Chiptuning "Alfa Romeo 147 2.0 TS 16v Selespeed"
De Alfa 147 werd in 2001 geïntroduceerd als opvolger van de Alfa 145/146. De voorganger was er in 2 duidelijk verschillende carrosserie vormen. De 147 bleef beperkt tot 1. Althans, het verschil tussen de 3 en 5 deurs was niet spectaculair. Qua niveaus is de 147 een paar stappen hoger dan de 145. Veel betere materialen en bouwkwaliteit. De wegligging was zelfs nog wat strakker dan de alom geprezen wegligging van de 156.
Vanaf productie september 2000 zijn vrijwel alle Alfa Romeo’s voorzien van een geheel nieuw type injectiesysteem. Het zogenaamde ME7.3 systeem. Een zeer geavanceerd systeem met een vol elektronisch gestuurde gasklep, meerdere lambda sensoren en al naar gelang de motoruitvoering 2 tot 4 katalysatoren. Alles in het kader van zo laag mogelijk emissie waarden. Helaas is dit een beetje ten koste gegaan van het rijplezier. Met name al die katalysatoren zijn een belemmering voor een lekker vrije ademhaling.
Wat ook nieuw is, is dat de motor nu geheel wordt gestuurd volgens een zogenaamde koppelregeling. De bestuurder bedient het gaspedaal en vertelt de regeleenheid als het ware welk koppel de motor moet gaan leveren. Binnen de grenzen van het mogelijke natuurlijk. Dat lijkt makkelijk chiptunen. Gewoon vertellen dat er meer koppel moet worden gestuurd. Maar niets is minder waar. Er komt heel wat meer voor kijken om een dergelijk injectiesysteem naar je hand te zetten.
Opnieuw is gebleken dat het standaard vermogen niet helemaal wordt gehaald. Vanwege dit feit zijn we voor de ontwikkeling van deze 2.0 Euro 3 versies niet over een nacht ijs gegaan. We hebben meerdere auto’s (ook 156 en GTV 2.0 16v’s) gemeten. De gegevens hieronder zijn gemiddelde van meerdere gemeten auto’s.
In de trekkracht op lagere toeren zitten absoluut gezien geen spectaculaire winsten. Daarentegen is de reactie van het gaspedaal en oppakken van de motor sterk verbeterd. Opnieuw dus een grote driveability verbetering.
De Selespeed uitvoering is qua motormanagementafstelling identiek aan de handgeschakelde versie. Echter wordt de toerenbegrenzer bepaald door het schakelmoment van de Selespeed. In theorie is deze dus verhoogd, in de praktijk komt dit er niet uit.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd op 6800 RPM
- Aangepast stationair toerental
- Aangepaste timing nokkenasverstelling
- Aangepaste timing inlaatlengsteverstelling
- Aangepaste gaspedaalreactie
- Type injectiesysteem: Bosch Motronic ME7.3
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Chiptuning
€ 325 ,-
Ervaringen
Er zijn nog geen ervaringen gedeeld voor de "Alfa Romeo 147 2.0 TS 16v Selespeed". Deel als eerste uw chiptuning ervaring voor de "Alfa Romeo 147 ". Dit kan door een e-mail te sturen naar info@squadra-tuning.nl. Wij plaatsen vervolgens uw ervaring zo spoedig mogelijk op de website.