Chiptuning "Alfa Romeo 147 1.6 TS 16v (105 pk)"
De Alfa 147 werd in 2001 geïntroduceerd als opvolger van de Alfa 145/146. De voorganger was er in 2 duidelijk verschillende carrosserie vormen. De 147 bleef beperkt tot 1. Althans, het verschil tussen de 3 en 5 deurs was niet spectaculair. Qua niveaus is de 147 een paar stappen hoger dan de 145. Veel betere materialen en bouwkwaliteit. De wegligging was zelfs nog wat strakker dan de alom geprezen wegligging van de 156.
De 105 pk motor van 147 1.6 16v is een ge-detunede versie van de 120 pk versie. Het is makkelijker een vlotte motor langzamer te maken dan een al vlotte motor nog vlotter….. Dat doet Alfa wel vaker…. Dat neemt echter niet weg dat dit een luie motor is. De 105 pk versie heeft geen nokkenasverstelling en daardoor een ander nokkenasprofiel. Dat geeft ‘m een vlakkere koppelkromme. Vreemd is wel dat men de motor niet lekker door laat gaan in de toeren. Vlak voor de toerenbegrenzer (6500) had de motor nog meer dan 92% van z’n maximale vermogen. Reden genoeg om de begrenzer naar 6800 te zetten.
De “software” rond de motor is het state of the art Motronic ME7.3. Wat staat voor een totaal vol elektronisch geregelde motorsturing, inclusief de gasklepbediening. Maar ook de aanwezigheid van 2 lambda sondes en 2 katalysatoren. 1 voor het meten en bij regelen van het mengsel en een 2e ter controle van de werking van de grote katalysator.
Resultaten
- Toerenbegrenzer van 6500 naar 6800 RPM
- Aangepast stationair toerental
- Aangepaste gaspedaalreactie
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ME7.3
- Type EPROM: Flash EEPROM
- Serieel programmeren
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Chiptuning
€ 325 ,-
Ervaringen
Melvin Stüger
Gisteren mijn Alfa 147 T.S 1.6 (105 PK) laten tunen bij Squadra. Na het tunen voelt de auto heel anders aan, trekt beter op en loopt veel rustiger. Ook op de snelweg ervaar je gewoon meer power op de wielen, en dan heb ik het niet over topsnelheid , maar echt het optrekken van bijv. 120 km naar 180. Dit gaat een stuk vlotter. Al met al een verbetering. Spijt dat ik dit niet eerder heb laten doen. Top!!
Stationair eigenschappen van de motor: 4= Ik ervaar een grote verbetering.
Oppakgedrag bij wegrijden: 4= Ik ervaar een grote verbetering.
Oppakgedrag bij lagere toeren: 4= Ik ervaar een grote verbetering.
Het doortrekken in de hogere toeren 4= Ik ervaar en grote verbetering.
Het brandstofverbruik 3= Ik ervaar een kleine verbetering.
Algehele beoordeling 4= Ik ervaar een grote verbetering.
Jimmy Jacobs
Hierbij mijn bevindingen naar aanleiding van het chiptuning van mijn 147 op 13-4-2004 te Doetinchem bij Alfa ‘t Hooft:
Stationair eigenschappen 2 = geen verbetering merkbaar
Oppakgedrag bij wegrijden 4 = flinke verbetering merkbaar
Oppakgedrag bij lagere toeren 4 = flinke verbetering merkbaar
Het doortrekken in hoge toeren 4 = flinke verbetering merkbaar
Het brandstofgebruik 2 = geen verbetering merkbaar, maar zal wel te maken hebben omdat ik nu een stuk steviger rij..rustig rijden is er niet meer bij..
Algemene beoordeling 4 = flinke verbetering merkbaar
Al met al ben ik zeer tevreden over de chiptuning..ik heb een kompleet andere auto teruggekregen..vooral in het gebied tussen 3000 en 4500 tpm is het nu een genot om te rijden. Bedankt.
Reactie n.a.v. het enquêteformulier:
- De rij-eigenschappen van de auto zijn flink verbeterd. De motor presteert nu waarschijnlijk wat de bedoeling was. Ik ben zeer tevreden.
Lucien Claassen
Het heeft inderdaad even geduurd, maar na wat testritjes moet ik zeggen dat je het extra vermogen in de hoge toeren geweldig voelt. Hiervoor schakelde ik altijd rond 3000 a 3500 toeren op, omdat daarna het vermogen lijkt weg te vallen. Na de chiptuning trek ik hem met veel plezier een stuk verder door.
Een tussensprintje op de snelweg gaat nu ook een stuk vlotter. De motor reageert veel sneller. Hij houdt zich niet meer in bij het optrekken vanuit stilstand. En daarnaast pakt de motor beter op bij het schakelen.
TOP ! dus......
Mario Hoogstrate
Hierbij mijn bevindingen van de chiptuning van mijn 147 1.6 16V (105 pk)
Stationair eigenschappen 4 = flinke verbetering merkbaar
Oppakgedrag bij wegrijden 4 = flinke verbetering merkbaar
Oppakgedrag bij lagere toeren 4 = flinke verbetering merkbaar
Het doortrekken in hoge toeren 4 = flinke verbetering merkbaar
Het brandstofgebruik 2 = geen verbetering merkbaar
Algemene beoordeling 4 = flinke verbetering merkbaar
Ik ben zeer tevreden met de chiptuning, hij rijd veel lekkerder nu. Stationair loopt ie nu veel rustiger, ook het wegrijden gaat soepeler. Bij lage toeren wil hij nu beter en trekt dan ook harder door. Het brandstof verbruik is nog ongeveer hetzelfde, licht ook aan de weersomstandigheden en dat het nu zo leuk is om een beetje extra gas te geven.
Kortom:
De motor draait een stuk soepeler en is een stuk gretiger, pakt beter op vanuit lage toeren maar klimt ook sneller in de hoge toeren. Rijd echt heerlijk, dit is wat het 1.6je nodig had, de tussensprintjes zijn echt geweldig verbeterd 150 / 160 / 170 op de teller en voet nog een keer naar bene en gaan, mooi toch voor een 1.6je. De volgende Alfa gaat het ritje ook een keer maken!