Chiptuning "Alfa Romeo 159 2.4 JTDm 20v 200 pk"
De opvolger van de 156. Groter en dus zwaarder, verbeterde bouwkwaliteit maar met minder impact als de 156 in 1997. Voor ons niet het belangrijkste, althans?
Net als de auto in z’n geheel is ook het injectiesysteem van een hoger niveau. Het EDC16 is geëvalueerd tot EDC16C39 ook wel EDC16 “plus”. De inspuitdruk is verhoogd van 1350 naar 1400 bar. Niet heel spectaculair.
Veel interessanter is dat men het systeem nu geen Unijet maar Multijet noemt. Oftewel meer dan 2 inspuitingen per cyclus; tot wel 5. De verbranding verloopt daardoor nog gelijkmatiger en dus schoner.
Ondanks dat heeft men toch een geavanceerd emissie systeem moeten toepassen om de motor aan de nieuwste Euro 4 normen te laten voldoen. Men heeft gekozen voor een onderhoudsvrij roetfilter/katalysator. Het systeem meet de temperatuur voor en in de kat en het drukverschil over de kat. Aan de hand daarvan kan men de vervuiling van de kat beoordelen. Als deze een bepaalde waarde overschrijdt treed er een speciaal regeneratie programma in werking. Het injectiesysteem spuit dan tijdens de uitlaatslag brandstof in, daardoor worden de uitlaatgassen dusdanig heet dat de katalysator schoon brandt.
April 2007
De ontwikkeling van deze Squadrachip heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. De 2.4 20v 200 pk versie bleek niet “zomaar” een 1.9 16v te zijn met een 5e cilinder. In het verleden met de Euro 2 en Euro 3 JTD’s was dit als het ware wel zo. De ontwikkeling van deze Euro 4 JTDm Squadrachip was niet eerder zo ingewikkeld. Softwarematig zijn er bijzondere aanpassingen nodig om het geheel goed te laten functioneren. Omdat de concurrentie mogelijk mee leest en een goede diepgaande uitleg te ingewikkeld is gaan wij niet op de details in.
Helaas hebben wij moeten constateren dat er iets niet helemaal klopt aan de 2.4 20v JTDm 200 pk versie Er zijn bepaalde componenten niet goed op elkaar afgestemd. De turbo blijkt een grote koppeltoename niet goed te kunnen verwerken. Dit resulteert in een instabiele turbodruk wanneer er te veel koppel wordt geprogrammeerd. Dit levert een grotere hoeveelheid uitlaatgassen op welke de turbo maar moeilijk kan verwerken. Uiteraard stemmen wij dit zo goed mogelijk per auto af.
De bevestiging van onze constatering werd midden 2007 geïntroduceerd in de vorm van de 210 pk versie, De verschillen zijn op papier klein. 400 Nm en 210 pk. Echter de verschillen in de praktijk zijn enorm (zie november 2007).
Najaar 2009
Als gevolg van de aanhoudende problemen met de EGR klep en de gevolgen daarvan stellen wij het afsluiten van de EGR-klep verplicht. Dit is een ingreep welke tegelijkertijd met de chiptuning door ons wordt uitgevoerd.
Resultaten
- Toerenbegrenzer ongewijzigd
- Indien gewenste stationair toerentalaanpassing (niet bij Q-tronic versies)
- Temperatuursafhankelijke koppel beperking bij koude en te hete motor
- Koppelbeperking in 1e en 2e en 3e versnelling
- Ook voor Q-tronic
- EGR wordt volledig uitgeschakeld
- Het DPF roetfilter
- JTD 16v/20v tuning door Squadra Tuning
- JTD turbo's
- Type injectiesysteem: Bosch EDC16C39
- Type EPROM: Flash EEPROM
Kwaliteit
Squadra Tuning is een gerenommeerd en gerespecteerd chiptuningsbedrijf gespecialiseerd in het softwarematig tunen van auto’s uit de FCA groep. Door deze specialisatie zijn wij uitstekend op de hoogte van alle technische aspecten. Wij ontwikkelen de motormanagement software vanuit onze technische kennis, jaren lange ervaring en zijn realistisch over wat wel en niet mogelijk is qua koppel- en vermogenswinsten. Wij onderscheiden ons door kennis, kwaliteit en no-nonsense instelling. Ook onze persoonlijke aandacht voor de klant wordt zeer gewaardeerd.
Prijs en aanvraag
-
Squadra Chiptuning medio
€ 460 ,- -
Squadra Chiptuning massimo
€ 560 ,-
Ervaringen
Jeroen
Goede ervaring gehad met het tunen van mijn Alfa 159 2.4 JTDm Q-tronic. Ik heb voor de medio tuning gekozen. Aanleiding was een slechte koude start met veel dieselrook.
Het mooie is dat het motormanagementsysteem uitgelezen en geanalyseerd wordt. Op deze manier werd er veel meer bekend over de oorzaak en de gevolgen van de slechte koude start. Bijkomend resultaat was,voor mij, een verhoging van het vermogen tot medio niveau. Direct na tuning waren de problemen verholpen.
Duidelijke uitleg van het tuningsproces en het plan van aanpak. Als je wilt kun je het hele proces van A t/m Z volgen. Na afloop een evaluatie.
Kortom een nuttige investering die (waarschijnlijk) veel onnodige diagnose bij derden hebben voorkomen.
1. Stationair eigenschappen motor: Ik ervaar een klein verschil (3)
2. Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een klein verschil (3)
3. Oppakgedrag bij lagere toeren,Ik ervaar een klein verschil (3)
4. Het doortrekken in hogere toeren, Ik ervaar een klein verschil (3)
5. Het brandstofverbruik, 3. Ik ervaar geen verschil (2)
6. Algehele beoordeling, Ik ervaar een klein verschil (3)
Tim van den Bovenkamp
1) Stationair eigenschappen van de motor: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
2) Oppakgedrag bij wegrijden: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
3) Oppakgedrag bij lagere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
4) Het doortrekken in hogere toeren: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
5) Het brandstofverbruik: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
6) Algehele beoordeling: Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
Toelichting:
Na een tijd gereden te hebben met de auto en ik Squadra al kende in de Alfa Romeo wereld, had ik een afspraak bij Stephan in de werkplaats gemaakt. Prettige ontvangst en na 2 uurtjes was ik alweer op weg naar huis!
Hij vertelde precies wat er ging gebeuren en was dan ook interessant om mee te kijken. Er stond vrij oude software in de auto, die is naar Massimo geüpdate. Onder de motorkap is de EGR afgesloten. En dat maakt een groot verschil. Geen geschok meer of horten en stoten. Wat een onding was dat toch. Alleen maar vanwege de milieu eisen van tegenwoordig. De auto loopt nu altijd mooi stationair en rijdt gewoon erg prettig en rustig. Tevens al gemerkt bij mijn eerste tank dat de auto stukken zuiniger is gaan rijden! Terwijl mijn rijstijl vlot is bij een warme motor. Dus meer vermogen en sneller, maar ook zuiniger. Wat wil je nog meer?
De 2.4 JTDm is door deze aanpassingen een nog subliemere motor geworden. Het past bij de vrij 'zware' 159 SW dat nu een perfecte reisauto is. Hier is de motor voor gemaakt, en niet zoals het uit de fabriek kwam. I.p.v. de 192 pk ligt het nu tegen de 220pk en van 400 nm naar ongeveer 440 nm.
Twijfel je om je Alfa Romeo aan te laten pakken bij Squadra? Niet doen, maar maak een afspraak! Je zal er absoluut geen spijt van krijgen, maar wel jezelf afvragen waarom je dit niet eerder hebt gedaan.
Jeroen Reijmers, jeroen.reijmers@kpnmail.nl
Nog bedankt voor de chiptuning van mijn Alfa 159 2.4. JTD., geweldig resultaat.
Mijn Alfa 159 2.4 JTDm 200 pk was getuned door een andere tuner. De auto was in de beveiliging geschoten na ongeveer 50 kilometer rijden, incl. foutmelding roetfilter. Het jammere van die andere tuner was dat hij weinig tot geen verstand had van mijn Alfa. Slechte ervaring dus, gelukkig wel geld terug en leergeld voor de toekomst.
Via Wim Prins ben ik aan het adres van Squadra Tuning gekomen. Wat een wereld van verschil. Squadra kon wel keurig het probleem met het roetfilter oplossen. De auto rijdt over het gehele toerenbereik veel beter, stationair mooi, geen haperingen, geen roet. Auto voelt veel sneller aan! Tevens de fabrieks software update van de automaat gedaan, schakelt beter en mooier als daarvoor. Geld is het zeker waard.
1. Stationair eigenschappen motor: kleine verbetering (3)
2. Oppakgedrag bij wegrijden: flinke verbetering merkbaar (4)
3. Oppakgedrag bij lagere toeren, Ik ervaar een groot verschil (4)
4. Het doortrekken in hogere toeren, Ik ervaar een zeer groot verschil (5)
5. Het brandstofverbruik, 3. Ik ervaar een kleine verschil (3) Nog controleren bij de pomp
6. Algehele beoordeling, zeer de moeite waard, goede service en vakbekwaam op het gebied van Alfa.