABS-systeem. Onze verdenking ging daar al langer naar uit maar we konden het niet aantonen. Nu wel. Het ABS-systeem kent een zogenaamde “Torque reduction” functie. Deze functie stuurt een maximaal toelaatbare koppelwaarde via het CAN netwerk naar het motor managementsysteem. Deze begrenst op zijn beurt het koppel door de turbodruk te verlagen.
Uit metingen is gebleken dat deze al actief wordt nog voordat er sprake is van wielspin. Echter, lijkt het erop alsof er een soort zelflering actief is gebaseerd op “ervaringen uit het verleden”. Het koppel wordt in lagere toeren het meest beperkt. De beperking neemt af naar mate de toeren toenemen. In de 1e versnelling is deze het sterkste. In 2e ook nog behoorlijk. Aan het einde van de toeren in 2e gaat de beperking er vaak af. In 3e is de beperking alleen onder ongeveer 3500 RPM ietsjes aanwezig. Maar bij extreme omstandigheden (regen) kan de beperking zelfs in 4e of 5e actief worden.
Let op, deze koppelbeperking is iets anders dan de ASR-regeling. De “Torque reduction” treedt op voorhand in, voordat er wielspin is. Het ASR grijpt in op het moment dat er daadwerkelijk wielspin is.
Race Mode kent absoluut geen “Torque reduction” functie of ASR regeling.

Hierboven een screenshot van het Performance Logger Dashboard. Hier wordt achtereenvolgens in de 1e, 2e en 3e versnelling vol gas gegeven. We kijken in iedere versnelling bij ongeveer 3500 RPM wat het toegestane koppel is.
1e versnelling: 265 Nm
2e versnelling: 467 Nm
3e versnelling: 608 Nm
We gaan ons de komende tijd nog meer verdiepen in deze materie. Later meer……
Februari 2025: Performance Logger update.
Om meer te leren over de koppel gerelateerde rijhulpen hebben we de Performance Logger ge-update. Lees alles over de update via deze link.